פייסבוק וטיקטוק בוחנות את האפשרות להציע למשתמשים מינויים בתשלום - כך עולה מדיווחים שונים בעולם. על פי פרסום של הוול סטריט ג'ורנל וסוכנות הידיעות רויטרס אמש (יום ב'), מטא תאפשר למשתמשים באירופה לשלם 10 אירו לחודש במחשב או 13 אירו בסמארטפון עבור שימוש ללא פרסום ממוקד בפייסבוק ואינסטגרם. טיקטוק מנגד בודקת מינוי דומה תמורת כ-5 דולר בחודש, כך לפי דיווח של TechCrunch ו-Android Authority. אם המהלכים יבשילו, הן יצטרפו ל-X (טוויטר לשעבר) שגובה כיום החל מ-8 דולר ממנויי פרימיום שלהם פחות מגבלות ממשתמשים חינמיים כגון אפשרות לכתוב ציוצים ארוכים יותר, צפייה ב-50% פחות פרסומות ועוד.
2 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק וטיקטוק
אפליקציות פייסבוק וטיקטוק
בקרוב בתשלום? טיקטוק ופייסבוק
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

אך המהלכים של החברות השונות אינם דומים ולא בטוח שהמהלך של X הוא הדוגמה שעומדת לנגד עיניהן של מטא וטיקטוק. המהלך של מטא למשל נובע בעיקר מהלחץ של האיחוד האירופי שצפוי להכניס רגולציה חדשה במסגרתה מפרסמים ייאלצו לדרוש אישור מראש להציג פרסום ממוקד - כלומר המבוסס על נתוני המשתמשים - מהלך שצפוי לפגוע מאוד במודל העסקי של מטא. למעט בוואטסאפ, החלק הארי בהכנסותיה של מטא נובע מפרסום ממוקד שהחברה מתאימה למשתמשים בהתאם לפרופיל שלהם בפייסבוק או אינסטגרם.
אצל טיקטוק המהלך נראה שונה. ראשית, הגילוי של תוכנית המינויים שעליה עובדים שם מבוססת על נתונים שהתגלו בקוד של האפליקציה שלה. כלומר, מדובר במהלך שכרגע נראה כמשהו ניסיוני ומתחת לרדאר. היא לא נמצאת תחת חקירה של האיחוד האירופי בנוגע לפרסום - אצלה החשדות הן שהיא משמשת כדלת אחורית של השלטון הסיני למשתמשים בעולם המערבי. טיקטוק רוצה לגבות סכום של כ-5 דולר בלבד - זול מפייסבוק או X. זאת אומרת שסביר להניח שאין קשר ישיר בין המנויים האלה לרגולציה של האיחוד האירופי. מנגד, היא מנסה לפתח שירותים רבים במקביל, כולל שירות סטרימינג למוזיקה שעולה כיום 9 דולר לחודש.
הדבר מצביע על כך שהמהלך של טיקטוק נובע בעיקר כנראה מרצון לבזר את מקורות ההכנסה שלה. החברה כבר הוסיפה לאפליקציה את TikTok Shop, זירת מסחר שמאפשרת לסוחרים להציע מוצרים למכירה דרך הפיד שלה למשתמשים. עם זאת, היא כבר מתקשה מאוד לפקח על מוצרים שנמכרים שם. למשל כבר כיום ניתן למצוא מוכרים שמציעים אוכל ביתי, צעצועי מין או ויטמינים, שלושה סוגי מוצרים אסורים על פי תקנון השימוש של הרשת החברתית עצמה. בכל מקרה, לא מדובר במהלך שאמור לשנות את מודל ההכנסה שלה באופן דרסטי.
2 צפייה בגלריה
אפליקציות טיקטוק וטוויטר
אפליקציות טיקטוק וטוויטר
אצל טיקטוק ו-X המנוי אולי משתלם יותר
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)
אצל מטא לעומת זאת מדובר במהלך מאוד שונה. פייסבוק ואינסטגרם נתפסות כבר זמן רב בעולם ובאיחוד האירופי בפרט כאלופות הפרות הפרטיות לצד גוגל ואפילו יותר מענקית החיפוש. פייסבוק נאלצה לשלם קנס של כ-400 מיליון אירו לרגולטור הפרטיות האירי שקבע שהיא אינה יכולה להשתמש בחוזה בינה לבין המשתמשים כאמתלה לשימוש בנתוני הגלישה שלהם על מנת להציג להם פרסום ממוקד. המשתמשים לא חתמו לפייסבוק על אישור שהיא יכולה להציג להם פרסומות ממוקדות. ומכאן תוכנית המינויים, שכן מהרגע שהמשתמש יוכל לבחור בין תשלום דמי מנוי לבין הסכמה לשימוש בפלטפורמות של מטא בחינם תמורת פרסום, הדבר כבר יחשב להסכמה מודעת.
עם זאת בפייסבוק כנראה לא מאוד אוהבים את המהלך. ה-DNA של החברה עדיין נטוע עמוק בפרסום - בדיוק כמו זה של גוגל. "החברה מאמינה בשירותים חינמיים הנתמכים בפרסום ממוקד, אך עם זאת אנו בודקים אפשרויות שונות שיאפשרו לנו לפעול בהתאם לדרישות רגולטוריות משתנות", כך הגיב הדובר של מטא לשאלות העיתונאים בנושא. או במילים אחרות, אנחנו מעדיפים פרסום. וזה לא מפתיע: פייסבוק הפכה את הפרסום הממוקד לאמנות מדעית, היא מסוגלת לנחש מראש מהלכים של המשתמשים רק על ידי מעקב וחיטוט בהיסטוריית הגלישה והחיפוש שלהם. בכל מקום ברשת שבו מופיע כפתור, לחצן, קישור או אפילו הפיקסל הידוע לשמצה שלה, היא מסוגלת לעקוב אחרי המהלכים של המשתמשים שלה גם אם הם לא מחוברים לפייסבוק או אינסטגרם באותו רגע.
ריפרש
פמטק: ההייטק מתחבר לצד הנשי / עם שלי בלוך
32:55
המיקוד הזה שווה לה הרבה מאוד כסף. המפרסמים מאוד אוהבים את האפשרות לפנות לקהל מפולח בצורה מאוד ממוקדת והם משלמים הרבה יותר על היכולת הזו מאשר משתמש בתשלום. וזאת בלי להתייחס אפילו לשירות הלקוחות שהיא תיאלץ להפעיל עבור אותם משתמשי פרימיום שידרשו תמיכה על כל פשלה. זו כנראה גם הסיבה שהיא קבעה סכום כל כך גבוה לדמי מנוי, כ-10 אירו במחשב או 13 אירו ורו למובייל (בגלל תוספת של 30 אחוז עמלה של גוגל ואפל). הרעיון הוא כנראה לנסות להניא מתשלום ככל שניתן.
המודל העסקי של האינטרנט - שימוש תמורת פרסום - טבוע כל כך חזק בחברות המדיה החברתית שכל שינוי בו נראה להן זר. ועדיין אפשר לומר שתשלום על שימוש בשירות או מוצר צריכה להיות אפשרות זמינה לכל גולש או משתמש. רובנו ככל הנראה לא יעשו את הצעד וישלמו כל כך הרבה לפייסבוק ודומותיה. עבור רבים, פייסבוק לא מספיק חשובה או מעניינת כדי שישלמו לה את המקבילה של דמי מנוי חודשיים לשירות סטרימינג למשל. בנוסף, מדובר כרגע במהלך שככל הנראה רלוונטי רק למשתמשים אירופים, זאת בניגוד לתכניות של X או טיקטוק שככל הנראה יפעלו בכל העולם.