איפה אתם הייתם בערב שבו פייסבוק קרסה? תקלת הענק של הרשת החברתית והאפליקציות שבבעלותה, שנמשכה אתמול כשמונה שעות, עלולה להיות הרבה יותר מאשר אירוע נקודתי ולא נעים. יכול להיות שזה איתות שזכר האלפא של העולם כבר אינו בשיאו, וזה הזמן לקוראי התיגר לצאת מהמאורות. ייתכן והערעור על מעמדה של פייסבוק יבוא מהמחוקקים בארה"ב ובאירופה, שכבר הרבה זמן מחפשים דרך לרסן את התנהלותה. יכול להיות שהם יגיעו מקרב המשקיעים, שכלל וכלל לא אהבו את הצניחה החופשית של מניית פייסבוק אתמול.

עוד בנושא:

הם לבטח לא אהבו את העובדה שהמתחרות של פייסבוק הרוויחו תוספת של מיליוני משתמשים, שאולי יישארו אצלן גם בהמשך. והיתה נהירה למתחרים, מירוץ ממש. חברת פלאפון מדווחת שבזמן הניתוק של פייסבוק, חל גידול של 580 אחוזים במספר הודעות ה-SMS וגידול של 3,000 אחוזים במספר הודעות ה-MMS. טוויטר, שלא רבים נזקקים לה בימים כתיקונם עלתה אמש ב-68 אחוזים, סיגנל עלתה ב-96 אחוזים, טיקטוק עלתה ביותר מ-70 אחוזים וסנאפצ'ט ב-88 אחוזים ושומו שמיים, אפילו מספר שיחות הטלפון עלה ב-25 אחוזים. הנתונים נמדדו מתחילת האירוע ועד 23:00.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)
נזקי הניתוק שכפתה פייסבוק על 3.5 מיליארד משתמשים בעולם ילכו ויצטברו בימים הקרובים. בינתיים אנחנו יודעים על מאות אלפי חברות שתשתיות המכירות, השיווק ושירות הלקוחות שלהן קרסו, מכיוון שהם מבוססים על פלטפורמת פייסבוק ואינספור קמפיינים שנעצרו, כולל אלה שמבוססים על אינסטגרם או וואטסאפ. אז מה זה חשוב עכשיו אם הסיבה הייתה טעות תמימה בקונפיגורציה, פעולת נקמה של עובד פייסבוק על רקע החשיפות האחרונות או מתקפת סייבר שניצלה את הקריסה כדי לשאוב 1.5 מיליארד רשומות מפייסבוק (אם למנות רק חלק מהפרשנויות הקונספירטיביות אמש). בשורה התחתונה פייסבוק כבר לא נראית הדבר הכי יציב בחיים שלנו וזה מדאיג.
האירוע הזה קורה בסמיכות מביכה לאירועי חשיפת התנהלות פייסבוק, ששמו אותה על הכוונת של הקונגרס האמריקאי בשבועות האחרונים. אחרי ההופעה מעוררת הדאגה של פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר שחשפה את העובדה שפייסבוק מודעת לנזקים שהיא גורמת (שמשתתפת הערב בשימוע בסנאט), מה הפלא שאנשים מוצאים קשר בין קריסת התדמית של החברה לבין קריסת השירות שלה.
בינואר השנה הצליחו פורצים להגיע לנתוניהם של 500 מיליון חשבונות פייסבוק. אמיתי, לא פייק. בחודשים האחרונים היא מתמודדת עם תביעת פירוק שמבקשת לבטל את רכישת וואסטאפ ואינסטגרם בטענה הפייסבוק רכשה אותן כדי למנוע תחרות. בעשור האחרון פייסבוק הולכת ומרחיבה את דרכי הגישה שלה אל מיליארדים בעולם, מחברת את "הבלתי מחוברים" בעולם, צוברת השפעה וכוח שאין דרך להתמודד נגדם. ובו בזמן טווה רשת סבוכה של הנדסת תודעה, שנועדה להשפיע על מעשינו והחלטותינו ולהשאיר אותנו מסוממים ממידע שאנחנו אוהבים לצרוך.
שעות אחרי הקריסה חזרו לעבוד פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
(צילום: משי בן עמי)
עובדת פייסבוק לשעבר פרנסס האוגן, שהדליפה את המידע על מדיניות פייסבוק לעודד פוסטים פוגעניים כדרך להגדלת ההכנסות, חשפה מידע שהכרנו בגרסאות רבות בעבר, אבל הפעם איכשהו זה טלטל רבים באמת, כולל חברי קונגרס ורגולטורים באירופה. האם הפעם זה יצליח לסדוק את חומות ההגנה של פייסבוק?
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט וטכנולוגיה, אומרת כי הפעם משהו בכל זאת שונה: "פייסבוק כבר היתה בצרות בעבר. אני מזכירה לך את המצב שבו היתה אחרי בחירות 2016 בארה"ב, כשהואשמה שאפשרה מעורבות רוסית בבחירות בארה"ב והכניסה בדלת אחורית איומים על הדמוקרטיה האמריקאית. לאורך השנים פייסבוק הואשמה בהפצת ביטויי שנאה, פגיעה ברווחת קטינים כדי לטרגט להם מסרים, והיא קיבלה קנסות אדירים באירופה ובארה"ב, וטענות על פגיעה בתחרות. אבל תמיד צוקרברג הצליח במודל של נשבור ואחר כך נתנצל".
אז מה ההבדל במקרה הזה? "המודל הצליח רק בגלל שהבורסה תמכה בו. המנייה של פייסבוק ירדה רק בגלל שהיא שיתקה את המוצר למשך 6 שעות. זה שהיא גרמה לרצח עם במיאנמר לא עניין את הבורסה, ולא האיום על הבחירות. הבורסה תמכה במדיניות ששמה את הכסף לפני האתיקה, תרבות של לעשות כל הזמן אופטימיזציה של האלגוריתם ולא חשוב מה הנזק שלו. הון הסיכון והבורסות הם אלה שאפשרו את הדבר הזה, הם הביעו בפייסבוק אמון למרות שידעו שהיא עושה דברים רעים".
ד״ר אבנר ברנע, מרצה וחוקר בביה"ס למנהל עסקים במכללה האקדמית נתניה, אומר: "מצבו של צוקרברג חמור. בראש רשות ההגבלים בארה״ב עומדת מנהלת חדשה שחושבת שחברות כמו פייסבוק, אמזון, גוגל ועוד גדולות מדי והיא מתכוונת לפעול לשינוי המצב. פייסבוק כבר נמצאת תחת הרדאר הרגולטורי והאירוע של העובדת שהציגה מסמכים פנימיים על התנהלות בעייתית מאד של החברה החמירה את מצבה. ביחד עם התקלה שהשביתה את פייסבוק ואת החברות הבנות שלה לשעות רבות וביחד עם הביקורת הציבורית הגוברת על פייסבוק, עולה הסיכוי כי הממשל האמריקאי ישקול ברצינות את פירוק החברה והטלת מגבלות אחרות עליה".
2 צפייה בגלריה
אישה מניו יורק בודקת בפלאפון את חשבון האינסטגרם שלה בזמן התקלה
אישה מניו יורק בודקת בפלאפון את חשבון האינסטגרם שלה בזמן התקלה
אינסטגרם בזמן התקלה
(צילום: AFP )
פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי ומרצה באוניברסיטת רייכמן, אומרת: "אין ספק שזה לא השבוע של מארק צוקרברג ובטוח שאם הוא היה יכול היה מוחק את השבוע הזה". להערכתה אירועי אתמול עשויים לתת דחיפה נוספת לתהליך שכבר החל, שבו המחוקקים בארה"ב בוחנים את ניצול הכוח מצד ענקיות הטכנולוגיה: "השאלה היא איך אתה מחליש את הניצול לרעה כשלחברה אחת יש כוח רב ולא פרופורציונלי, והיא מאוד לא שקופה ולא נותנת דין וחשבון אמיתי כשיש פשלות".
עד עכשיו פייסבוק התעלמה, שילמה קנסות של מיליארדים והמשיכה בדרכה "עכשיו אנחנו בנקודת האל-חזור. המחוקק האמריקאי ייאלץ לעשות מהלכים, אם בהחלשה רגולטורית מבנית - למשל על ידי פירוק פייסבוק מוואטסאפ ומאינטסגרם - או על ידי חיזוק השקיפות והדיווחים כשקורה משהו. עד עכשיו זה היה רק מס שפתיים מצד פייסבוק".
"כמו שקרה עם הסיגריות – זה ייקח שלושה דורות: בדור הראשון חשבו שסיגריות זה דבר טוב, בדור השני התחילו להבין את הנזקים ולקח עוד דור עד שהתחילו לחוקק. אנחנו בדור השני של פייסבוק עכשיו, מתחילים להבין את הנזקים, אבל ייקח עוד זמן לחוקק"
גם שוורץ אלטשולר סבורה שפייסבוק כבר מצויה עמוק בתוך המסלול שיוביל לריסונה: "הספינה של הרגולציה כבר שינתה כיוון", היא אומרת, ומזכירה שבאירופה אושרה רגולציית פרטיות, נחקק חוק רשתות חברתיות חדש, ובדרך נמצאת חקיקה שתגביל שימוש בבינה מלאכותית. ואילו בארה"ב ממשל ביידן מינה בעלי תפקידים משמעותיים שנמנים עם מבקרי פייסבוק. אבל לדבריו זה ייקח עוד זמן: "כמו שקרה עם הסיגריות – זה ייקח שלושה דורות: בדור הראשון חשבו שסיגריות זה דבר טוב, בדור השני התחילו להבין את הנזקים ולקח עוד דור עד שהתחילו לחוקק. אנחנו בדור השני של פייסבוק עכשיו, מתחילים להבין את הנזקים, אבל ייקח עוד זמן לחוקק".
אולי לציבור לא אכפת, הוא אוהב את הפיד שלו כמו שהוא? "כן, המחוקק יוצר רגולציה אנטי-אנשים, כמו עם הסיגריות, הוא בא כמו אח גדול ואומר להם: זה לא טוב לכם. המערכות האלה ממכרות ברמה כזו שאנחנו לא צריכים לצפות למשהו משמעותי שיקרה מהצד של הציבור. אנחנו רואים שפייסבוק מתחילה לפתח מוצרים לילדים, ומדברת על המטאברס, שיהיה המוצר של העשור הקרוב. ולכן החשיבות של הרגולציה מאוד גדולה. וצריך גם חינוך לאוריינות. הנה אתמול ראינו שאפשר להסתדר כשפייסבוק ואינסטגרם סגורים".
האם פייסבוק ניצבת בפני סכנת פירוק? צוקרברג עצמו התריע בעבר בהודעה שנחשפה, שסכנת הפירוק היא האיום הגדול ביותר על פייסבוק. שוורץ אלטשולר אומרת שפייסבוק גדלה, בולעת חברות אחרות ומונעת תחרות ולכן הפירוק עשוי להביא לעידוד מחדש של יזמות וחדשנות. נהון אומרת שצריך לשקול פירוק רק אם יביא לתוצאה של החלשת פייסבוק: "אנחנו בנקודה שיהיה מאד קשה לפרק את פייסבוק. אני חושבת שלא בריא שתהיה חברה כל כך חזקה, אבל אני לא בטוחה שאני תומכת בפירוק מוחלט. השאלה אם זה יביא את התוצאה: גוף פחות חזק ופחות מנצל לרעה את כוחו".