אילון מאסק הגיש אמש (ה') תביעה לבית המשפט בסן פרנסיסקו נגד OpenAI ומייסד החברה גרג ברוקמן והמנכ"ל סם אלטמן על כך שהפרו את התחייבויותיהם במסגרת הקמת החברה. מאסק היה מהמשקיעים הראשונים ומצוות המייסדים של הסטארט-אפ המוכר בעולם כיום. לפי התביעה מפתחת ChatGPT והמנכ"ל סם אלטמן נטשו את המשימה המקורית שלה: לפתח בינה מלאכותית עבור טובת האנושות ולא בעבור רווח כספי.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
מאסק אכן לא טועה בהגדרת המטרות המקוריות. OpenAI אכן הוקמה כחברה ללא כוונות רווח והמטרה הייתה לפתח את הטכנולוגיה ללא ניסיון להפיק מהפיתוחים רווח. התביעה הנוכחית מהווה את המתקפה החמורה ביותר כנגד OpenAI מאז החל מאסק במאבק לנסות ולהחליש את שליטתה של מיקרוסופט בחברה. OpenAI הפכה לפרזנטורית של טכנולוגיית הבינה המלאכותית בעולם. הצ'אטבוט ChatGPT שלה וכלים נוספים שפיתחה מהווים את התקן על פיו כל החברות המתחרות נשפטות.
מצידו של מאסק מדובר בהפרת חוזה - חד וחלק. לדבריו ברוקמן ואלטמן פנו אליו ב-2015 כדי שיסייע להם להקים חברה בקוד פתוח וללא כוונות רווח. אך כיום OpenAI פועלת במודל של חברה מסחרית רגילה המיועדת להפקת רווח לבעליה. במקור, ציין מאסק, שלושתם הסכימו לעבוד על פיתוח של בינה מלאכותית כללית (AGI) - כלומר AI שמסוגלת להתנהל ברמה של בינה אנושית. עוד ציין מאסק שלפי התרשמותו המטרה הייתה גם להתמודד מול גוגל וניסיונותיה לפתח בינה מלאכותית כללית למטרות רווח.
במקום זאת, החברה "העלתה באש" את הסכם המייסדים המקורי כאשר שיחררה את מודל השפה המתקדם GPT-4 כמוצר של מיקרוסופט. מפתחת ווינדוס השיקה בשנה שעברה את Copilot - פלטפורמת בינה מלאכותית שהוטמעה במערכת ההפעלה ובסמארטפונים והיא אכן מבוססת על GPT-4 - מודל השפה המתקדם של OpenAI. מאסק דורש צו שופט שיכריח את הסטארט-אפ להעמיד את הטכנולוגיה שפיתח לרשות הציבור - כולל GPT-4.
ריפרש
הבינה המלאכותית לקחה בלי רשות. האם היא תשלם על זה? / עם ליטל הלמן
38:59
עוד דורש מאסק שבית המשפט יגדיר את GPT-4 וטכנולוגיית Q* כבינה מלאכותית כללית. הסיבה למהלך היא שמיקרוסופט תיאלץ לחדש את הסכם הרישיון שלה מול OpenAI. החשש העיקרי הוא שמיקרוסופט תנצל את Q* לפתיחת פער מול המתחרות שלה ותהפוך את טכנולוגיית ה-AGI ליעד הבא של ענקיות הטק שיפתחו אותה מסחרית. הפיתוח החדש היה בין הסיבות שהביאו לניסיון של דירקטוריון OpenAI והמייסד המשותף והמדען הראשי שלה - איליה סוצקובר הישראלי-אמריקאי - לנסות ולהדיח את סם אלטמן מראשות החברה.
המהלך נכשל לאחר לחץ של מיקרוסופט והעובדים על הדירקטוריון. מאסק עצמו נחשב למבקר חריף של טכנולוגיית ה-AI וטוען שאי אסדרה של התחום עשוי לסכן את האנושות. המהלך של מאסק מתבצע בעיתוי מעניין, הדירקטוריון צפוי לאשר חברים חדשים החודש וביניהם נציג של מיקרוסופט שלפי ההסכמים צפוי לשמש כמשקיף בלבד ללא יכולת הצבעה. עם זאת נטען שהנציג הזה יכול בהחלט להתוות את הלך הרוח של מיקרוסופט לחברי הדירקטוריון האחרים ובכך להשפיע על התנהלותה.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב
סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב
סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP))
הבעיה העיקרית של מאסק היא שטענותיו נגד אלטמן נשענות על תכתובת מיילים שהתבצעה בין שניהם. הטענה המשפטית מבוססת על חלקי מיילים כך הסבירו מומחים משפטיים לסוכנות רויטרס. לדעת חלק מהמומחים הטענות של מאסק הולכות רחוק מדי. לא ברור אם בית המשפט יקבל את הטענות האלה, כך נטען. מאסק עצמו הקים סטארט-אפ מתחרה ל-OpenAI בשם xAI בשנה שעברה. החברה השיקה בינתיים את Grok, צ'אטבוט מתחרה ל-ChatGPT ושזמין למנויי פרימיום של הרשת החברתית X שבבעלות מאסק. בינתיים לא ברור מה עומד מאחורי התביעה של מאסק, דאגה כנה לעתיד האנושות? ניסיון לחסום את עסקי ה-AI של מיקרוסופט או פשוט הטרלה? לעיתים האסטרטגיה של מאסק מרגישה כמו שילוב של כל אלה.