האם בקרוב נוכל להשתמש בחיפוש גוגל בצורה שמזכירה שיחה? מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, התייחס אמש (יום ה') באופן מרומז להתמודדות עם האיום ש-ChatGPT מהווה עבור החברה. לאחר פרסום הדו"חות הפיננסיים של גוגל לרבעון האחרון של 2022, אמר פיצ'אי במהלך שיחת המשקיעים כי "בקרוב מאוד, אנשים יוכלו לתקשר ישירות עם המודלים השפתיים החדשים והעוצמתיים ביותר שלנו כעזרים לחיפוש, בדרכים חדשניות וניסיוניות".

עוד בנושא:

פלטפורמת הצ'אטבוט ChatGPT הושקה על ידי חברת OpenAI בסוף השנה שעברה, וצברה פופולריות אדירה. הצ'אטבוט מבוסס על בינה מלאכותית ומאפשר למשתמשים לקבל תשובות על שאלות בתחומים מגוונים, וגם להפיק באמצעותו טקסטים שונים. הצ'אטבוט נחשב לאיום גדול על גוגל, מאחר שהוא עלול לשנות את הדרך בה אנשים מחפשים מידע. לפי דיווחים, בחברה אף הזעיקו את מייסדיה, סרגיי ברין ולארי פייג' כדי לייעץ בנושא. האיום על גוגל נובע גם מהעובדה שמיקרוסופט השקיעה מיליארדים ב-OpenAI, ולפי דיווחים מתכננת לשלב את ChatGPT במנוע החיפוש בינג, שמתחרה בחיפוש של גוגל. לגוגל אומנם יש מודל שפה משלה בשם LaMDA, אך עד היום נעשו בו שימושים פנימיים בלבד מתוך חשש לרמת דיוק המידע שהוא מפיק.
1 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי
סונדר פיצ'אי
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל
(צילום: AP)
פיצ'אי התייחס לאותו פער בדבריו, מבלי להזכיר מפורשות את ChatGPT. "בינה מלאכותית היא הטכנולוגיה המעמיקה ביותר שאנחנו עובדים עליה היום", אמר. "החוקרים המוכשרים שלנו, התשתית שלנו והטכנולוגיה שמה אותנו במקום טוב מאוד בזמן שבו בינה מלאכותית מגיעה לנקודת מפנה. לפני יותר משש שנים דיברתי לראשונה על כך שגוגל היא חברה ששמה את ה-AI בעדיפות ראשונה, ומאז הפכנו למנהיגים בתחום". הוא אף אמר כי פעילותה של גוגל בתחום נמצאת בבסיסן של אפליקציות גנרטיביות רבות שאנו רואים היום. לאחר מכן אמר כי גוגל תמשיך בעבודה בתחום תוך שהיא לוקחת בחשבון שיש לה אחריות עמוקה וסטנדרטים גבוהים של יושרת מידע.
פיצ'אי הוסיף כי כבר "בשבועות ובחודשים הקרובים" מודלים של שפה שפיתחה גוגל יהפכו לזמינים, ו-LaMDA יהיה הראשון שבהם. "אנשים יוכלו להיות איתם באינטראקציה ישירה. זה יסייע לנו לקבל פידבק, לבחון ולשפר אותם באופן בטוח. המודלים האלו מדהימים במיוחד עבור יצירה, בניה וסיכום של טקסטים. הם יהפכו להיות אפילו יותר שימושיים עבור אנשים כשיספקו מידע עדכני ומבוסס עובדות יותר". בנוסף לשילוב של המודלים הללו בכלי החיפוש, פיצ'אי ציין גם כלים חדשים למפתחים ויוצרים, והבאת המודלים גם לג'ימייל ודוקס. בנוסף, הוא אמר כי גם יכולות גנרטיביות שאינן טקסטואליות, כמו עיצוב, יהפכו לזמינות.
פיצ'אי לא פירט כיצד אותם מוצרים ייראו או מתי יושקו לקהל הרחב, אך בתוך כך, גוגל הודיעה כי תקיים אירוע בפריז ב-8 בפברואר (יום ד') בנושא חיפוש ובינה מלאכותית. בתיאור האירוע נכתב כי "אנחנו מדמיינים מחדש איך אנשים מחפשים, חוקרים ונמצאים באינטראקציה עם מידע. והופכים את היכולת למצוא מה שאתם צריכים ליותר טבעי ואינטואיטיבי מאי פעם. הצטרפו אלינו כדי ללמוד איך אנחנו פותחים גישה רחבה יותר למידע עבור אנשים בכל מקום, דרך חיפוש, גוגל מפות ועוד".
האירוע יועבר בשידור חי ביוטיוב, ובתמונה המקדימה לקראת הלייבסטרים מופיעים אלמנטים מתוך החיפוש הוויזואלי והתרגום הוויזואלי באפליקציית גוגל לנס, וגם האפשרות לבצע רכישה.
מהדו"ח הרבעוני של אלפבית, חברת האם של גוגל, עולה כי החברה הכניסה ברבעון האחרון של 2022 76 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים. ההכנסות של יוטיוב אכזבו גם הן, ועמדו על 7.96 מיליארד דולר, ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, על רקע ההאטה בשוק הפרסום והתחרות מול טיקטוק. חטיבת הענן הכניסה 7.32 מיליארד דולר, עלייה של 32% לעומת התקופה המקבילה, אך מתחת לציפיות השוק.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
"ברור שאחרי תקופה של האצה משמעותית בהוצאות הדיגיטליות במהלך הקורונה, האקלים המקרו-אקונומי הפך למאתגר יותר", אמר פיצ'אי, ושיתף כי במהלך גמר המונדיאל, גוגל הגיעה לשיא החיפושים לשניה בכל הזמנים, בניסיון להדגיש כי מוצרי החברה עדיין מביאים תועלת ובעלי רלוונטיות עבור משתמשים רבים.
בכירי החברה התייחסו גם להכרזה שלה מינואר, על פיטורים של 12 אלף עובדים. עלות פיצויי הפיטורים תהיה בין 1.9 ל-2.3 מיליארד דולר, ובגוגל אומרים כי ימשיכו גם לגייס עובדים חדשים בתחומי עדיפות, בעיקר בתפקידים טכניים. למעשה, גם ברבעון האחרון של 2022 החברה גייסה 3,400 עובדים, רובם בתפקידים טכניים.