הרבה רשתות חברתיות ממשיכות לתת עדיפות לפרו-פלסטינים על פני תומכי ישראל, והסיפור הבא ממחיש זאת היטב: משפיענית הרשת האמריקאית, ויוואצ'ה מקסוויקטור (Vivace Maxvictor), יוצרת תוכן ופעילת הסברה מאוד פופולרית בעולם למען ישראל, ניסתה להבין למה נעלמים פוסטים שלה שתומכים בשחרור החטופים.
3 צפייה בגלריה
האם מטא משתיקה יוצרי תוכן שעוסקים בנושאים יותר מדי פוליטיים מבחינתה?
האם מטא משתיקה יוצרי תוכן שעוסקים בנושאים יותר מדי פוליטיים מבחינתה?
האם מטא משתיקה יוצרי תוכן שעוסקים בנושאים יותר מדי פוליטיים מבחינתה?
(צילום: Shutterstock)
ואז - בשיחה קולית עם נציגת שירות של מטא, יצא המרצע מהשק: מטא לא רוצה פוסטים על החטופים. "אני מאוד ממליצה לך שתכתבי פוסטים על חיי היום יום שלך" מדקלמת נציגת השירות. "אבל בחיי היום יום שלי אני פעילה בעד שחרור החטופים" עונה לה ויוואצ'ה, "האם את טוענת שזה מעודד אלימות?" הנציגה מתבלבלת לרגע ואז עונה במשפט שנראה שיצא ממילון המאפיה לאנגלית מפחידה: "לא הייתי אומרת את זה, אבל אני מציעה לך תובנות איך להפוך את החשבון שלך למומלץ שוב". הסיפור הזה לא חדש, אבל הוא מדגים את הניסיון של מטא להתחמק מקידום של תכנים שעשויים לעצבן חלק ממשתמשיה, בעיקר ממדינות שאינן חובבות ציון, בלשון המעטה.
המציאות הזו, של מלחמה מאחורי הקלעים של האלגוריתם, לא מוכרת לרבים מאיתנו. אנחנו מניחים אולי שהמאבק ברשתות החברתיות הוא רק עניין של כמות פוסטים ותמונות משכנעות. אנחנו לא תופסים את פלטפורמות הסושיאל - פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, טיקטוק, יוטיוב - כמי שלוקחות חלק במאבק הפלסטיני ועושות הכל כדי לקדם מסרים פרו-פלסטיניים, ולהחליש, לצמצם, להנמיך בדירוג ואף לחסום מסרים פרו-ישראליים.
וויואצ'ה היא לוחמת רשת ותיקה, יהודייה אמריקאית ממוצא איראני, שהפכה את המאבק ברשתות החברתיות לקמפיין בפני עצמו שמאפשר לה להיחשף לצופי טלוויזיה ברשתות הגדולות ולהפיץ את המסרים שלה. כך למשל עשתה במקרה של בנג'מין הארוני, רופא שיניים יהודי מקליפורניה, שנרצח במרץ האחרון. הניסיון להפיץ את עצם הרצח ולעודד אנשים להצטרף למחאה, נתקל במכשולים שהציבה חברת מטא עצמה.
כך למשל ההאשטג #BenjaminHarouni פשוט נחסם באינסטגרם (של מטא) וביום הלוויה עצמו לא ניתן היה להיכנס אליו. ויוואצ'ה מעידה על עוד ניסיונות התנכלות אל הפרסומים שלה – פריצות האקרים לחשבון והשתלטות עליו, חסימת הגישה לחשבון על ידי הרשת, מניעת "לייבים", השבתת מודעות. ומול זה הפריבילגיות שמקבלים תומכי הפלסטינים.
הסיפור של ויוואצ'ה מקסוויקטור הוא רק אחד מרבים שבהם מטפל בחור ישראלי בשם אורי, שמוכר יותר בשמו העסקי "הקוסם". המקצוע שלו: מניעת פריצות לחשבונות, החזרת גישה לחשבונות נעולים, חילוץ חשבונות שנתפסים ע"י האקרים. הקלות של הגורמים העוינים לעשות את זה היא בלתי נתפסת – מספיק כמה עשרות תלונות, והחשבון ננעל. מול אלה "הקוסם" מצליח לשחרר את החשבונות בקלות לא פחותה. יש לנו גיבור על משלנו ברשת.
"ההקלטה הזו, של הלקוחה שלי עם מטא? היינו בהלם", הוא מספר, "זה משהו הזוי שתוכן שמדבר על שחרור חטופים הוא תוכן שיגרום להם לבעיה. אין פה הסתה או ליבוי אלימות אלא הצהרה לשחרור החטופים. ולכן זה גם מאוד חריג". לאחר שהשיחה נחשפה ושותפה באינסטגרם, מטא התנצלה רשמית והחשבון של ויוואצ'ה שוחרר. אגב, יש לציין שבפברואר האחרון מטא כבר החלה בצמצום התוכן הפוליטי בפלטפורמות שלה באופן שהעלה את חמתם של יוצרי תוכן רבים, אם כי אז היה מדובר בעיקר בתכנים שעוסקים בנושאים פנים-אמריקאיים כגון הבחירות לנשיאות.
"הקוסם" מעדיף לשמור על אנונימיות, פחות בגלל ביישנות, יותר בגלל שיטות עבודה מסוימות ובגלל החשש מהגורמים העויינים שלא אוהבים את פעולתו. הוא איש סייבר ותיק, עסק בפיתוח טכנולוגיות ואוטומציות וניהול אלפי זהויות וחשבונות אינטרנט בפלטפורמות ענק, תוך התמודדות מול האלגוריתמים המתוחכמים ביותר. הביקוש לשירותיו עכשיו, גדול מאי פעם. בשיחה עם ynet הוא אומר: "מאז השבעה באוקטובר אני מוקד לעליה לרגל של ביקוש מכל רחבי עולם. מדובר באנשים עם רמת חשיפה גבוהה, שגם עוסקים עכשיו בהסברה למען ישראל, ויש מטרה מהצד שמנגד להשבית אותם".
3 צפייה בגלריה
כך נראה Shadowban - ירידה של 33 אחוז בחשיפה של תוכן לא נוח למטא
כך נראה Shadowban - ירידה של 33 אחוז בחשיפה של תוכן לא נוח למטא
כך נראה Shadowban - ירידה של 33 אחוז בחשיפה של תוכן לא נוח למטא
(צילום מסך: אפליקציית אינסטגרם )
בין הלקוחות שלו ידוענים רבים, משפיענים וזמרים, שלא תמיד רוצים להיחשף. עצם ההודאה שאינסטגרם ניסתה להגביל להם את החשבון עלולה להרחיק מהם ספונסרים ולפגוע בפרנסתם. אבל הקוסם אומר: "כל יוצר תוכן מהארץ או מהעולם, אני אומר לו :'אם תמשיך לעשות את זה בדרך לא נכונה, אז החשבון שלך יושבת'. אלה עניינים מאוד ספקולטיביים. שיחת השירות עם מטא היא דבר מאוד חריג. במרבית המקרים החשבונות מושבתים אבל אף אחד ממטא לא אומר באופן ישיר מה הסיבה. פשוט יגידו שעברת על כללים כאלה ואחרים".
אז איך מצליחים להתמודד עם ממלכת הרשע הזו ולהחזיר את כוחות ההצלה שלנו לפעולה?
"בעשור האחרון התעסקתי באבטחת מידע בעיקר מול הפלטפורמות הגדולות ויש לי ניסיון בהיקפים מאוד גדולים. יש לנו כלים שאנחנו עובדים איתם, יש קשרים בתוך המחלקות הפנימית של אינסטגרם ופייסבוק, עורכי הדין שלי עובדים עם עורכי הדין של המחלקות המשפטיות באופן שוטף. כמובן שאנחנו לא מעבירים מעטפות מתחת לשולחן אבל אנחנו מאוד בתוך המערכת. יש לי משאבים וכלים שלאף אחד אחר היום אין".
מה הפתרון, איך משפיען יכול לפעול לתמיכה בישראל בלי להיחסם?
"בכל מדיה יש קווים מנחים ויש מדיניות. אני מאבטח את המשפיענים, מאפשר להם לא להיחסם, כי אני יודע איך לתת להם להמשיך לדבר, איך לעבוד עם האלגוריתם. יכולה להיות מילה אחת בעייתית, אבל בסוף האלגוריתם לא מבין קונטקסט. יש פה נישות מאוד רגישות, כי אנשים ביומיום לא מתעסקים בנושאים כמו טרור ואלימות קשה. אז אם בנאדם יוצר תוכן, מקסים ככל שיהיה, בנישות האלה - אם אין לו מישהו שיודע להגיד מה מותר ומה אסור, הוא יחסם בטוח".
זה לא הוגן כשמהצד השני לא מפסיקים להתבטא בצורה אלימה
"אנחנו רואים באופן ברור שעדיין יש אי צדק אבל קשה לאמת אותו. כי האלגוריתם יכול להגיד שהתוכן הוסר בגלל טקסט כלשהו ולא בגלל שהם בכללי נגד ישראל. גם אני גם לא מתיימר להגיד את זה, אבל זה לגמרי מורגש".
אחת הלקוחות הבולטים של הקוסם היא יוצרת התוכן עינב אביזמר, שמובילה באחרונה הסברה ישראלית משמעותית, ונחסמה באינסטגרם. "לאחר ניסיונות כושלים במשך מספר שבועות, כולל פנייה לעורכי דין מכל העולם, פנתה עינב אלינו", מספר הקוסם, "הבנו את החשיבות העצומה של חשבון האינסטגרם שלה עבור פעילותה ההסברתית והעסקית, ובאמצעות הניסיון והקשרים מול המחלקה המשפטית של מטא, הצלחנו לשחזר את החשבון תוך ימים בודדים". לדבריו, מאז המקרה הזה, החברה שלו פיתחה מוצר חדש המאפשר ליוצרי תוכן הסברתי, עיתונאים, פעילים חברתיים ואנשים אחרים שפעילותם חשובה לציבור, להעביר את המסרים שלהם הקשורים לתוכן הסברתי עם "ליווי ואבטחה צמודה" של החברה.
3 צפייה בגלריה
כך נראה Shadowban - החשיפה של החשבון מוגבלת למנויים על התוכן בלבד
כך נראה Shadowban - החשיפה של החשבון מוגבלת למנויים על התוכן בלבד
כך נראה Shadowban - החשיפה של החשבון מוגבלת למנויים על התוכן בלבד
(צילום מסך: אפליקציית אינסטגרם )
לקוחה אחרת - דוגמנית ושחקנית ישראלית מוכרת, אשר שותפה למאמצי ההסברה הישראלים באינסטגרם, וחוותה פגיעה משמעותית בחשבון האינסטגרם האישי שלה בעקבות התוכן ההסברתי. חשבון זה משמש אותה הן כערוץ הסברה והן כמקור פרנסה עיקרי והוא ספג מגבלות רבות, הקטנת החשיפה, והסרת פוסטים. לאחר הפנייה הצליח הקוסם להסיר לה את כלל הגבלות ולהחזיר לה את החשיפה לחשבון ולהנחות אותה בכתיבת תוכן הסברתי בצורה שתמנע חסימה חוזרת.
דוגמה נוספת: קבוצת פייסבוק גדולה המונה מאות אלפי חברים, אשר עוסקת בהפצת תכנים אקטואליים וחדשותיים מישראל והסביבה. הקבוצה נחסמה לאחרונה על ידי פייסבוק כשהסיבה הרשמית, כפי שטענה פייסבוק, היא זיהוי חלק מהפוסטים בקבוצה כפוסטים התומכים בארגונים מסוכנים. טענה זו מעוררת תהיות רבות לגבי אופן פעילות האלגוריתם של פייסבוק, אשר עלול לפגוע בטעות בתכנים לגיטימיים ולצמצם את חופש הביטוי ברשת החברתית. לנוכח הפגיעה המשמעותית, צוות עורכי הדין של הקוסם פועל בשיתוף פעולה עם מנהלי הקבוצה על מנת למצוא פתרון מול המחלקה המשפטית של פייסבוק.
אולי כל זה ייגמר יום אחד ותישאר בלי עבודה?
"אינני חושש. אכן עולם הדיגיטל משתנה באופן תדיר, אך ככל שהזמן עובר והטכנולוגיה מתקדמת עולמות הסושיאל מדיה רק גדלים ומתפתחים בהתאם. כך שאני צופה שהפעילות רק תצמח ותגדל. יתכן שפלטפורמות מסוימות לא יהיו רלוונטיות כפי שהן היום בעתיד. עם זאת, תמיד יצוץ טרנד חדש בעולם הדיגיטל".
מעיין שריג, סמנכ״לית תקשורת של מטא מסרה בתגובה: ״הטענה שתוכן שמעורר מודעות לנושא השבת החטופים מוסר במתכוון כחלק ממדיניות החברה - היא שקר רשלני, ואין בה דבר וחצי דבר. יצוין כי ביקשנו מהכתב דוגמאות לתכנים כאלו, וסורבנו. ייתכן שהמרואיין עלום השם בכתבה זו מתייחס לתמונות וסרטוני החטופים שהופקו והופצו על ידי חמאס. חמאס מוגדר על ידי הממשל האמריקאי כארגון טרור לפי רשימת ארגוני הטרור הזרים והגלובליים של ארצות הברית. ארגון חמאס גם מוגדר כך בהתאם למדיניות שלנו ב-Meta. המשמעות היא שסרטוני החטופים של חמאס אסורים בפלטפורמות שלנו.״