המלחמה בין רוסיה לאוקראינה משכתבת את תורת הלחימה: זו הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש קבוע בשירותי רשת, בסייבר, ברחפנים, בריגול מקוון, בקריפטו וכעת גם במוצרי גיימינג בקרבות. האוקראינים מהבחינה הזו הרבה יותר חדשנים מאשר הרוסים, וזה לא מפתיע. כפי שהישראלים יודעים, הצורך הוא אבי ההמצאה, והאוקראינים מצליחים להמציא כל מיני שיפורים ואלתורים שהופכים גם מקלע כבד מהתקופה הסובייטית לפלטפורמת לחימה מודרנית, בדיוק כמו זו שאלביט הישראלית מוכרת בעולם.
1 צפייה בגלריה
סטים דק
סטים דק
סטים דק
(מתוך הסרטון שפורסם על ידי TPO Media)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הפעם מדובר בפיתוח אוקראיני שמבוסס על תקציב מו''פ של 12 אלף דולר שגויס במימון המונים דרך אתר תרומות שאוקראינה הקימה עוד ב-2014 לאחר הפלישה לחצי האי קרים. מערכת ה-Sabre, כפי שהיא מכונה, היא מה שנקרא בעגה המקצועית OWS או Overhead Weapons Station, כלומר עמדת נשק חיצונית ונשלטת מרחוק. במקור מדובר בפיתוח שמאפשר להפעיל את הנשק החיצוני מתוך טנק או רכב משוריין. כאמור, אלביט הישראלית פיתחה אחת כזו ומוכרת אותה בהצלחה רבה בעולם. אבל הגרסה האוקראינית החלה כמו משהו שמישהו בנה בחניה שלו.
על פי הדיווח של סוכנות הידיעות האוקראינית TPO Media, הצבא האוקראיני נמצא בשלבי פריסה של גרסה חדשה ותקנית של המערכת. בצילומים שפורסמו בעמוד הפייסבוק שלה, נראית המערכת המבוססת על מקלע כבד PKT כשהיא בשלבי ניסוי מתקדמים ונשלטת על ידי סטים דק (Steam Deck) - קונסולת הגיימינג המבוקשת של חברת המשחקים סטים. הקונסולה מבוססת לינוקס, אבל ניתן גם להפעיל עליה ווינדוס, ובמקרה של מערכת ה-Sabre היא מחוברת בכבל למקלע ולחיישנים המורכבים עליו. כדי לסבר את האוזן, מספיק לומר שה-PKT יוצר לראשונה ב-1968 לשימוש בטנקי T-62 המוכרים לנו.
היתרון של ה-PKT הוא שניתן להפעיל אותו על ידי סלילונית (סולנואיד) כך שקל מאוד לחבר לו הדק חשמלי שנשלט מרחוק. אבל מבחינת המערכת עצמה ניתן להשמיש אותה עבור כל סוג של כלי נשק, מרוס''ר AK-47 מיושן ועד לתותחים קלים עם פגזים חודרי שריון. היתרון של מערכת מעין זו היא שהמפעילים שלה מרוחקים מהעמדה עצמה וכך מוגנים יחסית מזיהוי בשדה הקרב. בגרסאות הראשונות היא נראתה קצת כמו אוסף של רכיבים לא קשורים, אבל בגרסתה המודרנית מדובר בעמדת נשק עם יכולות פעולה בלילה ובמזג אוויר סוער.
השלב הבא עשוי להיות פיתוח של עמדה אוטונומית, כזו שניתן להפעיל ממרחק רב ולא על ידי שלט מחובר בכבל. ישראל ודרום קוריאה נחשבות ליצרניות המובילות, ובישראל אף מיוצרת עמדה מבוססת בינה מלאכותית, המשמשת בעיקר במחסומים ובעמדות ביהודה ושומרון. בקוריאה הן מוצבות לאורך הגבול עם הצפון. באוקראינה הוזמנו וסופק בינתיים 10 עמדות של מערכת ה-Sabre, אך כעת עם הגרסה החדשה הצבא עשוי להזמין עוד מהן, בעיקר כדי לחסום את המתקפה הצפויה בימים אלה מצד רוסיה.