השימוש הגובר בכלי AI מעלה שאלות אתיות רבות, ואחת המורכבות שבהן נוגעת לזכויות יוצרים - למשל, האם פלט שמחקה סגנון של אומן מסוים מהווה הפרה של זכויות יוצרים? שאלה נוספת בהקשר הזה נוגעת לחומרים באמצעותם מודל ה-AI מתאמן ולומד מהם, ומה נחשב שימוש חוקי וסביר. מכיוון שמדובר בתחום חדש שההתייחסות אליו בחוק לא לגמרי חד משמעית, הדבר מתבטא בסכסוכים משפטיים. בשתי תביעות שהוגשו בארה"ב, הקומיקאית והסופרת שרה סילברמן, יחד עם הסופרים כריסטופר גולדן וריצ'רד קדריי, טוענים כי OpenAI ומטא הפרו את זכויות היוצרים שלהם.

עוד בנושא:

לפי התביעות, הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT של OpenAI וגם מודל השפה LLaMA של מטא אומנו ללא הסכמת הסופרים, על מאגרי מידע לא חוקיים שמכילים את יצירותיהם. לדבריהם אלה הושגו מאתרי "ספריות צללים" שכוללים יצירות שונות באופן פיראטי.
2 צפייה בגלריה
שרה סילברמן
שרה סילברמן
שרה סילברמן
(צילום: AP)
השלושה הדגימו איך ChatGPT מציע תקצירים לספרים שלהם, באופן שמפר את זכויות היוצרים שלהם. לגבי מטא, התובעים פירטו מדוע הם מאמינים שלמאגרים עליהם אומן המודל שלה יש מקורות לא חוקיים. במסמך שמטא פרסמה הנוגע ל-LLaMA, החברה תיארה כי אחד המקורות למאגרי המידע שלה נקרא ThePile. מסמך שפרסמה חברת EleutherAI, שעומדת מאחורי ThePile תיארה כי הורכב מהעתק של אתר Bibliotik, שהתביעה מכנה "ספריית צללים" לא חוקית.
בשני המקרים, הסופרים מצהירים כי לא הסכימו לשימוש בספריהם כחומר לאימון המודלים. הם דורשים בעקבות השימוש כספי פיצויים, השבת רווחים ועוד.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI' בשימוע בסנאט
(צילום: Patrick Semansky / AP)
עורכי הדין שמייצגים את שלושת הסופרים, ג'וזף סברי ומתיו בטריק, כתבו באתר שלהם כי שמעו מסופרים, כותבים ומוציאים לאור נוספים על כך שהם מודאגים מהיכולת של ChatGPT "לייצר טקסטים דומים לאלה שנמצאים בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים, כולל אלפי ספרים".
שני עורכי הדין מייצגים גם את הסופרים מונה עוואד ופול טרמבלי בתביעה נגד ChatGPT. תביעה דומה הוגשה על ידי חברת Getty Images שמפעילה מאגר תמונות נגד חברת Stability AI שיצרה את מחולל התמונות Stable Diffusion, לפיה היא אימנה את הכלי שלה בעזרת "מיליוני תמונות שמוגנות בזכויות יוצרים".