האם אי פעם חשבתם שאתם צריכים הדרכה מקצועית כיצד להתנדנד בנדנדה? גם אנחנו לא, אבל מסתבר שיש שיטה "רשמית" לכך. ניסיתם לאמן את החתול שלכם עם לייזר? גם זה פטנט שמישהו כבר רשם לזכותו, שאתם כנראה מפירים בכל פעם שאתם משחקים עם מיצי בסלון.
9 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
מי היה מאמין - יש שיטה רשמית להתנדנד
(צילום: Shutterstock)
רבים אולי לא יודעים, אבל קיימים בעולם עשרות אלפי פטנטים מוזרים, מבריקים ואפילו תמוהים מאוד, שאנשים החליטו לשלם עבורם אלפי דולרים ולרשום על שמם. צללנו לעולם המסקרן הזה וחזרנו עם כמה פנינים שיגרמו לכם לתהות - מה עובר לאנשים בראש?
שיטה להתנדנד על נדנדה
כן, כאמור זה באמת קיים. מישהו באמת חשב שהאנושות זקוקה להסבר מפורט כיצד להתנדנד. האם זה אומר שכל הילדים בגן השעשועים מפירים פטנט? נקווה שלא, כי זה יהיה קצת מביך בבית המשפט.
9 צפייה בגלריה
נדנוד בנדנדה
נדנוד בנדנדה
נדנוד בנדנדה
(גוגל פטנטים)
מכשיר לביש להאכלה ותצפית על ציפורים
למי שתמיד רצה להיות חצי אדם, חצי מתקן האכלה לציפורים - הנה ההזדמנות שלכם. הפטנט הזה מתאר מכשיר שאתם יכולים ללבוש כדי להאכיל ציפורים ולצפות בהן מקרוב. רק אל תשכחו להסיר אותו לפני שאתם נכנסים למסעדה או לאוטובוס.
9 צפייה בגלריה
מכשיר לביש להאכלת ציפורים
מכשיר לביש להאכלת ציפורים
מכשיר לביש להאכלת ציפורים
(גוגל פטנטים)
מטרייה לבירה
כי מה יותר חשוב מלשמור על הבירה שלכם קרירה ומרעננת? אם תשאלו חובבי בירות, נראה שלא הרבה. הפטנט הנ"ל מתאר פתרון פשוט, ואולי אפילו יעיל, של מטרייה מיוחדת שנועדה לשמור על הבירה מוצלת וקרה. נראה את זה בפסטיבל הבירה הבא? לא בטוח.
9 צפייה בגלריה
מכשיר לקירור בירה
מכשיר לקירור בירה
מכשיר לקירור בירה
(גוגל פטנטים)
מתקן להניח עליו את המצח
אם מצאתם את עצמכם צריכים להשתמש בשירותים כשאתם בבר, במועדון, במסעדה או סתם באמצע יום עבודה, אך אתם עייפים או שיכורים מכדי לעמוד ישר וצריכים להניח רגע את הראש - הפטנט הבא מיועד לכם. בתמונה שלפניכם מתואר מעין מתקן שהוא גם כרית, המותקן מעל משתנה ומאפשר למשתמש להניח עליו את ראשו בזמן שהוא עושה, ובכן, מה שעושים במשתנות.
9 צפייה בגלריה
מתקן ראש לתמיכה במצח
מתקן ראש לתמיכה במצח
מתקן ראש לתמיכה במצח
(גוגל פטנטים)
אימון חתול באמצעות לייזר
אם אי פעם ניסיתם לגרום לחתול שלכם לעשות, ובכן, כל דבר שהוא, אתם יודעים שזו משימה כמעט בלתי אפשרית. אבל אל דאגה, כי פטנט US5443036A כאן כדי לעזור לכם. הפטנט, שנרשם ב-1995, מתאר שיטה ל"עידוד פעילות אירובית אצל חיות מחמד, במיוחד חתולים וכלבים".
הרעיון ה"מהפכני" הוא להפעיל נקודת לייזר שזזה באופן בלתי צפוי, ואמורה לגרום לחתול או לכלב שלכם לרדוף אחריה ובכך לקבל אימון גופני. כן, זהה לאופן שבו כל איש ואישה עם חתול (או כלב) עושים בעשורים מאז שהומצא משחק הלייזר, רק שעכשיו זה רשמי.
9 צפייה בגלריה
אימון חתול עם לייזר
אימון חתול עם לייזר
אימון חתול עם לייזר
(גוגל פטנטים)

אז מה עומד מאחורי הפטנטים האלה?

כדי להבין מה גורם לאנשים לרשום פטנטים על דברים כמו נדנוד בנדנדה או מטרייה לבירה, שוחחנו עם ד"ר גיתאי קריגר, עורך פטנטים בקבוצת ארליך, שפתח בפנינו צוהר לתחום שלם בעולמות המדע והטכנולוגיה שלא הכרנו לפני כן.
נתחיל מכך שפטנט זה לא מה שאתם חושבים. "קודם כל, חשוב להבין מה זה בכלל פטנט", מסביר קריגר. "רבים חושבים שפטנט הוא פשוט רישום של רעיון, אבל זה ממש לא המצב. פטנט הוא מסמך משפטי שנותן לממציא זכויות בלעדיות על ההמצאה שלו למשך 20 שנים".
במילים פשוטות - תחשבו על זה כמו לשים דגל על הירח ולהגיד "זה שלי", רק שבמקום הירח זו ההמצאה שלכם, ובמקום דגל יש לכם ערימה של ניירת משפטית שמפרטת מה בדיוק הרעיון שלכם מכסה, ומהן הזכויות שלכם אם מישהו מפר את הפטנט שלכם.
9 צפייה בגלריה
רישום פטנט זה לא פשוט כמו שהיינו חושבים. אילוסטרציה
רישום פטנט זה לא פשוט כמו שהיינו חושבים. אילוסטרציה
רישום פטנט זה לא פשוט כמו שהיינו חושבים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
למה אנשים טורחים לרשום פטנטים?
ד"ר קריגר מונה כמה סיבות: "סיבה ראשונה היא כסף כמובן. פטנט יכול להיות מקור הכנסה רציני", הוא מסביר. "אתם יכולים למכור את הזכויות להמצאה שלכם, להעניק רישיונות שימוש, או פשוט למנוע מאחרים להשתמש בהמצאה שלכם ולשלוט בשוק".
סיבה נוספת היא הרצון לתהילה. "פטנט יכול לבנות לכם מוניטין כממציא או כחברה חדשנית, וזה מאוד חשוב", אומר קריגר. במקביל ישנה ההגנה המשפטית: "אם מישהו מעתיק את ההמצאה שלכם, אתם יכולים לתבוע אותו. פה זו נקודה חשובה – עצם העובדה שרשמת פטנט לא אומרת שאתה מוגן. אם מישהו גנב את הפטנט שלך, אתה זה שאמור לתבוע ולהיות אקטיבי".
עוד סיבה לרצון של מדען או מפתח לרשום פטנט היא הצורך למשוך משקיעים. "פטנט יכול להיות נכס משמעותי לממציא ולחברה", קריגר מסביר. "זה יכול לעזור למשוך משקיעים ולהגדיל את שווי החברה. יש לכם רעיון בלעדי ואתם עד כדי כך בטוחים בו, שאתם רוצים לעגן את הזכויות שלכם עליו? זה משהו שמשקיעים אוהבים".
9 צפייה בגלריה
מדענים, אילוסטרציה
מדענים, אילוסטרציה
פטנט יכול להיות מאוד משמעותי למדען וגם למדינה. אילוסטרציה
(AdobeStock)
למה המדינה מעודדת רישום פטנטים?
"המדינה רוצה לעודד חדשנות וקדמה טכנולוגית, ולכן היא מאוד משקיעה בכל נושא רישום הפטנטים", מסביר קריגר. "על ידי מתן זכויות בלעדיות לממציאים, היא מעודדת אותם להשקיע זמן ומשאבים בפיתוח טכנולוגיה חדשנית. זה משתלם בטווח הארוך, וכאמור – מדינות רוצות לקדם חברה טכנולוגית וחדשנית".

לא הכול זוהר

אבל לא הכול ורוד בעולם הפטנטים. "נתחיל מכך שמדובר בתהליך יקר ומסובך - רישום פטנט יכול לעלות בין עשרת אלפים למאה אלף דולר", קריגר מסביר. "זה תלוי בסוג ההמצאה ובמדינה שבה אתם רוצים לרשום את הפטנט. השאיפה של רוב הממציאים היא כמובן לרשום את הפטנטים במדינות עם שווקים חזקים ותחרותיים, כי שם נמצאת סכנת ההעתקה הגדולה ביותר.
"המקרה שונה כשמדובר במדינות חזקות אבל בעייתיות, כמו סין. גם אם מישהו הפר את הפטנט שלכם שם, וזה קורה לא מעט, עם כמה שחברות מנסות להגן על הטכנולוגיות שלהן – הסיכוי שתצליחו לתבוע בהצלחה בסין שואף לאפס. צריך להבין את זה.
9 צפייה בגלריה
ד"ר גיתאי קריגר
ד"ר גיתאי קריגר
ד"ר גיתאי קריגר
(אופיר גפקוביץ)
"בנוסף, כשאתם רושמים פטנט, אתם חייבים לחשוף את כל הפרטים של ההמצאה שלכם", קריגר מספר. "פטנטים רשומים ניתנים לגישה לקהל הרחב - הרי אם חשבתי על רעיון, אני צריך להבין אם מישהו כבר חשב עליו לפניי, לא? לכן, ברגע שאתם רושמים פטנט, אף אחד אמנם לא יוכל להשתמש בו בלי אישורכם, אבל הטכנולוגיה והרעיון יהיו גלויים לכול.
"ובכלל, לפעמים פטנט יכול דווקא להגביל אתכם", הוא מסכם. "אם מישהו מוצא דרך לעקוף את הפטנט שלכם או מפתח טכנולוגיה טובה יותר, אתם עלולים למצוא את עצמכם תקועים עם המצאה מיושנת שאתם לא יכולים לשנות. לכן חשוב להתייעץ עם מומחה לפני שאתם רצים לרשום את מתקן האכלת הציפורים הבא".
בינתיים אנחנו כנראה נמשיך להפר פטנטים על בסיס יומי באופן לא מודע, כי מתברר שאין גבול לכוח ההמצאה האנושי. מי יודע, אולי יום אחד נראה פטנט על מכשיר משולב של מטרייה לבירה שהוא גם לייזר לאימון חתולים, שמשתמשים בו תוך כדי נדנוד בנדנדה והאכלת ציפורים.