ישראלים רבים סובלים בתקופה האחרונה ממתקפת הודעות ספאם לטלפון הנייד, בהן מציעים להם לרכוש קנאביס, בתוספת טקסטים שיווקיים על "מבצעים" שונים, ועוד. אבל למה בכלל אנחנו מקבלים את ההודעות האלו? והאם יש מה לעשות כדי לצמצם את התופעה?

עוד כתבות בנושא טכנולוגיה:

"מי ששולח את ההודעות הללו למעשה מצליח לשים את ידו על מאגר גדול מאוד של מספרי הטלפון שלנו, ועושה בהם שימוש למטרותיו האישיות", מסביר אלכס שטיינברג, מנהל מוצרים בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, בשיחה עם ynet. אם תהיתם כיצד מספרי הטלפון האישיים שלנו בכלל מגיעים לאותם מאגרים מפוקפקים, לעתים זה עשוי לקרות מפעולות שכלל אינן בשליטתנו, כמו דליפות מידע או אם הופענו ברשימת אנשי הקשר של אנשים שלחצו על לינק זדוני, שאיפשר גישה לרשימה זו, ולמעשה חשף את המספר האישי שלנו.
3 צפייה בגלריה
חשוב מאוד לא ללחוץ על לינקים חשודים
חשוב מאוד לא ללחוץ על לינקים חשודים
חשוב מאוד לא ללחוץ על לינקים חשודים
(תמונה: שאטרסטוק)
חוץ מתחושת החדירה לפרטיות והמטרד שבקבלת הודעות נשנות כאלו, שטיינברג מזהיר מכך שהן גם עלולות להגיע לאוכלוסיות רגישות יותר ופחות ביקורתיות: "הן מופצות בכמויות כה גדולות כך שהן אינן פוסחות על ילדים ובני נוער".
פרט לפיתוי המסוכן לילדים ונוער, יש בהודעות אלו סכנה נוספת. בעוד שמטרת ההודעות היא כביכול למכור קנאביס, גורמים שונים עשויים לשלוח הודעות דומות ומטעות, שמטרתן היא בכלל להפיץ וירוסים או נוזקות שונות. לכן, כמו עם כל קישור חשוד או כזה שמגיע ממקור לא מוכר, המלצה חשובה היא לא ללחוץ על אותם קישורים בשום מקרה.
3 צפייה בגלריה
אחת מהודעות הספאם שישראלים קיבלו לאחרונה
אחת מהודעות הספאם שישראלים קיבלו לאחרונה
אחת מהודעות הספאם שישראלים קיבלו לאחרונה
(תמונה: צילום מסך)
האם ניתן לחסום לחלוטין קבלת הודעות כאלה?
"באופן כללי לא ניתן לחסום את ההודעות הללו", אומר שטיינברג. "בחלק ממכשירי האנדרואיד ישנה אפשרות לחסום הודעות שכוללות מילים בהתאמה אישית, כך שאפשר לנסות לחסום מילים כמו 'סמים' ו-'קנאביס'".
3 צפייה בגלריה
אלכס שטיינברג, ESET
אלכס שטיינברג, ESET
אלכס שטיינברג, ESET
(צילום: מושיק ברין)
כדי להגדיר חסימת מילים נבחרות באנדרואיד היכנסו לאפליקציית ההודעות ובחרו בהגדרות. בשלב הבא בחרו ב"חסימת הודעות" (Block Messages) ואז ב"חסימת משפטים" (Block Phrases), והזינו את המילים והמשפטים שתרצו לחסום. ניתן כמובן גם להגדיר מילים נוספות הנוגעות להודעות שמטרידות אתכם וחוזרות על עצמן, כמו "הלוואות" למשל.
אם אתם משתמשי אייפון, לא תוכלו להגדיר מילים לחסימה, אך תוכלו לחסום מספרים ספציפיים. בחרו במספר (או באיש הקשר) הרלוונטי, ובחלון שייפתח גללו מטה עד שתופיע האפשרות "חסום מתקשר זה".