סם אלטמן, מנכ"ל ומייסד OpenAI השתתף היום (שני) באירוע פתוח שנערך באוניברסיטת תל אביב במסגרת ביקורו בישראל. במסגרת האירוע אלטמן התראיין על הבמה יחד עם איליה סוצקבר, המדען הראשי של החברה ומייסד משותף. את השיחה הנחה נדב כהן מהפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, ובחלק השני השניים קיבלו שאלות מהקהל. 
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב openai
אוניברסיטת תל אביב openai
מימין איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, מנכ''ל החברה סם אלטמן
(צילום: אביגיל עוזי)
אלטמן וסוצקבר נשאלו על הסיכונים האפשריים שבשימוש בטכנולוגיית AI סביב שלושה נושאים - שינוי שוק העבודה, האפשרות לשימוש לרעה על-ידי האקרים למשל, והגרוע מכל - מערכת חכמה שיוצאת משליטה אפילו של האנשים שעומדים מאחוריה. על התרחיש הקיצוני סוצקבר הגיב בפשטות כי "זה יהיה די גרוע אם היא תאבד שליטה. זו תהיה טעות גדולה לבנות AI מאוד עוצמתית שאנחנו לא יודעים איך לשלוט עליה", לקול צחוקו של הקהל, ואלטמן הביע הסכמה לדברים.

עוד בנושא:

על ההשפעה על שוק העבודה סוצקובר אמר כי "יש עבודות שכבר הושפעו. מתכנתים משתמשים ב-AI עבור חלק מהפעולות, וגם אצל אמנים חלקים גדולים בעבודה הוחלפו. עבודות חדשות ייווצרו אבל תהיה תקופה של חוסר ודאות כלכלית. הממשלה והמערכת החברתית יצטרכו לרכך את המכה", אלטמן הוסיף כי "המערכות האלה טובות בלעזור במשימות. בעתיד הקרוב תהיה הרבה יותר פרודקטיביות. בטווח הארוך, קטגוריות של עבודות יעלמו, אבל באחרות יהיה צורך בבני אדם בדרכים לא מובנות מאליהן. דוגמה לכך היא כשתוכנת דיפ בלו למדה לשחק שחמט טוב מבני אדם, כולם חשבו שאנשים יאבדו עניין בתחום - אבל הוא מעולם לא היה פופולרי יותר, ואנשים הפכו לטובים יותר בזה". הוא התייחס למחולל התמונות DALL-E ואמר כי "הוא יכול לייצר אמנות נפלאה אבל אנשים עדיין מתעניינים באנשים שיוצרים אמנות. הרצון של אנשים ליצור לא ילך לשום מקום. אבל עוד מאה שנים העבודות לא יהיו דומות לעבודות של היום". 
3 צפייה בגלריה
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
(צילום: אושרית גן-אל)
בהמשך השיחה הוסיף אלטמן כי השינוי בעולם התעסוקה יהיה "איטי וצפוי", ולדבריו זהו אחד הדברים המרכזיים שמנהיגים בעולם עוסקים בהם היום. הוא אמר כי אחד הכישורים החשובים עבור עובדים תהיה יכולת הסתגלות, וכי "אני לא יכול לדמיין עולם בו אנשים לא עושים משהו עם הזמן שלהם כדי לייצר ערך עבור אחרים". לגבי הטכנולוגיה בידי האקרים, סוצקבר אמר כי "AI תהיה בשימוש של שחקנים כאלה. צריך לייצר מערכים שישלטו בטכנולוגיות כי הן יוכלו לרפא את המחלות או ליצור מחלות נוראיות".
אלטמן התייחס לצעדים שיש לעשות אל מול הסכנות הפוטנציאליות ואמר כי "במערכות של היום זו תהיה טעות לשים רגולציה כבדה על השוק כרגע, ולהאט את החדשנות המדהימה שקורית. אבל העולם צריך להתייחס לזה כמשהו שאולי נצטרך להתמודד איתו בעשור הבא. אם נוכל להקים איגוד בינלאומי עם מסגרת לרישיון ובדיקת בטיחות מודלים זה יעזור. זו תהיה דרך אחת להתמודד עם הסיכון הזה".
כשנשאל למה בכלל להמשיך לפתח טכנולוגיה עם פוטנציאל לסכנות אדירות אמר כי "אנחנו צריכים לאזן בין הצרכים והסיכונים" והתייחס לפוטנציאל הטכנולוגיה להשפיע לטובה - "כשנסתכל אחורה על סטנדרט המחיה היום, זה יראה לנו אפילו גרוע יותר מאשר לפני 500 שנים. אנשים לא יאמינו שאנשים היו עניים, חולים, או לא קיבלו חינוך ראוי. זה יראה ברברי. ההתפתחות הזו גם לא ניתן לעצירה ולכן חייבים להבין איך לנהל את הסיכון". על התגובה של החברות בתחום לרגולציה שתגיע אמר "נראה פה תגובה אחרת מאשר אצל חברות הפלטפורמות החברתיות, כי האיום גדול". סוצקבר התייחס לפיתוח בינה מלאכותית כשלב הבא באבולוציה האנושית והוסיף "זה האתגר האולטימטיבי". 
על הפוטנציאל לשימוש בטכנולוגיה לגילוי מדעי אמר כי "אני הכי מתרגש מזה. AI תוכל לעזור לנו בגילוי שאנחנו לא מסוגלים לו כרגע. אנחנו כבר רואים את ההתחלה של זה. אם זה יעזור לרפא מחלות, זה יהיה עולם טוב יותר ולדעתי אנחנו לא רחוקים מזה. ברגע שתהיה לנו אינטיליגנציית-על לא יהיה מאוד קשה להתמודד גם עם שינוי האקלים". 
סוצקבר התייחס לרקע הישראלי שלו ושיתף כי "מגיל חמש עד 15 גרתי בירושלים", ואף כי למד באוניברסיטה הפתוחה לפני שהמשיך את מסלולו האקדמי באוניברסיטת טורונטו. על ההקמה של OpenAI שיתף כי "קיבלתי הזמנה מסם לבלות עם כמה אנשים מגניבים, כולל אילון מאסק, ואז החלטנו להקים את OpenAI". על השאלה מה הופך את OpenAI למנהיגה בתחום, למרות המתחרות החזקות, אמר "פוקוס והתמדה. אנחנו יותר ממוקדים במה שאנחנו עושים. יש אצלנו המון אנשים מכשרים וזה מאוד חשוב, ויש לנו תרבות של חדשנות". סוצקבר הוסיף על כך כי "התקדמות ב-AI זה משחק של אמונה. ככל שיש לך יותר תצליח יותר. אתה חייב להאמין ברעיון ולדחוף לזה".
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב openai
אוניברסיטת תל אביב openai
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
(צילום: אביגיל עוזי)
סוצקבר התייחס לשאלה מה המקום של מחקר אקדמי בתחום ה-AI ואמר כי "דברים מאוד השתנו. פעם הטכנולוגיות הכי חדשניות יצאו מהאקדמיה והיום פחות, כי לאקדמיה יש פחות כח מחשוב. ועדיין יש לאקדמיה מקום לתרום, בשאלות בהן אין צורך בצוותים ומשאבי ענק, כמו - איך אנחנו מודדים כמה טוב ה-AI שלנו?". כשאלטמן נשאל על שקיפות והצורך להנגיש את הטכנולוגיה במודל של קוד פתוח, אמר כי "יש לנו מודלים מסוימים בקוד פתוח. אני לא חושב שהאסטרטגיה הנכונה היא לעשות את זה בהכל. המודלים היום פרימיטיביים לעומת מה שעוד יהיה. אנחנו מנסים להבין את האיזון הנכון". 
אלטמן שיתף כי אמש שמע על מישהו שמשתמש ב-ChatGPT כדי ליצור עם ילדים סיפורים לפני השינה. "זה מדהים לראות מה אנשים יכולים לעשות כשנותנים להם כלי", ואמר על השימוש האישי שהוא עושה בכלי כי "זה החליף בשבילי את ויקיפדיה". על ההזדמנויות לסטארט-אפים בישראל ובכלל בתקופה הקרובה אמר "זו התקופה הכי קסומה מאז האייפון לעשיית דברים חדשים טכנולוגיים. בטווח הקרוב יש המון הזדמנויות. זה תור הזהב של ה-AI. לכו על זה. פשוט תעשו את זה. זה הזמן הכי טוב להתחיל סטארט-אפ. זה בר השוואה לזמן בו התחיל האינטרנט. אם אתם יזמים יש לכם המון מזל. אתם רוצים להקים סטארט-אפ כשהאדמה רועדת ודברים שאנשים לא דמיינו הם אפשריים. הדבר המיוחד בישראל זה ריכוז האנשים המוכשרים. זו מדינה קטנה שעושה הרבה מעבר לגודל שלה". 
לסיכום, לשאלה איך תרצו שההיסטוריה תזכור אתכם, סוצקבר שוב ענה בפשטות "בדרך הטובה ביותר", ועורר שוב גל צחוק באולם הגדול.
במסגרת ביקורו בארץ אלטמן נפגש עם נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ועם מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מיכל ברוורמן-בלומנשטיק. לפי גורמים, אלטמן סירב לפגוש את ראש הממשלה נתניהו אך ב-OpenAI ובלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח. היום נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו ואלטמן שוחחו טלפונית על ההזדמנויות והאתגרים בתחום ה-AI, ועל שיתוף פעולה עם ישראל.