חברת מטא (לשעבר פייסבוק) ממשיכה במבול ההכרזות: החברה הצהירה כי תגביל את האפשרות לפרסום מותאם אישית במודעות פוליטיות, ומעוניינת לשנות את אופן ההתנהלות מול הוועדה המפקחת שלה (Oversight Board). מטא עדיין נמצאת במשבר יחסי ציבור לאור אלפי המסמכים שהודלפו על ידי עובדת החברה לשעבר פרנסס האוגן לקונגרס האמריקאי, לרשות ניירות הערך ולעיתונות. רק בימים האחרונים האוגן עודדה את האיחוד האירופי להחיל רגולציה על פלטפורמות כמו פייסבוק, והזהירה בראיון ל-AP מפני סכנות המטאברס שהחברה רוצה לבנות - וטענה כי הוא יהיה ממכר, ויפגע עוד יותר בפרטיות המשתמשים.

עוד בנושא:

מטא הכריזה כי לא תאפשר התאמה אישית של מודעות פוליטיות, או מודעות בנושאים רגישים כמו בריאות, גזע, דת ונטייה מינית על בסיס הפעילות של המשתמשים סביב הנושאים אלה. למרות זאת, קמפיינים עדיין יורשו להשתמש במידע שזמין באופן פומבי או ברשימות אימיילים שברשותם כדי להגיע לאנשים בפלטפורמת פייסבוק. ההחלטה נוגעת לפרסום בכל הפלטפורמות של חברת מטא - פייסבוק, אינסטגרם ומסנג'ר. לפי החברה, הצעד יגביל את האפשרות לגרום לחוויות שליליות בפלטפורמה עבור משתמשים, ומדובר היה בהחלטה קשה מאחר שבחברה מאמינים שהפרסום הטוב ביותר הוא מותאם אישית. להחלטה כנראה לא יהיו השלכות פיננסיות משמעותיות - מארק צוקרברג אמר בעבר כי ההכנסות המשוערות ממודעות פוליטיות מהוות פחות מ-0.5% מהכנסות החברה ב-2020.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
לפי תחקיר וול סטריט ג'ורנל, צוקרברג מנע בעבר הגבלת התאמה של מודעות פוליטיות
(צילום: רויטרס)
לפי תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל, שהתבסס על המסמכים שהדליפה האוגן, ב-2020 הזהירו חוקרי החברה את ההנהלה כי קיימת סכנה של ניצול לרעה של מוצרי החברה במטרה למנוע מאוכלוסיות מסוימות להצביע בבחירות. "אפשרויות ההתאמה האישית של קהלי המודעות הופכת את הניצול הזה לפשוט, ושקיפות ההתנהגויות האלו עדיין מוגבלת", נכתב במצגת. במסמך אחר נכתב כי פרסומות פוליטיות מותאמות אישית "עשויות להגביר את המודעות הפוליטית וההשתתפות האזרחית בתנאים מסוימים, אבל עשויות גם להוביל לקיטוב ושלילת זכויות פוליטיות".
בינואר 2020 פייסבוק נבדלה מפלטפורמות אחרות שאסרו על התאמה אישית של מודעות פוליטיות, והצהירה שבמקום זה תיתן למשתמשים כלים חדשים להגבלת סוג המודעות שהם רואים, בטענה שאינה רוצה להיות בעמדה להחליט איך קמפיינים מגיעים למצביעים פוטנציאליים. לפי התחקיר, צוקרברג עצמו היה זה שקיבל את ההחלטה, ולא הסכים לבצע את השינוי שהעובדים דחפו אליו.
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet
בתוך כך, מטא פרסמה דו"ח בו נכתב כי החברה מתקשה לעמוד בקצב ההמלצות של הוועדה המפקחת - ועדת מומחים חיצונית שתפקידה לבחון את מדיניות החברה. עוד נכתב כי יש למצוא דרך טובה יותר לתקשר עם הוועדה, שלא כוללת ניסוח מכתבים רשמיים מפורטים. "אנחנו מאמינים כי ייתכן שהעיצוב הנוכחי של תהליך ההמלצות אינו הדרך הטובה ביותר להביא את השינויים המבניים ארוכי הטווח שהוועדה דוחפת אותנו להחיל", נכתב בדו"ח.
במסגרת ההסכם בין הגוף לבין מטא, החברה אמורה להגיב להמלצות הלא מחייבות של הוועדה תוך 30 יום. לדברי החברה, טווח הזמנים הזה צפוף מדי. מתוך 69 המלצות של הוועדה משני הרבעונים האחרונים, החברה יישמה 12. 23 נוספות נמצאות בתהליך ו-17 אחרות בהערכת ישימות. בחברה גם הצהירו כאמור כי יש צורך בדרך תקשורת טובה יותר עם הוועדה, מאחר שהפורמט הנוכחי של התכתבות רשמית לא מותאם לענות על שאלות הוועדה הנוגעות למורכבות המערכות ותהליך ניטור התוכן. בחברה אמרו כי הם עובדים עם ארגון בשם Business for Social Responsibility על דו"ח שיחקור את האפשרויות לאינטראקציה עם הוועדה - שיפורסם ככל הנראה בשנה הבאה.
המסמכים שהאוגן הגישה לאחרונה לרשות ניירות הערך האמריקאית ולקונגרס מראים עד כמה החברה מנתחת באופן נרחב כל פוטנציאל לשינוי במוצרים שלה, וכמה היא איטית בתגובה לממצאי המחקרים הללו.