ענקית הטכנולוגיה גוגל הגישה היום (ד') תלונה רשמית נגד חברת מיקרוסופט לנציבות האירופית, בטענה כי זו מפירה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה ומשתמשת בחוזי רישוי בלתי הוגנים כדי לחנוק את התחרות בתעשיית המחשוב בענן, שוק המוערך במיליארדי דולרים. כך לפי דיווחים שעלו בסוכנויות הידיעות.
3 צפייה בגלריה
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי
(צילום: AP)
במוקד התלונה - הטענה כי מיקרוסופט קובעת תנאים בלתי הוגנים כדי "לנעול" לקוחות ולשלוט בשוק הענן. גוגל טוענת כי מיקרוסופט, באמצעות מוצרי Windows Server וMicrosoft Office- הדומיננטיים שלה, מקשה על לקוחותיה הרבים להשתמש בכל דבר מלבד שירות הענן Azure (אזור) שלה.

לקוחות שבויים

על פי התלונה, ההגבלות של מיקרוסופט מקשות על לקוחות להעביר את העבודה שלהם מ-Azure לעננים מתחרים, למרות שאין מחסומים טכניים לעשות זאת. גוגל טוענת עוד כי עסקים וארגונים ציבוריים באירופה נאלצו לשלם למיקרוסופט כמיליארד אירו בשנה בקנסות, זאת בשל ההגבלות על היכולת לעבור מספק ענן אחד לאחר.
3 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה
(צילום: Mark Lennihan / AP)
גוגל הפנתה לממצאים של רשות התחרות הבריטית, לפיהם מיקרוסופט רכשה כ-70% מכל העסקים החדשים שקמו בתחום בבריטניה בשנים 2021 ו-2022, מה שמדגיש לטענתה את שליטתה הגוברת של האחרונה בשוק. יתרה מזאת, גוגל העלתה את החשש כי הפרקטיקות של מיקרוסופט עלולות להגביר בעיות באבטחת מידע, המעמידות בסכנה חברות וארגונים רבים.
התלונה של גוגל מגיעה לאחר שבחודש יולי האחרון הסכימו מיקרוסופט ואיגוד הסחר של נותני שירותי ענן באירופה (CISPE) על הסדר, שבמסגרתו החברה תבצע שינויים ב - Azure Stack HCI, מוצר תשתית ענן שלה. מטרתו של ההסדר הייתה בעיקר להרגיע את חששותיו של האיגוד מפני פגיעה בתחרות מצידה של ענקית הטק. יש לציין כי גוגל ועוד חברות ענן סירבו להשתתף בהסדר.
3 צפייה בגלריה
כנס Re:invent של AWS
כנס Re:invent של AWS
כנס של AWS - שירותי הענן הפכו לשוק צומח במהירות
(צילום: AWS)
בהמשך לכך, מיקרוסופט מסרה בהצהרה משלה ששחררה היום, כי היא מצפה מהנציבות האירופית לדחות את תלונתה של גוגל. "מיקרוסופט כבר הסדירה בצורה ידידותית חששות דומים שהעלו ספקי ענן אירופיים. לאחר שכשלה במאמציה לשכנע חברות אירופיות לפעול נגדנו, אנו מאמינים שגוגל תיכשל באופן דומה לשכנע את הנציבות האירופית."
עמית זאברי, ראש מחלקת הענן בגוגל, המדורגת שלישית בעולם בשוק הענן אחרי אמזון (AWS) ומיקרוסופט (Azure), טען: "אנחנו מאמינים ב-100% שמיקרוסופט מפירה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".
"אנחנו רוצים ששוק הענן יישאר תוסס ופתוח לכל הספקים – אירופיים, אמריקאיים ואחרים," אמר זאברי. "כיום ההגבלות לא מאפשרות בחירה ללקוחות", הוסיף, וציין כי מיקרוסופט הכניסה הגבלות ברגע שהבינה את הפוטנציאל המסחרי העצום של הטכנולוגיה.