בימים אלה של אי-ודאות וחרדה, כשהמלחמה משתוללת והדאגה לחטופים מכרסמת בלב כולנו, צץ ברשתות החברתיות גל חדש של "מומחים" מסוג אחר. מתקשרים, נומרולוגים וכל מיני בעלי יכולות על-חושיות כביכול, מציפים את המרחב הווירטואלי בתחזיות, ניבויים ו"מסרים" מהחטופים.
אנשים אלה, המכנים עצמם "מומחים", משתמשים במגוון שיטות כמו קריאה בקלפים, נומרולוגיה, או טענות ליכולות תקשור, כדי לספק "תשובות" לשאלות הבוערות ביותר בלב הציבור. הם מבטיחים מועדים לשחרור החטופים, מנבאים את תוצאות המלחמה, ואף טוענים ליכולת לתקשר עם החטופים עצמם.
זה מתחיל בדרך כלל בלייב דרמטי – המתקשר (או המתקשרת), בארשת רצינית ונימה מקצועית לכאורה, מספר על "מסר" או "תקשור" שקיבל זה עתה. "אני מקבל מסרים על פעילות מאוד אינטנסיבית שמתרחשת זה עתה", הוא אומר בקול רועד מהתרגשות, "החטופים יחזרו בקרוב". או לחלופין: "המספרים מראים בבירור – עד סוף החודש יהיה מפנה דרמטי במלחמה".
והצופים? הם נשאבים פנימה. לצד כמה תגובות סקפטיות, גולשים רבים כותבים "תודה לך!", "אתה נותן לנו תקווה", "מה הולך עוד לקרות השבוע?".


@talya.lev_or 2 פעימות - פעמיים מביאים חטופים הביתה פעילות חזקה בדרום ובצפון סיכול באזור עתלית הכל בסדר הארכיון 19.10.2024 #לוחמים #ביתספרלמוסיקה #מצחיק #רוחניות #ייעוצים #מסרים #מלחמהבישראל #מלחמה #חרבות_ברזל #חטופים #אהבהעצמית #מתכון #לומדים_עם_טיקטוק #תפילות ♬ צליל מקורי - Talya Lev-Or

מסרים מפוקפקים כתמריץ לפייק ניוז

תופעת המתקשרים והנומרולוגים ברשתות החברתיות היא רק קצה הקרחון של בעיה רחבה יותר - תעשיית הפייק ניוז. הרשתות החברתיות הופכות לזירת קרב של מידע, כשקשה יותר מתמיד להבחין בין אמת לשקר. "תחזיות" ו"מסרים" מפוקפקים מתערבבים עם ידיעות אמיתיות ויוצרים ערפל מידע שמקשה על הציבור לנווט במציאות המורכבת. במצב כזה, הביטחון הלאומי עצמו עלול להיות בסכנה.
דוגמה לכך ראינו באירוע החמור שהתרחש בסוף השבוע האחרון, בו דובר צה"ל נאלץ לפרסם לא פחות מ-3 הבהרות בנוגע לשמועות הכוזבות על מצב החטופים שהופצו על ידי משפיען בטיקטוק. למרבה האירוניה, כוכב הטיקטוק ביקש בסרטון מעוקביו להימנע מהפצת הודעות כזב מכיוון שזה פוגע במשפחות חטופים: "אני מבקש - אל תיצמדו לפייקים, אל תיצמדו לשמועות. כל אחד מעלה לי השערה. תפסיקו עם זה. יש כרגע משפחות של חטופים שממתינות לבשורות. תתחשבו בהן בבקשה".
כזכור, הוא נעצר ונחקר בחשד להתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, וגם בחשד להפצת שמועות שעלולות לעורר פחד ובהלה - תוך ידיעה שהן כוזבות. לאחר מעצרו, גורמים באגף החקירות ובלהב 433 מסרו כי "לא נעבור בשתיקה על פגיעה ברגשות משפחות החטופים". הצעיר מצידו התנצל בחקירתו כמה פעמים וטען כי שמע על החילוץ מחברים ולא ידע שמדובר בשקר.
קודם לכן הודיעה טיקטוק שחסמה את חשבונו, שדרכו הפיץ את הכזבים. "הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה", נמסר מטעם הרשת החברתית, שספגה לאורך המלחמה ביקורת על הדהוד תכנים פרו-פלסטיניים ומנגד השתקת תכנים פרו-ישראליים.