חברת ה-AI המוכרת בעולם OpenAI מחפשת לגייס כ-6.5 מיליארד דולר לפי שווי של 150 מיליארד דולר, אבל המשקיעים חוששים מהמבנה התאגידי המוזר שלה. על הפרק של המנכ"ל סם אלטמן - הצורך הדחוף בגיוס כספים במטרה לשפר את המוצרים והשירותים שהיא כבר מספקת כגון ChatGPT, מנוע יצירת התמונות DALLE-3 והמודלים החדשים והמתקדמים 4o ו-o1.
4 צפייה בגלריה
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI. בחברה רוצים להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה
(צילום מסך: יוטיוב)
בנוסף, אחת השאיפות הגדולות (אם כי ארוכות הטווח) של החברה היא לפתח בינה מלאכותית כללית (AGI). זה, לצד הפיתוחים שנמצאים בתהליכי עבודה ואלו שכבר קיימים - דורשים הרבה מאוד כוח עיבוד והרבה מאוד כסף.

הדילמה של אלטמן

כיום, OpenAI מקבלת את רוב הכסף שלה מהמשקיעה מיקרוסופט (ולא רק). לצד זאת, גם 10 מיליארד הדולר שמיקרוסופט התחייבה להשקיע בחברה (לטווח של 10 שנים), לא מספיקים כדי שהוא יגדל בקצב שאלטמן רוצה. לשם כך, יצא האחרון לדוג משקיעים גדולים נוספים שיוכלו להוסיף את המזומנים הנדרשים.
עם זאת לאלטמן יש בעיה. OpenAI נוסדה כמלכ"ר, וגם היום היא עדיין במצב בו היא לא אמורה לייצר רווח פיננסי (זאת למרות הוספת חברת-בת שכן יכולה לפעול כחברה מסורתית), מה שהמשקיעים לא אוהבים, בלשון המעטה.
4 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI. מיקרוסופט הייתה ונשארה המשקיעה הגדולה ביותר.
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
חשוב להזכיר ש-OpenAI נחשבת כיום לסטארט-אפ בעל שווי השוק הגדול ביותר בעולם, ואין הרבה משקיעים שיוותרו על הזדמנות להשקיע בחברה כזו. יחד עם זאת, המבנה שלה הוא אכן בעיה, כי הגוף שמפתח הלכה למעשה את הטכנולוגיות של החברה הוא עדיין בגדר מלכ"ר, בעוד שרק הגוף שמשווק ומפיץ אותן (חברת הבת) היא חברה מסחרית. כלומר הפטנטים נמצאים עדיין בשליטת המלכ"ר, שאינו מחויב בהשאת רווח למשקיעים.
כעת אלטמן מגשש אפשרויות לשנות לחלוטין את המבנה של החברה, ולהפוך אותה לתאגיד שיכול לספק למשקיעים אופק רווחי בתמורה להשקעה בה. על פי דיווח של סוכנות רויטרס מסוף השבוע, סבב הגיוס החדש של עשוי להיסגר כבר בשבועיים הקרובים.
4 צפייה בגלריה
ג'נסן הואנג
ג'נסן הואנג
מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. החברה תיכנס כמשקיעה?
(צילום: I-Hwa Cheng / AFP)
הסבב צפוי לכלול משקיעים קיימים כמו מיקרוסופט, Khosla Ventures ו-Thrive Capital, אך גם משקיעים חדשים, בהם אנבידיה, אפל וגם סקויה קפיטל, שתחזור להשקיע בחברה לאחר שלא נכללה בסבב הקודם.

ההשתלטות על הדירקטוריון הועילה

אם אלטמן לא יצליח לארגן מחדש את המבנה התאגידי של OpenAI, המשקיעים הקיימים עשויים להידרש לדילול גדול יותר של אחזקותיהם בחברה - משהו שלא בטוח שיסכימו לו. בחברה עצמה סירבו לומר אם מדובר במהלך שיתבצע בקרוב, או בכלל, והמשיכו לומר בתגובה שבשלב הנוכחי "המלכ"ר הוא בליבת המשימה שלנו וימשיך להתקיים".
כדי להסיר את מגבלת הרווח, אלטמן יצטרך לקבל את אישור הדירקטוריון. למזלו, הוא חלק ממנו ושולט בו, זאת בזכות ההשתלטות המחודשת שביצע בשנה שעברה, לאחר ניסיון המרד של מייסדי החברה שניסו לפטרו.
4 צפייה בגלריה
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
המדען הראשי לשעבר של OpenAI והאיש שניסה להדיח את אלטמן, איליה סוצקבר
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
המבנה הנוכחי של OpenAI מעמיד אותה גם בעמדת נחיתות מול המתחרות xAI של אילון מאסק ואנת'רופיק שמפתחת את מודל השפה המתחרה קלוד. למעשה, כיום היא החברה היחידה שיש לה מגבלת רווח לעומת המתחרות, שכולן מבוססות על מבנה תאגידי מסחרי, מה שמקל עליהן מאוד בגיוס הון להמשך פיתוח הטכנולוגיה שלהן.
אם המשקיעים הראשונים ב-OpenAI יכלו לצפות לקבל החזר של עד פי 100 על ההשקעה הראשונית, ככל שסבבי הגיוס ימשיכו, המשקיעים שיצטרפו ידללו את היקפי ההחזר על ההשקעה של המשקיעים הקיימים. זו בעיה קשה שעשויה להיות בעוכריה של OpenAI אם אלטמן לא יצליח לשנות את המבנה שלה. עד כה החברה הצליחה לגייס כ-10 מיליארד דולר בעשר שנות קיומה, ושווי השוק המוערך שלה עמד בתחילת השנה על כ-80 מיליארד דולר.