חברת התקשורת בזק פרסמה היום (ג') את דו"ח האינטרנט השנתי שלה, המשרטט תמונת מצב עדכנית ומעמיקה על דפוסי השימוש והגלישה של הישראלים בעידן הדיגיטלי. השנה, יותר מתמיד, ניכרת השפעתם של פייק ניוז, בינה מלאכותית, והמציאות הביטחונית והכלכלית המורכבת על הרגלי הצריכה והגלישה ברשת.
3 צפייה בגלריה
ארבעת התצפיתניות ששבו לישראל. רבים נחשפו לדיסאינפורמציה בכל הקשור לחטופים ולמשוחררים
ארבעת התצפיתניות ששבו לישראל. רבים נחשפו לדיסאינפורמציה בכל הקשור לחטופים ולמשוחררים
ארבעת התצפיתניות ששבו לישראל. רבים נחשפו לדיסאינפורמציה בכל הקשור לחטופים ולמשוחררים
(צילום: חיים צח, לע"מ)

יותר חשיפה לפייק ניוז

86% מהישראלים הודו כי הם מתקשים להבחין בין מידע אמין לפייק ניוז, כאשר בקרב בני נוער הנתון יורד ועומד על 73%. הדו"ח חשף כי נושא החטופים הפך למוקד מרכזי לדיסאינפורמציה, כאשר 66% מהאוכלוסייה הבוגרת דיווחה על חשיפה לתכנים שקריים הקשורים לנושא.
עוד עולה מהנתונים כי בעקבות המלחמה, יותר אנשים מגלים רגישות בכל הנוגע לשיתוף ברשתות החבריות, כאשר 52% מבני הנוער בגילי 13 עד 18 ו-73% מהבוגרים (18 ומעלה), שבדרך כלל מעלים תמונות ברשתות, דיווחו על צמצום משמעותי בשיתוף תמונות מבילויים וחופשות בשנה האחרונה.
המלחמה המתמשכת נותנת את אותותיה גם בשעות הגלישה שלנו, שהפכו קיצוניות מתמיד. 39% דיווחו ששינו את זמני הצפייה במסכים לשעות לא שגרתיות, בייחוד בשעות הלילה המאוחרות, בהן התארכו זמני הצפייה ב-23%. גם שעות הבוקר המוקדמות הפכו ליותר פופולריות, ונרשמה בהן עליה של 8% בשימוש.
3 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות. שעות הגלישה הפכו לקיצוניות
(צילום: Tada Images / Shutterstock)

השפעת הרשתות החברתיות בשיאה

בכל הנוגע להשפעתן של הרשתות החברתיות, מהדו"ח עולה כי 60% מבני הנוער מכורים לרשתות החברתיות השונות, כאשר 56% מבני ה-18 עד 34 השיבו גם הם בחיוב. 63% מבני הנוער נמצאים לפחות 3 שעות ביום ברשתות חברתיות; 34% מהם עושים זאת לפחות במשך 5 שעות ביום.
במקביל, משפיעני הרשת הפכו לגורם משמעותי בהחלטות הקנייה של הישראלים - 77% מבני הנוער ו-79% מהבוגרים הצעירים (18-34) עוקבים אחרי משפיעני רשת, ו-41% מגילאי 13 ומעלה קנו מוצרים בעקבות המלצה – עלייה משמעותית משנה שעברה (33%). בקרב גילאי 18-34 הנתון אף גבוה יותר ועומד על 54%. מבין הרוכשים, 71% דיווחו על שביעות רצון מההמלצה על המוצר.

שנת ה-AI: הישראלים מאמצים את הטכנולוגיה

שנת 2024 התאפיינה בקפיצה משמעותית בשימוש בכלי בינה מלאכותית (AI), ואלו משנים את הדרך בה הישראלים צורכים מידע. 70% מהישראלים השיבו כי הם משלבים כיום כלי AI שונים בחייהם, כאשר 40% מבני הנוער ו-32% מהבוגרים כבר החליפו את מנועי החיפוש המסורתיים (כמו גוגל, בינג ודומיהם) בכלי AI מתקדמים.
3 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש החדש של ChatGPT
מנוע החיפוש החדש של ChatGPT
מנוע החיפוש של ChatGPT
(OpenAI)
במקביל, הנתונים מדגישים את הפופולריות של כלי ה-AI בקרב הישראלים, כאשר 83% מבני הנוער השיבו כי הם משתמשים באופן קבוע ב-ChatGPT של חברת OpenAI, לצד כלים נוספים כמו Canva, ג'מיני של גוגל ו-Copilot של מיקרוסופט. עוד עלה כי "שפת הפרומפטים" (האופן בו כותבים את ההנחיות למנועי הבינה המלאכותית השונים, ד"ג) הפכה למיומנות חיונית עבור 60% מהישראלים, עם עלייה חדה בצורך ללמוד אותה בגילים המבוגרים.
כצפוי גם תחום הבית החכם ממשיך להתרחב, כאשר במקביל הוא סובל מאיומים גוברים: מצלמות האבטחה הפכו למכשירים הנפרצים ביותר, עם סיכוי פריצה הגבוה פי 100 מזה של מכשירים ביתיים אחרים.

מעדיפים תוכן קצר ומהיר

הישראלים חובבים מידע, אך רוצים לקבל אותו מהר - 45% מהנשאלים ו-64% מבני הנוער אמרו כי הם מעדיפים להאזין להודעות קוליות או לפודקאסטים במהירות גבוהה מזו הרגילה, וזאת כדי לחסוך זמן. 21% אף ציינו כי בעקבות הגברת מהירות ההאזנה, הם איבדו את הסבלנות לקצב הדיבור הרגיל של בני אדם אחרים.
טלי פולג, סמנכ”לית שיווק בזק: “דו”ח האינטרנט של בזק מספק הצצה מרתקת להרגלי הגלישה של הציבור הישראלי, ומאפשר לנו להבין את הדינמיקה בין טכנולוגיה, ביטחון וכלכלה. השנה בלטה במיוחד ההשפעה המשולבת של המלחמה, יוקר המחיה והקפיצה הדרמטית בבינה המלאכותית, שהפכה להיות כלי מרכזי בחיי היום-יום".