לפני שבוע בדיוק אפל הפתיעה רשמית עם אייפד מיני חדש, כאשר הפעם האחרונה בה הושק אייפד מיני הייתה לפני שלוש שנים. העיצוב שלו לא שונה במיוחד, הוא אמנם נראה יותר מעוגל, אבל באופן כללי זה אותו האייפד, כשאפילו השוליים של המסך לא מאוד השתנו ועבים ביחס לטאבלטים עכשוויים.
6 צפייה בגלריה
אייפד מיני - נראה כמו אייפד מיושן, אבל מלא בחומרה מתקדמת
אייפד מיני - נראה כמו אייפד מיושן, אבל מלא בחומרה מתקדמת
אייפד מיני - נראה כמו אייפד מיושן, אבל מלא בחומרה מתקדמת
(אפל)
ההבדל העיקרי בין האייפד הזה לקודמו הוא בעיקר בפנוכו, כשהפעם הוא מגיע עם מעבד A17 פרו - אותו אחד שהושק בשנה שעברה באייפון 15 פרו. בנוסף, הוא גם מגיע עם 8 גיגה-בייט זיכרון פעולה. ואם זה נשמע לכם מוכר, אתם כנראה עוקבים אחרי אפל, כי מדובר על המפרט המינימלי שמאפשר להריץ את מערכת הבינה המלאכותית של אפל, או ה-Apple Intelligence.
כל ההשקה המפתיעה הזו נסובה סביב היכולת של האייפד החדש להריץ AI, בדיוק כמו אחיו האייפון או האייפד פרו. לצד זאת וכמו שכבר דיווחנו לכם, ה-AI של אפל לא מיועד להגיע בזמן הקרוב. למעשה, התכונה הראשונה מכל המערכת הזאת תושק רשמית רק בסוף החודש הנוכחי, רק בארה"ב ורק באנגלית. זאת אומרת שמשתמשים יצטרכו לבצע עדכון תוכנה עצמאי. זה לא מאוד מסובך, אבל אני מכיר כמה שלא מעדכנים את המכשיר שלהם כל כך מהר.
6 צפייה בגלריה
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל. ייקח זמן עד שנראה את כולה בפעולה
(צילום: DenPhotos / Shutterstock.com)
כך או כך הפיצ'ר הראשון שיושק הוא סיכומי התראות ומיילים (Notification Summaries), כשהבאים בתור להגיע אל המשתמשים הם Image Playground ליצירת תמונות, Genmoji ליצירת אווטרים והעדכון המאוד מצופה של סירי שאמור להפוך אותה לשוות ערך לג'מיני, קלוד או ChatGPT.

למרות ההבטחות, החברה עדיין מאחור

אך אליה וקוץ בה. על פי דיווח של סוכנות בלומברג, מחקרים פנימיים של אפל מראים שהחברה עדיין רחוקה מלהציע כלים שיכולים להתחרות במיטב שיש לגוגל או מיקרוסופט להציע. לפי בדיקות שנערכו בנושא, נמצא ש-ChatGPT מדויק יותר ב-25 אחוזים מסירי. בהתחשב בבעיית ההזיות של המודלים הגדולים - מדובר בציון רע מאוד לעוזרת הוותיקה של אפל.
בנוסף נמצא כי ChatGPT מסוגל להתמודד עם 30 אחוז יותר שאלות מסירי. כלומר יש דברים ש-ChatGPT יודע וסירי לא, וזה כשליש יותר לטובת הצ'אטבוט של OpenAI. המסקנה המתבקשת של אליה הגיעו החוקרים הייתה כי אפל נמצאת שנתיים מאחורי שאר חברות הטק בכל הקשור בפיתוחי מודלים ובינה מלאכותית.
6 צפייה בגלריה
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
(צילום מסך: יוטיוב)
התוצאה - אפל צריכה עכשיו להראות שהיא טובה, ממש טובה. הבעיה - בחצי השנה האחרונה אפל עשתה המון טעויות טקטיות שקשה להאמין שחברה עם הניסיון שלה פספסה. כמו למשל בהשקה של הוויז'ן פרו בשנה שעברה ושינוי המסלול ל-AI מיד לאחר מכן. עוד דוגמה? הביטול של פרויקט הרכב תוך התמקדות ב-VR שהתברר כאמור כעוד טעות. ויש כמובן את ההשקה של האייפון החדש שכולל כפתור חדש ורכיבים ל-AI, אבל לא כולל את ה-AI.

ראיון שהוא מכתב למשקיעים

לא פלא אם כך שהמנכ"ל טים קוק נתן בסוף השבוע האחרון בראיון נרחב בוול סטריט ג'ורנל, העיתון הכלכלי העיקרי בעולם, במסגרתו ניסה להראות למה החליט את מה שהחליט ולמה העתיד של אפל ורוד יותר מעדר של חדי קרן עם רעמה בצבעי הקשת. במילים אחרות, קוק בא להסביר למשקיעים למה כדאי להם להשאיר את המניות אצלם עוד קצת ולא למכור אותן ולגרום למפולת.
בכלל, קוק נמצא כבר 13 שנים מאחורי ההגה של אפל. קשה לומר שהוא הצליח להציג חזון עתידי שמשתווה למה שאנשי הטק האחרים מנסים להציע - לטוב או לרע. אפילו לסונדאר פיצ'אי המשעמם של גוגל יש רעיונות לא רעים. אבל לקוק? לא ברור מה החזון שלו.
6 צפייה בגלריה
אפל 2024
אפל 2024
טים קוק. נכשל להציג חזון שמשתווה למתחרות
(צילום מסך: יוטיוב)
אפל דיוושה במרץ עד לסוף העשור הקודם כשהיא נשענת על שאריות תכנית האב של סטיב ג'ובס, שכמו הארי סלדון מספרי המוסד של אסימוב, השאיר לדור הבא הנחיות ברורות לגבי העתיד. אבל אז הגיע הקרע עם אייב, איש הפרודקט העיקרי של אפל, וקוק חשב שהוא יכול להמשיך לבד.
עכשיו מתברר שזה לא בדיוק המצב. אמנם אפל ככל הנראה תצליח להציע מוצרי AI כמו השאר, והיא כנראה גם תצליח להסתיר את האיחור הזה באצטלה של "אנחנו מעדיפים מוצרים פשוטים שעובדים היטב עבור הלקוח", אבל זה לא מונע את העובדה שלא היה אמור להיות איחור כזה מלכתחילה.

מתיישרים לפי הקו של מטא

למעשה, גם חזון ה-VR או AR של אפל התרסק החודש. מטא ולוקסוטיקה שמשתפות פעולה במשקפיים החכמים של מטא ורייבאן, הציגו מספרי מכירות יוצאים מן הכלל. עד כדי כך שבכיר בלוקסוטיקה-אסילור, חברת האופטיקה הצרכנית הגדולה בעולם, ציין מפורשות שהמשקפיים האלה הם "הלהיט המפתיע של הקיץ".
6 צפייה בגלריה
אירוע המפתחים של מטא
אירוע המפתחים של מטא
צוקרברג עם משקפי הרייבאן-מטא.
(מטא)
למעשה, לאחר שמטא הציגה את העתיד שלה בתחום, שנראה בדיוק כמו משקפי הרייבאן שלה ולא כמו משקפי הסקי המגושמים של אפל, קוק הזדרז להכריז שגם המשקפיים הבאים של אפל ייראו כמו הרייבאן של מטא. לדבריו, מתוכנן בנוסף גם דגם זול ופשוט יותר של הוויז'ן פרו, שייראה כמו הקווסט של מטא - משקפי ה-VR ב-300 דולר שלה. מעניין כמה יעלה הדגם הפשוט של אפל, 300 או 3,000 דולר?
כך או כך, אין סיכוי שאפל תוכל לצאת מהמצב התדמיתי הבעייתי שלה במתק שפתיו של קוק בעיתון. הוא כנראה יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי שהדירקטוריון לא ינסה להחליף אותו ולהביא מחדש את ג'וני אייב או למצוא דמות "סם אלטמן" שכזאת, שתקדם את אפל למאה ה-21 וחצי. הרי זה עבד למיקרוסופט - אחרי הכישלון הקולוסאלי של סטיב באלמר הגיע סאטיה נאדלה עם חזון הענן וה-AI שלו, שהפך את מיקרוסופט למובילת השוק (שוב).
6 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
סאטיה נאדלה וסם אלטמן. מובילים את החברות שלהם ביד רמה
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
אבל זה לא תמיד עובד כך - אצל אינטל למשל, המנכ"ל עם הדם החדש פט גלסינגר לא הצליח עדיין להחזיר את הספינה לכיוון הנכון, למרות שיש סימנים שזה עשוי להסתדר. אפל צריכה דם חדש, אבל היא צריכה גם כיוון. היא אמנם לא החברה שנכנסת ראשונה לתחום, אבל היא עדיין חברה שכאשר היא מחליטה להיכנס לתחום כלשהו, זה חייב להיות מושלם.
בינתיים, לא הכניסה ל-VR ולא ל-AI הרשימו במיוחד, אם יוצאים מנקודת הנחה שיש שם באמת מדיניות של "שלמות". יהיה מעניין לראות אם אנחנו רואים את הניצנים הראשונים לירידה של אפל מבמת הטק העולמית, או שמדובר בסתם גליץ' במערכת שיסתדר בהמשך.