סדרת האייפון 16 היא אולי הסדרה הקוהרנטית ביותר שאפל הוציאה מאז אייפון 7 ב-2016. ארבעת מכשירי הסדרה דומים מאוד ביכולות שלהם, ההבדלים בין גרסאות הפרו לדגמי הבסיס ברורים, אין יכולות בלעדיות לפרו מקס, וגם הבחירה עבור אלו שבאים לשדרג קלה מאי פעם.
7 צפייה בגלריה
אייפון 16
אייפון 16
אייפון 16
(Getty images)
מנגד, זו גם ההשקה עם הפער הגדול ביותר בין הבטחה למציאות. Apple Intelligence, מערך הבינה המלאכותית המשודרג שאמור להוות את אחת היכולות המרכזיות של הסדרה, יופעל רק לקראת סוף אוקטובר, בצורה חלקית, ורק אם הסמארטפון שלכם מוגדר על אנגלית אמריקאית.
כדי להבין יותר טוב את החידושים, והאם כדאי לשדרג, קיבלנו מרשת פרטנר את האייפון 16 ומרשת איי דיגיטל את האייפון 16 פרו מקס לבדיקה. המטרה: להבין מה חדש, האם שווה לשדרג, ולאן פניה של אפל מועדות בכל הקשור לאחד ממוצרי הדגל שלה.
7 צפייה בגלריה
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל עדיין לא פה
(צילום: DenPhotos / Shutterstock.com)

כפתורים, כפתורים בכל מקום

החידוש הפיזי הבולט ביותר בסדרת האייפון 16 הוא כפתור הצילום החדש, שנמצא בצידה הימני-תחתון של המסגרת במכשירים. המטרה – לאפשר גישה אל המצלמה עם אגודל יד ימין כשהטלפון במצב אנכי, או עם האצבע המורה כשהטלפון במצב אופקי. מדובר בכפתור מתוחכם למדי, הכולל משטח מגע ויודע לזהות גם חצאי לחיצות.
אם תלחצו על הכפתור כשהטלפון לא נעול, הוא ייפתח את יישום המצלמה. תלחצו שוב, הוא יצלם תמונה. תלחצו לחיצה ארוכה, הוא יצלם וידאו כל עוד אתם לוחצים. חצי-לחיצה כפולה פותחת תפריט שמאפשר לכם לבחור בפונקציות נוספות של המצלמה כמו חשיפה, סגנון תמונה וזום, ואם תוסיפו עוד חצי-לחיצה יחד עם הזזת האצבע, תוכלו לנווט בין האפשרויות השונות ולבצע התאמה.
7 צפייה בגלריה
אפל 2024
אפל 2024
כפתור הצילום החדש. יותר בעייתי ממה שהייתם חושבים
(צילום מסך: יוטיוב)
דניס (אייפון 16): "לאדם שמאלי, הכפתור הזה הוא עוד תזכורת לכמה שהעולם לא בנוי עבורו. במצב אנכי, הכפתור לא שימושי בעליל, ובמצב אופקי הוא עובד בסדר, אבל השליטה הפחות-מדויקת שלנו ביד ימין הפריעה לנו לעשות את תנועות ההזזה המדויקות שנדרשות כדי לבצע את השינויים".
דניאלה (אייפון 16 פרו מקס): "גם בתור ימנית, מיקומו הנוכחי של כפתור הצילום מרגיש לא נכון. באופן שבו אנחנו מחזיקים כיום את הסמארטפונים, האגודל נמצא באופן טבעי קרוב יותר לכפתור הימני העליון (זה שמדליק/סוגר את המסך או מפעיל את סירי). על מנת להשתמש בכפתור הצילום, אנחנו נדרשים או לשים את האגודל בזווית לא נוחה, או להחליק את כל כף היד לחלק התחתון של הסמארטפון, מה שגם לא מאוד נוח".
"במקרה של צילום אופקי, גם כן מדובר במיקום לא ממש נוח, שדורש מכם לשנות באופן די משמעותי את הצורה בה אתם מחזיקים את האייפון. לא ברור לנו מה היתרון של כפתור המצלמה הפיזי לעומת פונקציות הצילום השונות המופיעות על גבי המסך, שמאוד קל ונוח לתפעל".
7 צפייה בגלריה
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס - האגודל נאלץ להיות בזווית מאוד לא נוחה בצילום אנכי
(דניאלה גינזבורג)

עוד כפתורים

בשנה שעברה, רק גרסאות הפרו של האייפון קיבלו את ה-Action Button, הכפתור הרב-תכליתי שהחליף את מתג ההשתקה המיתולוגי. השנה, כל ארבעת מכשירי אייפון 16 מקבלים את הכפתור הזה, מה שאומר שעבור המשדרגים מדגמים מוקדמים יותר, יש שני כפתורים חדשים שצריך להתרגל אליהם.
חוץ מהצעות ברירת המחדל, כמו פתיחת המצלמה או הפעלת הפנס, הכפתור הזה יכול להפעיל כל קיצור דרך שקיים באפליקציית קיצורי הדרך של האייפון. רוצים שהוא יפתח לכם את האינסטגרם? אין בעיה. ישים טיימר של 10 דקות? בטח. יזהה שיר בשזאם? בכיף. תוכלו אפילו לפתוח איתו את החניון לבית אם תרצו. מבחינתנו, הכפתור הזה משמעותי הרבה יותר מכפתור הצילום החדש, וסיבה טובה יותר לשדרג.

מצלמה

בשנים האחרונות, מתקיים שיח מעניין סביב העיבוד שאפל ומתחרותיה עושות לתמונות שאנחנו מצלמים. במילים פשוטות - חלק ניכר מהתמונות שאתם מצלמים הוא לא תוצאה ישירה של החיישן של המצלמה, אלא תוצאה של עיבוד תוכנה. באייפון 14 ו-15, הרבה ביקורת הופנתה כלפי מה שהמשתמשים זיהו כעיבוד יתר, שיצר תמונות מלאכותיות מדי. באייפון 16, אפל מנסה להעביר את השליטה בחזרה אליכם, עם הרחבה של הפיצ׳ר ״סגנונות צילום״.
7 צפייה בגלריה
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס
ממשק הכיוונון השתנה ומאפשר כעת הרבה יותר אפשרויות התאמה
(דניאלה גינזבורג)
בעוד שבאייפון 15 יכלתם לבחור באחד מתוך חמישה סגנונות שנעו סביב סקאלה של גוון וחמימות, באייפון 16 הסקאלה רחבה יותר ונעה סביב גוון וצבעוניות, מה שמאפשר התאמה אישית גדולה יותר של סגנון צילום. ממשק הכיוונון השתנה גם כן – כעת מדובר על ריבוע שבמרכזו שני צירים אותם ניתן להזיז, ותצוגה מקדימה שמראה לכם איזו תמונה תתקבל בכל מצב. אהבנו את הפיצ'ר החדש הזה, שמגיע בשני הדגמים, ונותן שליטה גדולה יותר בסגנון הצילום לעומת קודמו.
נקודה נוספת שהרשימה אותנו במצלמה השנה היא אפשרות כיוון האודיו. לאחר שאתם מצלמים סרטון, תוכלו לבחור האם להשמיע את האודיו כפי שנקלט על ידי המיקרופונים, או דווקא לתעדף קולות ספציפיים. אפשר, למשל, לבודד את מי שהמצלמה מתמקדת בו ולנטרל את רוב רעשי הרקע, או דווקא כן להכניס את הרעשים, אבל לעמעם אותם. אופציה נהדרת ליוצרי תוכן שלא רוצים להסתובב כל הזמן עם מיקרופונים חיצוניים עליהם.

לשדרג או לא - זו השאלה

בניגוד לשנים האחרונות, אפל עושה לכם עבודה קלה מאוד בכל הנוגע לבחירה בין מכשירי אייפון 16 השונים. נסתכל על החומרה למשל – בעבר, הדגמים הפשוטים יותר קיבלו את ערכת השבבים מאשתקד ואילו דגמי הפרו קיבלו ערכת שבבים חדשה. הפעם, ארבעת המכשירים מגיעים עם שבב ה-A18, כשדגמי הפרו זוכים לגרסה קצת יותר מהירה שלו - A18 פרו. יחד עם זאת, השוני בין שני השבבים לא אמור להתבטא יותר מדי בביצועים, וסט היכולות של המכשירים הוא די זהה, בטח שלמשתמש הממוצע.
7 צפייה בגלריה
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס (ימין) לצד אייפון 15 פרו מקס (שמאל)
(דניאלה גינזבורג)
ההבדלים המהותיים, חוץ מגודל המסך, הם בסוג המסך ומספר המצלמות. רוצים מסך 120 הרץ עם קצב ריענון משתנה ואפשרות למצב פעולה תמידי (Always on)? את זה תקבלו רק בגרסת הפרו. אייפון 16 ו-16 פלוס לעומת זאת מסתפקים במסך 60 הרץ פשוט יותר.
רוצים מצלמת זום אופטי x5? גם את זה תקבלו רק במכשירי הפרו. מה שכן, השנה פרו וגם פרו מקס מקבלים את אותו הזום (לעומת הדגמים הקודמים). יש עוד כמה הבדלים בין הדגמים, כמו העבודה שבגרסאות פרו חיבור ה-USB-C תומך בתקן USB 3 המהיר יותר משמעותית מה-USB 2 של הגרסאות הרגילות, אבל אלה די מינוריים.
דניס: "הסיפור עם המסך הוא היותר-מתסכל לדעתי. המסך של האייפון 16 אמנם איכותי ובהיר, אך רוב מכשירי הדגל שמתחרותיה של אפל מייצרות כיום מגיעים עם מסך 120 הרץ וקצב ריענון משתנה, גם כי זה נעים יותר לעין והתנועה חלקה יותר, וגם כי זה מאפשר להפעיל את מצב הפעולה התמידית בבהירות נמוכה, כשהמסך מתרענן רק פעם בשנייה כדי לא לזלול סוללה".
7 צפייה בגלריה
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס
אייפון 16 פרו מקס (ימין) ואייפון 15 פרו מקס (שמאל) - לא מספיק הבדלים
(דניאלה גינזבורג)
"באשר לשאלה המרכזית, האם כדאי לשדרג לאייפון 16 – התשובה מאוד תלויה באיזה מכשיר יש לכם. דעתי היא שאם יש לכם מכשיר מסדרת האייפון 15, אין לכם שום סיבה לשדרג. זה נכון שאין להם את כפתור הצילום החדש וחלק מיכולות הצילום של האייפון 16, ההטענה האלחוטית בהם איטית יותר, וערכת השבבים שלהם היא בת שנה, אבל אלה לא מצדיקים שדרוג. לעומת זאת, אם תלכו דור או שניים אחורה, לאייפונים ללא USB-C, ללא הכפתור הרב-תכליתי, ללא האי הדינאמי וללא עוד שדרוגים שהמכשירים עברו מאז, אז אוסף השיפורים באייפון 16 בהחלט ייראה לכם מרשים הרבה יותר".
דניאלה: "אם אני משווה את האייפון 16 פרו מקס לדגם של שנה שעברה, השינויים נראים מינוריים עד לא קיימים. זה סמארטפון שאכן השתפר קצת בביצועים ובזמן הסוללה שלו, אבל איכות התמונות כמעט לא השתנתה, המסך הגדול יותר לא באמת משנה את החוויה, והבינה המלאכותית של אפל עדיין לא ממש קיימת".
"בנוסף, כפתור המצלמה החדש שבאפל כל כך התפארו בו, התברר כלא נוח לשימוש, ולא ברור מה היתרון שלו לעומת שליטה בפונקציות השונות של המצלמה מתוך האייפון עצמו. אם אתם בעלי מכשירים ישנים יותר, כנראה שתרצו לשדרג לאייפון 16, אבל קשה לי לראות בעלי אייפון 15 שימצאו עניין במכשיר. אני הייתי מחכה לראות מה אפל יציגו בדגם הבא".
מחירים
אייפון 16 עם נפח אחסון של 128 גיגה בייט: החל מ-3,999 שקלים.
אייפון 16 פרו מקס עם נפח אחסון של 256 גיגה בייט: החל מ-6,149 שקלים.