רוסיה היא אמנם שחקן משמעותי בתחום הבוטים להפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות, אך פחות בתחום הבינה המלאכותית. אבל כל זה אמור להשתנות בקרוב, לפחות כך לפי ולדימיר פוטין. בנאום שנשא נשיא רוסיה ביום שישי האחרון, הוא הצהיר שהמערב לא צריך להיות זה שמחזיק במונופול על בינה מלאכותית והוסיף שרוסיה מתכננת אסטרטגיה מאוד שאפתנית בתחום שתוצג "בקרוב". למרות הטענה נגד "המערב", הרי ששתי המובילות בתחום הן ארה"ב וסין. כמו כן, למרות שרוסיה רואה את עצמה אימפריה, או לפחות מעצמה, היא למעשה כיום בעיקר מסובכת עם בריתות בינלאומיות מפוקפקות עם איראן, צפון קוריאה וכמובן סין, למרות שהאחרונה עדיין לא הפנתה את גבה לארה"ב - כפי שהודגם בפגישת הפסגה בין ג'ו ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג בסן פרנסיסקו לפני כמה שבועות.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)

עוד בנושא:

הפסגה בין השניים עסקה בין היתר בנושא הבינה המלאכותית והדרכים לפקח עליה. לא ברור עדיין מה היו התובנות שהוסקו, אך כלי תקשורת (בעיקר בסין) דיברו על נושא הפיקוח על נשקים מבוססי AI ככזה שעלה שם. במקביל, גם היו דיווחים על הסכמים שיאפשרו לסין לחזור ולרכוש שבבים מארה"ב. זה התווך שרוסיה רוצה להיכנס אליו. פוטין דיבר על כך במסגרת השתתפותו בכנס בנושא במוסקבה בסוף השבוע שעבר כך לפי דיווח של סוכנות רויטרס. בכנס השתתפו שתי החברות הרוסיות העיקריות בתחום - סברבנק ויאנדקס. אך בעוד יאנדקס רשמית התנתקה מרוסיה ועברה ולהולנד כדי לחמוק מהסנקציות על מולדתה, סברבנק עדיין פעילה בעיקר בגוש הרוסי.
"אי אפשר להחרים משהו שאם לא כן מישהו אחר יפתח אותו במקומך", הצהיר פוטין, "אנחנו עלולים להשתרך מאחור" הזהיר בהתייחסו לבינה מלאכותית. כמו כן, הוא אמר שבכל הקשור לנושאי אתיקה ב-AI, אלה יצטרכו להיפתר תוך התבססות על התרבות הרוסית המסורתית. לא ברור לגמרי מה הכוונה בתרבות רוסית מסורתית, אולי זו התייחסות לעברה המרשים של רוסיה כמעצמה מדעית וטכנולוגית או כאימפריה. לדבריו חלק מהאלגוריתמים שפותחו במערב פשוט מתעלמים או אפילו מבטלים את השפה והתרבות הרוסית - "האלגוריתמים האלה פשוט חושבים שרוסיה לא קיימת", התרעם.
ריפרש
גם ChatGPT לא היה יכול להמציא סיפור כזה / עם זוהר ברונפמן
26:43
על פי דוח אינדקס הבינה המלאכותית של אוניברסיטת סטנפורד של 2023, רוסיה משתרכת הרחק מאחורי העולם המפותח ואפילו במתפתח בכל הנוגע לבינה מלאכותית, מעבר לשתי הכוכבות סין וארה"ב, במקום השלישי נמצאת בריטניה, ואחריה שלל מדינות האיחוד האירופי כגון גרמניה, צרפת ואיטליה, גם הודו, ישראל, דרום קוריאה, יפן מופיעות בו ובסוף רוסיה. הבעיה של רוסיה החלה בעיקר בעקבות הפלישה לאוקראינה. המלחמה הביאה עליה סנקציות מערביות, בעיקר בכל הקשור לטכנולוגיה. חברות רבות זנחו את המדינה והיא לא יכולה לרכוש שבבים מודרניים - חומר הגלם העיקרי לאימון והפעלת בינה מלאכותית. למרות שותפותה עם סין, גם בייג'ינג מתקשה להשיג שבבים עקב מגבלות אמריקאיות ולא ששה לשתף את אלה שכן יש לה עם רוסיה. לבסוף, המלחמה גם הביאה לבריחה מסיבית של מוחות: רוסים בעלי תארים מתקדמים מעדיפים לנסות את מזלם מחוץ למדינה מאשר לסבול או חלילה להישלח למטחנת הבשר האוקראינית.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין מבטיח בינה מלאכותית רוסית לכל פועל!
(עיבוד תמונה. צילומים: AP, Shutterstock)
אבל כל זה לא מונע מפוטין להתפייט על העתיד המזהיר שצפוי לבינה המלאכותית הרוסית. "בעתיד הקרוב אחד מהצעדים הראשונים יהיה להתקין צו נשיאותי שיתכנן גרסה חדשה לאסטרטגיית ה-AI הלאומית", לדבריו זו תכלול שינויים גדולים כגון "הרחבת המחקר הבסיסי בתחום מודלי השפות הגדולים ובבינה מלאכותית גנרטיבית". הוא אמר שחוקרים רוסים צריכים לקבל "גישה טובה יותר למחשבי-על", כמו גם לשפר את החינוך המדעי הרוסי בתחום. רוסיה תשנה חוקים תקדם שיתופי פעולה בינלאומיים ותבטיח השקעות גדולות יותר לפיתוח AI.
לא ברור כיצד פוטין מתכנן לקדם את החזון המרשים הזה. מבקריו בוודאי ישמחו לציין שרוסיה רחוקה מלהחזיק את המשאבים והתשתיות הנדרשים לפיתוחי בינה מלאכותית. זאת ועוד, חוקרים מוכשרים כנראה כבר לא חיכו לממשלה הרוסית והעדיפו למצוא את מזלם במקומות אחרים כפי שמעידים מספרי הרוסים שהיגרו למדינות אחרות בשנתיים וחצי האחרונות. השבבים היחידים שזמינים לרוסיה הם מעבדי ARM מיושנים מפיתוח מקומי המיועדים בעיקר למחשבים אישיים ורובם מוחרמים לצורך ייצור מערכות נשק למלחמה. לסיכום, אם לרוסיה יש שאיפות בעולמות ה-AI, אלה בעיקר צפויות להישאר ככל הנראה על הנייר או בדמיונו של ולדימיר פוטין.