אפל ממשיכה במרץ את פרויקט הרובוטיקה שלה כך על פי דיווח של סוכנות בלומברג אמש (א'). ואולם בדיווח התחבאה עובדה מעניינת. מסתבר שחלק מהחוקרים שיסייעו לה לפתח את הרובוטים האלה הם ישראלים מהטכניון. הפרויקט הזה מהווה את חוד החנית עובר יצרנית האייפון. החברה, שביטלה בתחילת השנה את פרויקט המכונית האוטונומית שלה חייבת למצוא קטגוריה טכנולוגית חדשה שתסייע לה להרחיב את היצע המוצרים שלה שכבר כיום מוטמעים בצורה מאוד עמוקה בחיי המשתמשים והלקוחות. אגב את הפרויקט מוביל מי שהיה מנהל פרויקט המכונית שלה: קווין לינץ', סגן נשיא לענייני טכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
רובוט הומנואידי מוזג קפה
רובוט הומנואידי מוזג קפה
רובוט הומנואידי מוזג קפה
(צילום: shutterstock)
האייפון מנהל את התקשורת האישית שלנו, האייפד מספק מסך לבידור וצריכת מדיה, המק מספק לנו מחשב לעבודה ולימודים, האפל ווטש מסייע לנו לשמור על הבריאות, האפל TV מספק לנו את הבידור לטלוויזיה והוויז'ן פרו מתיימרים לספק לנו שכבת מידע נוספת לעולם שסובב אותנו. רובוטים הם אלה שיסייעו לאפל להוסיף עוד נדבך, לסייע לנו בחיי היום יום בבית ובמקום העבודה.
אבל בשלב הנוכחי הפרויקט של אפל אינו מאוד שאפתני. כפי שדיווחנו באפריל שעבר, אפל בינתיים מתמקדת בזרוע רובוטית שתשולב באייפד ושמיועדת בעיקר למטבח. בחברה מאמינים שמדובר בתסריט השימוש ההגיוני ביותר בשלב הראשון - כזה שיסייע לנו להתרגל לרעיון של מכונה שמסוגלת לסייע לנו בעבודות הבית. ואיזו מטלה היא מהתובעניות שיש כיום? כמובן שבישול. אמנם עבור רבים מדובר במטלה מהנה, אך הכנת אוכל למשפחה גובה זמן רב שנגרע מהפנאי שלנו. לכן באפל מאמינים שיש כאן אולי עניין ששווה לפצח.
על פי הערכות, מוצר כזה, אם יהיה, לא יגיע לשוק לפני 2026 או 2027. כאשר בהמשך אם החברה תראה ברכה בעמלה היא צפויה לפתח גם רובוטים ניידים ואפילו אולי אנדרואידים (רובוטים דמויי אדם). בחברה ציינו שורה של בעיות שהפרויקט אמור לסייע לתת להם מענה:
  1. ההתקן שימושי רק אם הוא זמין לנו במרחק יד (סליחה על משחק המילים). למשל אם אנחנו צריכים את המחשב אבל הוא לא לידינו, הוא לא מספק לנו מענה. או אולי הידיים שלנו עסוקות במטלה אחרת.
  2. אנחנו אולי רוצים לצלם משהו או להצטרף לשיחת וידאו אבל איננו יושבים מול ההתקן או מחזיקים בו באותו רגע.
  3. אולי אנחנו רוצים לבדוק משהו בבית למרות שאנחנו לא נמצאים בו באותו רגע.
2 צפייה בגלריה
ה-AI עצובה
ה-AI עצובה
ה-AI עדיין חסרה לאפל
(נוצר באמצעות מחולל התמונות DALL-E 3)
השימוש באייפד עם זרוע רובוטית הוא פתרון ראשוני, אבל בהמשך בחברה מעוניינים להפוך את הרובוטים לסייענים אמיתיים בעולם האמיתי. הם יוכלו להטעין את הכביסה המלוכלכת למכונה או לגהץ לנו את החולצות. אולי הם יוכלו לשפשף את הכתמים העקשנים על הרצפה או לתקן משהו שנשבר. עם זאת, אל תצפו למשרת רובוטי בקרוב, מדובר עדיין בחזון למועד וברעיונות בוסריים. למשל, רובוטים כאלה יהיו מאוד יקרים בתחילה, ולא בטוח שלקוחות ירצו להשקיע הון תועפות ברכישה שלהם כדי לרחוץ את הכלים או לקפל את הכביסה הנקייה.
עוד בעיה שיש לאפל זה שרובוטיקה דורשת שילוב של AI עם חומרה וחיישנים. משהו שבחברה עדיין לא פיצחו עד הסוף. אמנם פרויקט המכונית סיפק לה טכנולוגיה בתחום החיישנים כמו גם מנגנוני הזיהוי הביומטרי של האייפון והאייפד (טכנולוגיה המבוססת על רכישת פריימסנס הישראלית לפני כעשור). וכוח מחשוב באריזה קומפקטית זה משהו שהיא מומחית בו - אבל בכל הקשור לבינה מלאכותית, היא קצת נגררת מאחור, בוודאי אם משווים את מה שהיא מציעה כיום לגוגל או למיקרוסופט.
לא לחינם טים קוק עשה אחורה פנה ומיקד את כל המשאבים בפיתוח גרסה חדשה של סירי. אבל בינתיים, למרות שהיא לא ממש אומרת את זה, רוב ה-AI שלה מבוסס על הטכנולוגיה של המתחרות. היא הודתה בחצי פה בכנס המפתחים האחרון שלה ש-OpenAI תהיה זמינה למשתמשי מוצריה בזכות הסכם שיתוף פעולה. גם את הרובוטים היא ניסתה לרכוש, לדוגמה על ידי ניסיון רכישת סטארט-אפ הרובוטיקה הוותיק "בוסטון דיינמיקס" לפני מספר שנים. בינתיים השותפים לפרויקט מראים הרבה מאוד התלהבות אבל בהתייחס לשלל הפרויקטים שהחברה ביטלה במהלך השנים צריך לקחת בחשבון שאולי גם לא יהיה לנו איירובוט (סימן רשום של אמזון) מתוצרת אפל בקרוב.