אפל עובדת על פרויקט חדש - רובוט ביתי או יותר נכון רובוטים - כך על פי דיווח של סוכנות בלומברג היום (א'). מדובר במוצר שאמור לספק לחברה אופק חדש לאחר ששני מפעלי הדגל שלה התבררו כרחוקים מאוד ממה ששאפה עבורם. המכונית החשמלית בוטלה ומשקפי הוויז'ן פרו לא צפויים לספק לה מענה בתחום הבית החכם. למרות שהתרגלנו לדמיין את אפל כחברה של האייפון, המטרה העיקרית שלה היא לספק מוצרי טכנולוגיה שיכסו כמעט כל פעילות שהמשתמשים נדרשים לה בחיי היום-יום ודרכם למכור שירותים ותוכן.
2 צפייה בגלריה
חנות אפל
חנות אפל
בעתיד ימכרו רובוטים באפל סטור?
(צילום: רויטרס)
פרויקט המכונית האוטונומית החשמלית היה אמור לפתור לה בעיה. למרות שהיא נהנית כיום מנתח הכנסות גדל והולך משירותי תוכנה הנלווים למוצרי החומרה שלה, היא עדיין נדרשה לפתח מוצר צריכה בעל פוטנציאל מכירות מספיק גדול כדי להרחיב את עסקי השירותים הרווחיים. המכונית היתה פלטפורמה מושלמת לעניין, פוטנציאל ההכנסות שלה על מכונית שהיתה נמכרת בכ-100 אלף דולר יכול היה להגיע לפי הערכות לכ-50 מיליארד דולר נוספים בשנה גם אם היתה מוכרת חלקיק ממה שטסלה מוכרת למשל. אבל כמו שהבנו, הרכבת הזו כבר עזבה מזמן או יותר נכון לא עזבה כלל ובוטלה ברגע האחרון. משקפי הוויז'ן פרו מנגד לא ממש מיועדים לשוק הכללי. וגם אם כן יצליחו בו, הם מוצר שבמקרה הטוב ינגוס במכירות המק, האייפון או האייפד. כלומר לא מוצר שיכול להוסיף לה הכנסות.
זאת ועוד, השנה האחרונה הראתה שאפל פספסה לגמרי את עולם ה-AI הגנרטיבי. מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק ואפילו אמזון עקפו אותה מזמן והיא כעת מתאמצת למצוא פתרון אפילו במחיר שימוש בטכנולוגיה של יריבתה העיקרית גוגל. האייפון עדיין מייצג כמחצית מהכנסותיה אך מדובר בקטגוריה שככל הנראה לא תצמח עוד הרבה. כלומר, אפל זקוקה כעת למוצר חומרה איכותי שהלקוחות ירצו לרכוש לביתם. רובוט ביתי (או משרדי) היא קטגוריה מעולה עבורה. עד כה היחידה שניסתה את כוחה בתחום, למעט יצרניות שואבי האבק הרובוטיים או חברות רובוטיקה קטנות כגון בוסטון דיינמיקס, היא אמזון. אבל אסטרו, הרובוט שלה, התברר ככישלון חרוץ. במידה רבה בגלל שהוא לא ממש מסוגל לסייע לנו בשום דבר למעט אולי כתחליף לחיית מחמד. אבל בינינו? מי רוצה רובוט על גלגלים שנוסע לאיטו מחדר לחדר בלי שום מטרה מוגדרת למעט כאמצעי מעקב או תחליף מסך.

הרובוט יהפוך את הבית לחכם באמת

אבל לאפל זה עשוי לעבוד. החברה מנסה כבר שנים רבות להרחיב את היצע הפתרונות שלה לבית חכם. בינתיים היא עדיין תקועה עם האפל TV שעשוי גם הוא לקבל קצת יותר יכולות בזכות שילוב של מצלמת סלפי חכמה ופלטפורמת מסכים ניתקים אותם ניתן לנייד מחדר לחדר שעליה עובדים מהנדסי החברה. סטרימר האפל TV המשודרג אמור לסייע לה לייצר מעין מרכזת שליטה חכמה לבית. המצלמה אמורה לשמש לשתי פונקציות: שליטה בסיוע שילוב של מחוות כמו אלה שמפעילות את הוויז'ן פרו וכמובן מערכת תקשורת שתכלול Facetime מובנה. כמובן שהכל יעבוד בצורה שקופה בשילוב עם האייפדים והאייפונים. כלומר השאיפה של אפל היא לייצר מערכת בית חכם משולבת. מכיוון שרוב הסיכויים שלא נראה מכונת כביסה או תנור של אפל, הרובוט אמור להפוך לסוג של מוצר משלים שיתפור את הקונספט ויחבר את כל החלקים.
הרובוט עצמו הוא כנראה לא אחד אלא רבים. בחברה לא מדברים הרבה מכיוון שמדובר בפרויקט פיתוח חשאי של חטיבת המו''פ המיוחדת שלה. אבל לפי הדיווח היא בוחנת מספר תצורות שונות. רובוט שעוקב אחר המשתמש כמו אסטרו של אמזון, אנדרואיד בעל תצורה אנושית שמזכיר את היצירות של בוסטון דיינמיקס ומכונה משולבת שתסייע בפעולות תחזוקת הבית השוטפות. כול הרובוטים האלה ישלבו כמובן AI - שבינתיים אפל כאמור נאלצת לשכור מחברות אחרות (גוגל, שיעול, גוגל).
2 צפייה בגלריה
קן וושינגטון עם הרובוט אסטרו
קן וושינגטון עם הרובוט אסטרו
קן וושינגטון עם הרובוט אסטרו של אמזון - האם אפל תנסה להציג גם רובוט כזה?
(צילום: יובל מן)
אבל אפל היא שחקנית לטווח ארוך. גם אם היא לא מהססת לשלב פתרונות של ספקים חיצוניים - כמו למשל מנוע החיפוש של גוגל בדפדפן ספארי, מודמים של קוואלקום באייפון או מעבדים של אינטל במק - בסופו של דבר היא רוצה לשלוט במוצר מא' עד ת'. זה יכול לקחת הרבה זמן עד שהיא מצליחה לפתח את הטכנולוגיה שהיא צריכה. אבל לרוב זה משתלם לה בגדול. הדוגמה הכי טובה היא מעבדי המחשבים שפיתחה כתחליף לאלה של אינטל שהיכו את האחרונה עד כדי כך שכיום אפילו יצרניות ה-PC לא מהססות להציע מעבדי ARM למחשבים מבוססי ווינדוס. אפליקציית אפל מפות היא דוגמה נוספת, מאפליקציה עקומה היא הפכה כיום למתחרה ראויה מאוד למפות של גוגל.
עם זאת חשוב להדגיש שבאפל עדיין לא סגורים לגמרי על אילו סוגי רובוטים היא רוצה להציע. מדובר לכל הפחות במוצרים שלא יגיעו לשוק לפני חמש עד עשר שנים במקרה הטוב. התצורה שככל הנראה הכי קרובה למציאות היא זרוע רובוטית, אבל לא ברור היכן זו תפעל, התסריט שימוש היחיד שדלף הוא שתשמש כמתקן לאייפד שיוכל לעקוב אחר המשתמש במטבח למשל או בסלון. בינתיים, רוב הסיכויים שלא נראה שום דבר יותר חדשני מצבעים חדשים לאייפון או גדלי מסך שונים לאייפד ולמק. זאת ועוד, אפל לא היחידה שעובדת על הרעיון של רובוט שירות לבית. גם שיאומי למשל הדגימה אב-טיפוס כזה וכך גם הונדה וחברות נוספות. היתרון של אפל נעוץ במורשת שלה שכוללת התאמה מדויקת של מוצר טכנולוגיה לשימוש הקהל הרחב.