בתום הליך משפטי שנמשך ארבע שנים, בית המשפט בוושינגטון הבירה פסק היום (ב') באופן תקדימי לטובת המדינה וקבע כי גוגל פועלת באופן בלתי חוקי כדי לשמור על המונופול שלה בתחום החיפוש המקוון. פסק הדין עשוי לשנות את האופן שבו ענקיות הטק מנהלות את עסקיהן.
1 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל
מנוע החיפוש של גוגל
מנוע החיפוש של גוגל
(צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com)
התביעה הוגשה על ידי משרד המשפטים ומדינות שונות בארה״ב ב-2020, שטענו כי גוגל שמרה על הדומיננטיות שלה בין היתר באמצעות תשלומים של מיליארדי דולרים לחברות כמו אפל וסמסונג, כדי שגוגל תהיה מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל במכשירים שלהן ובדפדפנים שלהן.
"Google היא מונופוליסטית, והיא פעלה כדי לשמור על המונופול שלה", קבע השופט עמית מהטה בהחלטתו. פסק הדין מהווה ניצחון משמעותי לרגולטורים האמריקאים המנסים לרסן את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה בעולם. החלטה זו צפויה להשפיע על תביעות נוספות של הממשל נגד חברות כמו גוגל, אפל, אמזון ומטא - הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ.
עם זאת, פסק הדין אינו כולל פתרונות או צעדים מעשיים שגוגל תצטרך לנקוט. השופט מהטה יחליט על כך בעתיד, וייתכן שהחברה תיאלץ לשנות את אופן פעולתה או למכור חלק מעסקיה. המקרה נגד גוגל החל בשנת 2020, כשמשרד המשפטים ומדינות נוספות תבעו את החברה על הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש המקוון, שמניב רווחים של מיליארדי דולרים מדי שנה. על פי משרד המשפטים, מנוע החיפוש של גוגל מבצע כמעט 90 אחוז מהחיפושים באינטרנט, נתון שהחברה הכחישה.
במהלך המשפט העיד מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, כי הוא חושש שהדומיננטיות של גוגל יצרה "אינטרנט של גוגל" וכי הקשר שלה עם אפל הוא "אוליגופוליסטי" שיוצר ״מעגל אכזרי״. לדבריו, אם גוגל תמשיך לפעול ללא פיקוח, היא עשויה להיות דומיננטית גם במרוץ לפיתוח בינה מלאכותית.
מנגד, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, טען בעדותו כי החברה פשוט מציעה שירות טוב יותר לצרכנים. עורכי הדין של גוגל טענו כי המשתמשים בוחרים להשתמש בגוגל משום שהם מוצאים אותה יעילה וכי החברה ממשיכה להשקיע מיליונים רבים כדי לשפר את השירות שלה.
הממשלה האשימה את גוגל גם בהגנה על מונופול בתחום הפרסומות המופיעות בתוצאות החיפוש. עורכי הדין מטעם הממשלה טענו כי גוגל העלתה את מחיר הפרסומות מעבר למחירים שהיו אמורים להיות בשוק חופשי, מה שמעיד על כוחה המונופוליסטי של החברה. פרסומות חיפוש מספקות לגוגל הכנסות שנתיות של מיליארדי דולרים.
קנט ווקר, נשיא, עניינים גלובליים מסר בתגובה לפרסום: "ההחלטה מכירה בכך ש-Google מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לנו לאפשר לו להיות זמין בקלות. אנחנו מעריכים את ממצאי בית המשפט ש-Google הוא 'מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זכה באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים', ש-Google 'היה מנוע החיפוש הטוב ביותר מזה זמן רב, במיוחד במכשירים ניידים', 'המשיך לחדש בתחום החיפוש' וכי 'אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של Google ביחס למתחרותיה ומגלות ש-Google עדיפה'. בהתחשב בכך, ובעובדה שאנשים מחפשים עוד מידע ביותר ויותר דרכים, אנחנו מתכננים לערער. בזמן שהתהליך יימשך, נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש."