מכה בלתי צפויה למטא של מארק צוקרברג: אפליקציית המיקרו-בלוגינג החדשה שלה, Threads (ת'רדס), שתושק מחר (יום ה') בערב ברחבי העולם ואמורה להתחרות ראש בראש בטוויטר, לא תושק באירלנד ובאיחוד האירופי - כך הודיע אמש דובר נציבות הגנת המידע של אירלנד (DPC). הסיבה: האפליקציה לא עומדת בינתיים בכללי הגנת הפרטיות הנוקשים של האיחוד האירופי, שהם מחמירים יותר מאשר בארה"ב או בבריטניה.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
אפליקציית Threads
(צילום: Dado Ruvic / Reuters)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

האיחוד האירופי מאמץ בכך בעצם את טענתו של ג'ק דורסי, מייסד טוויטר ומי שעמד בראשה עד שנרכשה בידי אלון מאסק באוקטובר האחרון, שלפיה מטא, כדרכה, מבקשת רק ליהנות מן המידע הרגיש שתשאב מלקוחותיה באמצעות האפליקציה: Threads, שההרשמה אליה מתבצעת באמצעות חשבון אינסטגרם, מייבאת אליה את נתוניהם של משתמשי אינסטגרם. מדובר במידע רגיש הכולל נתוני בריאות, מיקום, רכישות, היסטוריית חיפושים ועוד.
האיחוד האירופי מנע גם לא מכבר ממטא, בטענה דומה, להשיק שירותי פרסום בוואטסאפ אשר מתבססים על נתונים שנאספו מפייסבוק או מאינסטגרם – שתיהן בבעלות מטא. לעומת זאת, בארה"ב וגם בבריטניה, שאינה כפופה באופן מלא לכללי הפרטיות של האיחוד, מטא רשאית להשתמש באותם נתונים לשתי הפלטפורמות. בישראל, אגב, האפליקציה תופץ עם תמיכה בעברית מלאה.
בינתיים, בשאר העולם ממתינים בקוצר רוח לפרומו שיקדים את קרב ההיאבקות האמיתי בין שתי אושיות הטכנולוגיה, אילון מאסק ומארק צוקרברג, הצפוי באוגוסט: בארה"ב כבר זכתה Threads לכינוי "טוויטר-קילר".
לפי צילומי מסך ראשונים שהעלתה מטא לעמוד ההורדה של Threads בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, לאפליקציה ממשק דומה לזה של טוויטר. ההרשמה באמצעות חשבון אינסטגרם תאפשר למשתמשים להתחבר ישירות ובקלות לחברים שלהם בפייסבוק ובאינסטגרם. מדובר ביתרון עצום, כי לאינסטגרם לבדה יש יותר משני מיליארד משתמשים פעילים; ואפילו אם רק חלקם הקטן יצטרף ל- Threads, בסיס המשתמשים הראשוני של האפליקציה יהיה גדול במיוחד. לפי אנליסטים שצוטטו בוול סטריט ג'ורנל, מדובר במתחרה משמעותית לטוויטר המוכה, שמתמודדת עם צניחה תלולה בהכנסותיה, ועם תהפוכות יומיומיות מאז רכש אותה מאסק תמורת כ-44 מיליארד דולר. בסוף השבוע עלה גם לרשת אתר המציג ספירה לאחור, ולבעלי אייפון מטא אף מציעה לקבל תזכורת ברגע שבו Threads יהיה זמין להורדה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ואילון מאסק
מארק צוקרברג ואילון מאסק
מארק צוקרברג ואילון מאסק
(צילום: AP, רויטרס)
השקת Threads מגיעה לאחר כמה ימים מוטרפים במיוחד שעברו על טוויטר. בשבוע שעבר הרשת החברתית חסמה משתמשים לא רשומים מצפייה בציוצים, ובמהלך סוף השבוע דיווחו משתמשים רבים כי אינם מצליחים להפעיל את השירות. מאסק עצמו הודיע, כי טוויטר תגביל ל-1,000 בלבד את מספר הציוצים שמי שאינו מנוי יכול לקרוא, ול-10,000 עבור מנויים בתשלום. בנוסף, החברה גם ביצעה ללא התראה מוקדמת שינויים משמעותיים ב-TweetDeck, כלי פופולרי חינמי המשמש עיתונאים ואנשי מדיה חברתית רבים, שמעתה ידרוש תשלום. כל הצעדים הללו גררו תגובות נזעמות מגולשים - ובעיקר ממפרסמים, שעליהם מתבססת החברה בהכנסותיה - ופגעו גם ביכולת של מנוע החיפוש של גוגל להציג ציוצים מטוויטר עבור מי שאינם מנויים בפלטפורמה.

מאסק וצוקרברג ייאבקו בקולוסיאום?

השקת Threads, שפותחה במטא בחשאי תחת שם הקוד "פרויקט 92", מעוררת סערה בקהילת הטכנולוגיה בארה"ב. על-פי דיווחים בארה"ב, מנהלים במטא אמרו בפגישה פנימית על המניע לשחרור היישום כי "שמענו מיוצרים ואנשי ציבור, שהם מעוניינים בפלטפורמה המנוהלת בצורה שפויה" – רמז עבה לכאוס שזרע מאסק בטוויטר. מאסק, שאף פעם לא נשאר חייב, לעג למטא בתגובה: "תודה לאל שהם מנוהלים בצורה כל כך שפויה".
לפי מטא, Threads יהיה "המקום שבו קהילות נפגשות כדי לדון בכל דבר, החל מהנושאים החשובים לכם היום ועד למה שיהיה טרנדי מחר. לא משנה במה אתם מתעניינים, אתם יכולים לעקוב ולהתחבר ישירות עם היוצרים האהובים עליכם ועם אחרים שאוהבים אותם דברים - או לבנות קהל עוקבים נאמן משלכם כדי לחלוק עם העולם את הרעיונות, הדעות והיצירתיות שלכם". ככל הנראה, האפליקציה תתמוך בעברית כבר עם השקתה.
באשר לקרב האיגרוף האמיתי, שבו צפויים צוקרברג ומאסק להיפגש בזירה, לפי הניו יורק טיימס, מדובר באירוע שהפקתו מתקדמת, אף שהצדדים עדיין לא החליטו היכן ייערך. מאסק כבר צייץ שמצידו הקרב יכול להתקיים בקולוסיאום ברומא.