ניתוח חדש של בנק ההשקעות גולדמן זאקס חושף מגמה מדאיגה לשנה הקרובה: שוק הסמארטפונים העולמי מתפצל לשניים, כאשר פלח השוק של מכשירי הביניים קורס. בהגדרה סמארטפוני ביניים הם אותם המכשירים שעולים בין כ-1,200 ל-2,500 שקלים, למשל הסמארטפונים המופיעים במדריך שפרסמנו.
בחו"ל מדובר באלו שנמכרים בטווח מחירים של 200 עד 600 דולר, כאשר על פי הערכות גולדמן סאקס, ימיהם עומדים להסתיים. נתח השוק של מכשירים אלו צפוי לצנוח מ-35% בשנת 2021 ל-23% בלבד בשנת 2027. זו לא קריסה טוטאלית, אבל מדובר בירידה משמעותית מאוד שכנראה תשפיע מאוד על היצרניות והדגמים העתידיים.
"בעוד שמכשירי הביניים הציעו בעבר איזון בין מפרט טכני מרשים ליחס עלות-תועלת גבוה, הביקוש ירד בשל היעדר שדרוגים טכנולוגיים מהפכניים וצריכה שמרנית יותר של המעמד הבינוני לנוכח אתגרים מאקרו-כלכליים", כתבו האנליסטים בדוח שהגיע לידי אתר India Dispatch.
במילים אחרות, הפער הגדל בהכנסות בין אלה שמרוויחים הרבה ורוכשים מכשירי פרמיום לאלה שמרוויחים מעט ורוכשים בדרך כלל מכשירים זולים, גורם לכך שהמכשירים שפעם היו רוכשים אלה שאינם בעשירונים העליונים או בתחתונים - אין כבר מי שירכוש.
מי מרוויח מהמצב?
ובכן, נראה שבעיקר העשירים. מכשירי הפרמיום, אלו שעולים מעל 600 דולר, נהנים מעלייה מתמדת בנתח השוק שלהם, מ-22% בשנת 2021 ל-28% בשנת 2023, והם צפויים להגיע ל-32% עד שנת 2027. מבחינת שווי, מכשירי הפרמיום צפויים להוות 74% מהכנסות התעשייה עד 2027, לעומת 56% בשנת 2021. אלו מכשירים שמספקים שולי רווח גבוהים יחסית ליצרנים.
בבדיקה שביצענו לפני מספר שנים מצאנו שאייפון 11 פרו מקס עולה כ-490 דולר לאפל, בעוד שנוט 20 אולטרה עולה כ-550 דולר לסמסונג. המחירים של המכשירים המקבילים לצרכנים זינקו כיום בכ-200 דולר, או בסביבות ה-1,200 דולר ליחידה.
בהתחשב בכך שהיצרניות כנראה לא משלמות הרבה יותר על הרכיבים, אפשר להבין לאן הולך הכסף. בכל מקרה, זה גם מסביר את הבעייתיות של מכשירי ביניים עבור היצרניות - ייצור של סמסונג S24 FE או של אייפון 16 רגיל עולה להן פחות ממכשיר דגל, אבל לא בהרבה, בין היתר בגלל שצריך לבצע התאמה של הרכיבים השונים מסדרות הפרמיום.
מה עם מי שמחפש לחסוך?
ובכן, גם להם יש מקום בשוק. סמארטפונים בפלח השוק הנמוך, אלו שעולים פחות מ-200 דולר לצרכן, או כ-1,000 שקלים, הפגינו דווקא אחוזי ביקושים קבועים, ושמרו על נתח שוק של 41%-45% בין 2021 ל-2023. יציבותו של פלח שוק זה יוחסה למעבר מרשתות 4G ל-5G בשווקים מתפתחים, כמו גם לנטייה של צרכנים לבחור בדגמים זולים יותר לנוכח אתגרים מאקרו-כלכליים כמו אלו שיש כיום.
אלו כוללים למשל את הקשיים הנובעים מהמלחמה באוקראינה, בישראל (החו'תים עולים הרבה כסף לעולם), מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, המלחמה בסוריה שמכבידה על מדינות אירופה ועוד כל מיני אירועים שההשפעה שלהם על הכלכלה הגלובלית משמעותיים הרבה יותר ממה שניתן לדמיין.
האם שוק הסמארטפונים יגדל?
בקצרה - ככל הנראה שלא. על פי הערכות הבנק התמונה הכוללת נותרת שמרנית, כאשר בגולדמן צופים צמיחה של 3% בלבד בשנת 2025, 2% בשנת 2026 ו-1% בשנת 2027. "היעדר חדשנות ומחזור החלפה ארוך יותר" הם הגורמים העיקריים לכך, לדבריהם. זה לא מפתיע, אפל וסמסונג למשל לא הציגו שינויים משמעותיים בדגמים שהושקו השנה ונראה שזה לא הולך להשתנות גם השנה עם ה-S25 , שעל פח הערכות ראשוניות לא צפוי להיות שונה בצורה קיצונית מהדור הקודם.
הערכות שונות מצביעות על כך שאפל כן תשיק דגם חדש לאייפון 17, אבל גם כאן לא ברור מה יהיו אותם שינויים. גם אפל ספגה מספר מפלות בשנתיים האחרונות (פספוס שוק ה-AI, הכישלון של פרויקט המכונית שלה והמכירות הפושרות של משקפי ה-AR שלה - הוויז'ן פרו) ולא ברור כמה היא תרצה לסכן את האייפון - שהוא הפרה החולבת העיקרית שלה.
אנליסט בחברת IDC הוסיף כי "סיבה נוספת שאינה זוכה להערכה מספקת היא הצמיחה של שוק הטלפונים המשומשים או המחודשים". כלומר, צרכנים לא מהססים לרכוש מכשיר בן שנתיים מתוך הנחה שהשינויים בדגמים החדשים לא מצדיקים כלל את ההשקעה במכשיר חדש. מגמה זו כמובן מתחברת לכישלון של מכשירי הביניים - כי למה לקנות מכשיר ביניים חדש אם אפשר לרכוש באותו כסף סמארטפון פרמיום בן שנתיים שביצועיו כנראה יהיו עדיין טובים?
ומה עם ישראל?
ובכן, נראה שישראל צועדת יד ביד עם המגמה העולמית. משלוחי הסמארטפונים בישראל צפויים לצמוח ב-3% בשנת 2025, בדומה לקצב הצמיחה הצפוי של שוק הסמארטפונים העולמי באותה שנה, כך לפי הערכות של חברת קנאליס שביצעה ניתוח של שוק הסמארטפונים במזרח התיכון.
ואולם, בישראל השוק נשלט באופן כמעט קבוע מזה שנים על ידי סמסונג (בין 40% ל-50% בממוצע מהשוק), אפל (בין 25% ל-35% בממוצע מהשוק בהתאם לפילוחים) ושיאומי, שלה בין 15% ל-20% בממוצע מהשוק בהתאם לשנים והערכות.
השאר מחולק בין מספר קטן של מותגי נישה כגון וואן פלוס, נות'ינג או מותגים סיניים כגון Oppo, Vivo, רילמי או הונור שלרובם אין יבוא סדיר או נרחב. זו גם הסיבה שקשה מאוד ליבואנים לחדור לשוק המקומי, כאשר האחרונה שהצליחה בכך הייתה שיאומי, עם מכשירים שהציעו תמורה גבוהה למחיר נמוך יחסית. ואולם גם המחירים של מכשירי השיאומי עלו - ובקטגוריית הפרמיום הם כבר נמכרים לא רחוק ממחירי סמסונג, כך שיש סיכוי שמי שרכש פעם שיאומי, יחפש עתה מכשירים זולים יותר אצל המתחרים.