תחום ה-VR/AR (מציאות וירטואלית ורבודה) היה אמור להיות "הדבר הקסום הבא" עבור אפל, לפי מילותיו של סטיב ג'ובס המנוח, אבל נראה שזה לא בדיוק מה שהיא דמיינה לעצמה. על פי דיווח של סוכנות בלומברג אמש (א'), אפל צפויה להכריז על שינוי כיוון קיצוני ביחס לאסטרטגיה שלה בתחום, שנחשפה אך לפני שנתיים.
7 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס מציג את האייפון הראשון. לאן נעלם הקסם?
(צילום: AP)
מדובר בשינוי אסטרטגי שלישי של החברה בתוך שלוש שנים, אחרי זניחת הרכב החשמלי, ההתמקדות בלפתח בינה מלאכותית והפיתוח של משקפי הוויז'ן פרו כתחליף למחשב. מהדיווח עולה שבאפל החליטו לעשות שני דברים - להתמקד בתחום הבית החכם, ובעיקר לוותר על הוויז'ן פרו (Vision pro) כמוצר להמונים ולעבור לפיתוח מוצר דמוי משקפי הריי-באן של מטא, שגרסתן החדשה זוכה להצלחה מפתיעה, זאת למרות שהושקו בלי הרבה רעש וצלצולים לפני כשנתיים.

ילכו בדרכה של מטא?

בכלל, נראה שמטא הצליחה לפצח את אסטרטגיית ה-VR ו-AR בצורה הרבה יותר מוצלחת מאשר אפל. כך למשל, על פי נתוני חברת קאונטרפוינט, מטא שולטת (כן, שולטת) בכ-74% משוק משקפי המציאות המדומה והמוגברת לסוגיהם. אמנם לא מדובר בשוק גדול, אבל המצב של מטא כיום מקביל למצב של אפל בשוק הסמארטפונים בשנתיים הראשונות לאחר השקת האייפון, כלומר - שליטה מוחלטת.
רבים אולי לא זוכרים, אבל הייתה תקופה שסמסונג, מוטורולה, LG, נוקיה וסוני ניסו לאתגר את אפל בתחום הטלפונים החכמים. אבל הגלגל הסתובב לו, וכעת המצב הוא שאפל נמצאת באותו מצב מול יריבה אחרת.
7 צפייה בגלריה
אירוע המפתחים של מטא
אירוע המפתחים של מטא
מארק צוקרברג עם המשקפיים החכמים של מטא-רייבאן. הצליח לפצח את השוק
(מטא)
אבל שלא כמו גוגל, שנוהגת להשיק מוצרים כמו שאנחנו מחליפים גרביים ולבטל אותם באותה המהירות, באפל לא מוותרים כל כך מהר על פרויקטים. הסיבה העיקרית לכך היא שאפל כחברת חומרה צריכה לייצר שרשרת ייצור ואספקה לכל מוצר שלה, מהמפעל, אל החנות ואל הלקוח, זאת לעומת גוגל שמסתפקת בהקמה של שרת בענן.
ואם תגידו, "רגע, אבל גם גוגל עושה חומרה - מה עם הפיקסל?", ובכן גוגל מפתחת חומרה כמו שאפל מפתחת תוכנה - מדובר בתחומים שבעיקר נועדו לתמוך בביזנס העיקרי של החברה. למשל, אנדרואיד היא ליבת העסקים של גוגל, ולא הפיקסלים שמשמשים בעיקר כמדגימי טכנולוגיה למה שאפשר לעשות עם מערכת ההפעלה. אצל אפל זה הפוך - ה-DNA שלה מתבסס על ייצור חומרה, וככזה כל התהליכים העסקיים שלה מיועדים להביא את המוצר בקופסה ללקוח הקצה. התוכנה מאחור היא רק האמצעי שיגרום ללקוח להישאר באקוסיסטם, בגן הסגור שלה.
7 צפייה בגלריה
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
ביטול פרויקט הרכב של אפל עלה לחברה כ-10 מיליארד דולר. אילוסטרציה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
התוצאה היא שאם אפל מפספסת את ההערכות שלה לגבי השוק, לוקח לה בין שנה וחצי לשנתיים כדי לחשב מסלול מחדש. ועל ההפסדים אין בכלל מה לדבר - ביטול המכונית האוטונומית של החברה עלה לה לפי הערכות כ-10 מיליארד דולר (מיליארד דולר בשנה מאז 2014) וזאת בלי לקחת בחשבון עלויות נלוות שהגיעו לפי דיווחים שונים למאות מיליוני דולרים נוספים בשנה.
במקרה של מוצרי VR\AR, מטא הצליחה לקרוא את השוק הרבה יותר טוב מאפל. נתחיל מההשקעה המוצלחת ברכישת אוקולוס – כנראה סטארט-אפ ה-VR המוצלח מסוגו, שהטכנולוגיה שלו עומדת בבסיס כל משקפי המציאות המדומה שמטא השיקה מזה קרוב לעשור. בהמשך, החברה הדגישה את המחויבות שלה לטכנולוגיה ושינתה את המיתוג שלה, בצעד שרבים ראו כסוג של ניסיון לייצר מרחק בינה חברת האם ובין פייסבוק והכישלונות המוסריים שלה.
7 צפייה בגלריה
קווסט 3
קווסט 3
משקפי הקווסט 3 של מטא. שוק לא גדול, אבל השליטה של החברה בו ניכרת
(צילום: Godofredo A. Vásquez / AP)
לבסוף, מטא הצליחה לפתח וגם לשחרר לציבור מוצרים מעניינים למדי - החל מהמשקפיים החכמים שלה בשיתוף עם ריי-באן, עבור דרך פורטל (עמדת התקשורת הביתית עם המצלמה שעוקבת אחרי המשתמש במהלך השיחה), שלמרות כשלונו המסחרי - נראה היום כאב-טיפוס למה שכל אחד מאיתנו עושה בזום או בטימס. ולקינוח, יש את החשיפה האחרונה של החזון העתידי של מטא - משקפי האוריון, שנראים כמעט כמו משקפיים רגילים, אבל כוללים 90% מהיכולות של משקפי הוויז'ן פרו.

הכישלון של הוויז'ן פרו כזרז

לא יהיה זה מפתיע לגלות שהחלק העיקרי של שינוי האסטרטגיה באפל כולל "פיתוח משקפי AR בסגנון המטא-ריי-באן", כך לפי בכיר באפל. הסיבה - הכשלון המוחץ של רעיון הוויז'ן פרו. ואיך יודעים שהם כישלון? אף אחד לא רוצה לפתח אפליקציות עבורן.
למעשה, על פי דיווח מהיום (ב') של הוול סטריט ג'ורנל, מפתחי האפליקציות הגדולים לתחום ה-VR העדיפו בינתיים לא להתאים או לפתח אפליקציות למשקפיים של אפל, ואלה שכבר פיתחו התחילו להשקיע פחות ופחות בעדכונים. זה מקביל למצב בו מיקרוסופט, גוגל, מטא וטיקטוק היו מפסיקות לפתח גרסאות של האפליקציות שלהן לאייפון.
7 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
משקפי הוויז'ן פרו - לא ממש הצליח
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
ואם זה לא מצביע על כישלון (גם האייפון הראשון הושק עם אפליקציות מובנות, בדומה לאלפי הטלפונים הסלולריים שהיו עד אז), אז זה לפחות מצביע על בעיה קשה ומהותית במוצר שחלק גדול מההכנסות שלו צריכות להגיע ממכירות של שירותים ואפליקציות בדיוק כמו באייפון.
במקביל, אפל רוצה כאמור לשנות את אסטרטגיית הבית החכם שלה, ודיווחנו בעבר שהחברה עובדת על סוג של זרוע רובוטית למטבח המשולבת במסך ייעודי דמוי אייפד. אך למרות שהיא ניסתה בכל מאודה לנצח בתחום, תוך ניסיון להעביר את קונספט הגן הנעול שלה לעולם מוצרי הבית החכמים, המתחרות אמזון, גוגל, פיליפס, שיאומי ואחרות, מיהרו לאמץ את התקן הפתוח Matter (שאפל עצמה סייעה לפתח) והציגו לצרכנים עולם בו כל המכשירים שלהם יכולים לדבר זה עם זה.
7 צפייה בגלריה
בית חכם
בית חכם
בית חכם. כל המכשירים יכולים להתחבר למערכת אחת. אלא אם הם של אפל. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כך למשל, הנורה החכמה שלנו יודעת לקבל הוראות מהגוגל Nest ואנחנו יכולים לשלוט בפעמון הדלת של Ring מבית אמזון דרך אפליקציית הבית החכם של אנדרואיד ואלכסה. אבל אם תנסו להכניס מוצר של אפל לסיפור? כלום. הוא יעמוד בודד ונטוש. כי מי רוצה מוצר שלא יודע לעבוד עם מוצרים אחרים? עצוב, אבל זה עולם אכזר.

שינוי כיוון נחוץ

כך או כך, המוצרים היחידים שאפל הצליחה עימם קצת יותר עד כה היו הסטרימר שלה ורמקול ה-HomePod. כעת, כדי לשנות את הכיוון, החברה עובדת לפי הדיווחים על מערכת הפעלה בשם homeOS שאמורה לנהל את כל האקוסיסטם שלה.
לצד זאת, ייאמר לזכותה של אפל שמוצרי הבית החכם לא ממש תפסו עד כה תאוצה אצל הצרכנים גם כך, כאשר אפילו הרמקולים של אמזון לא ממש מוכרים כפי שהיו בעבר. יש לציין שה-AI, שהייתה אמורה להיות הממשק העיקרי עבור מוצרים אלו, בינתיים עובדת רק בסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים. מיקרוגל מבוסס ChatGPT זה ממש עוד חזון למועד.
7 צפייה בגלריה
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל. בינתיים עוד לא ממש קיימת
(צילום: DenPhotos / Shutterstock.com)
בינתיים אנחנו צריכים להמתין ולראות לאן אפל רוצה לקחת את השינוי הרעיוני הזה. אם היא תבצע אותו כמו שהובילה את הכניסה לתחום ה-AI - כלומר עם מוצר שלא קיים באמת למעט השם - היא כנראה תיכשל ובגדול. אולם, אם היא תפסיק לרדוף אחרי הזנב של עצמה, תסכים לכך שלפעמים למתחרים יש רעיונות יותר טובים אבל עם ממשק גרוע שצריך לשפר, היא תוכל להוציא להיט.
ואם היא תפסיק להתברבר עם כל מיני שינויים חסרי משמעות כמו למשל כפתור מצלמה מיותר לחלוטין באייפון 16 או שינוי מיקרוסקופי בעיצוב של האפל ווטש - יכול מאוד להיות שהיא תחזור להוביל תחום שבינתיים לא ממש הצליח לעמוד בציפיות שתלו בו.