ההייטק, הקטר העיקרי של הכלכלה הישראלית, נפגע קשה בעקבות המלחמה: על פי סקר שנערך על ידי רשות החדשנות בשיתוף המכון למחקרי מדיניות של סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNPI), מעל ל-80% מחברות ההייטק - כלומר בעיקר סטארטאפים - סובלים מפגיעה עקב המצב. הסקר בדק בעיקר את מצב כוח האדם והמימון, שניהם הכרחיים לתפעול של חברת הייטק, והתוצאות לא מעודדות ועשויות להצביע אפילו על משבר עתידי.
2 צפייה בגלריה
משרד ריק
משרד ריק
המלחמה פגעה ביותר מ-80% מחברות ההייטק
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

"ההייטק הישראלי נכנס לתקופה זו כאשר הוא נמצא בשפל שלא נראה שנים", כותבים מחברי המחקר. כדי להעריך את היכולת של החברות להתמודד עם המצב, נערך סקר הצהרתי - כלומר מבוסס על מענה ישיר - בקרב כ-500 חברות הייטק וסטארטאפים בסקטורים ובשלבי גיוס שונים. אלה יכולות להיות חברות עם מאות ואלפי עובדים או סטארטאפים קטנים של עשרות עובדים. אצל הרוב המוחץ, כאמור, ישנה או בעיית כוח אדם - לרוב בגלל מילואים או גרוע מכך - או בעיית מימון, שכן משקיעים נוטים לעכב השקעות בתקופות של חוסר ודאות כמו עכשיו.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
"מעל לרבע מהחברות דיווחו על פגיעה כפולה, הן בהשגת מימון והן בהון אנושי", נכתב בדוח, "הפגיעה המשמעותית ביותר היא בעובדים: 70% מהחברות מדווחות על פגיעה ברציפות התפקודית בפעילות החברה בעקבות גיוס עובדים משמעותיים למילואים. ישנה התייחסות חוזרת לירידה בתפקוד גם של עובדים שאינם במילואים, אם בשל היעדר מסגרות לילדים או היעדר פניות רגשית".
גם המימון, צינור החמצן של ההייטק נמצא בבעיה: "מעל ל-40% מהחברות המקומיות דיווחו על ביטול או עיכוב הסכם השקעה. השיעור גבוה עוד יותר בקרב חברות הנמצאות בסכנת סגירה מיידית, שם מעל ל-60% דיווחו על פגיעה במימון, ורק כ-10% מצליחות לייצר פגישות עם משקיעים". בעיית המלחמה מצטרפת לבעיות קודמות שהביאו לירידה בהשקעות עוד במהלך השנה האחרונה, ביניהן אי היציבות הפוליטית בישראל והאטה כלכלית גלובלית.
2 צפייה בגלריה
פגיעה רוחבית בהייטק הישראלי
פגיעה רוחבית בהייטק הישראלי
פגיעה רוחבית בהייטק הישראלי
(רשות החדשנות ו-SNPI)
הבעיה התפעולית מתבטאת בדחייה או בביטול פרויקטים משמעותיים והזמנות. "היעדר יכולת לבצע פיילוטים וניסויים קליניים, לקדם פרויקטי מו"פ חשובים, לצד קשיים ביצוא ויבוא מחו"ל. כשני שליש מהחברות דיווחו על בעיות טכניות ואופרטיביות הקשורות למצב המלחמה", נכתב במסמך. והבעיה אינה רק מול שותפים או לקוחות מחו"ל אלא גם ובעיקר מול לקוחות ישראלים. התוצאה תהיה ככל הנראה שחברות ייאלצו להקפיא את פעילותן, להעביר אותה לחו"ל או גרוע מכך.
"המשמעות היא שקיימות חברות העומדות בסכנת סגירה בחודשים הקרובים", כותב דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, "יצאנו עם ערוץ גישור מהיר בהיקף ראשוני של 100 מיליון שקל". לא ברור אם המסלול הזה יספיק כדי להציל הרבה חברות. "עלינו לזכור כי החזרת החוסן הלאומי כוללת, מלבד הפן הביטחוני, גם את שיקום הכלכלה. ההייטק הוא הסקטור המוביל את המשק הישראלי, והחזרתו לצמיחה במהירות האפשרית היא לא רק חיונית - אלא הכרחית", מוסיף אורי גבאי, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות SNPI.