פנאופטיקון, או "משקיף־כֹּל" הוא "מבנה שתפקידו לארגן ולמשטר את החברה", כך לפי ההוגה הבריטי מהמאה ה-18 ג'רמי בנת'ם. נראה שעבור מיליארדר הטק ומייסד חברת אורקל, היהודי-אמריקאי לארי אליסון, זה בדיוק התפקיד של בינה מלאכותית. לפי דיווח שעלה בביזנס אינסיידר אתמול (ג'), אליסון טען כי האנושות עומדת בפני עידן חדש של פיקוח, וה-AI תשמור על כך ש"האזרחים יתנהגו כמו שצריך".
2 צפייה בגלריה
צפרא כץ מנכ"לית אורקל ולארי אליסון ממייסדי החברה
צפרא כץ מנכ"לית אורקל ולארי אליסון ממייסדי החברה
מייסדי אורקל - המנכ"לית צפרא כץ ולארי אליסון
(צילום: AP)
אליסון אמר את הדברים מוקדם יותר השבוע במהלך שיחת משקיעים במהלכה שיתף אותם בחזון שלו לגבי עתיד מערכות הפיקוח והמעקב שיתבססו על בינה מלאכותית. בחזונו, אליסון רואה את ה-AI כאמצעי לנהל מערך עצום של מעקב, ממצלמות אבטחה, דרך מצלמות גוף, מצלמות פעמון ועד מצלמות רכב.

האח הגדול, גרסת המציאות

“יהיה לנו פיקוח", אמר אליסון, "כל שוטר יהיה תחת מעקב בכל עת, ואם תצוץ בעיה - הבינה המלאכותית תזהה אותה ותפנה לגורם האחראי". לדבריו "בגלל שהאזרחים יהיו נתונים למעקב בכל עת, ובגלל שנתעד ונקליט כל דבר, הם ישמרו על התנהגות נאותה". מדובר בחזון שמזכיר מאוד את רעיון "האח הגדול" שתואר בספר 1984.
לדבריו של אליסון, לא מדובר רק במצלמות. גם רחפני AI צפויים להחליף את ניידות המשטרה במרדפים, "כל מה שנצטרך זה רחפן שיעקוב אחרי הרכב שביצע את העבירה", אמר, "זה מאוד פשוט לביצוע בעידן הרחפנים האוטונומיים". עם זאת הוא לא ציין אם המרדף גם ישודר באותה הזדמנות ישירות לטלוויזיה.
2 צפייה בגלריה
משרד של חברת אורקל
משרד של חברת אורקל
משרדי חברת אורקל. אחת מחברות הטכנולוגיה החזקות בעולם
(צילום: shutterstock)
יש לציין שאורקל, כמו ענקיות הטכנולוגיה אחרות, עוסקת במלוא המרץ בפיתוח טכנולוגיות AI. לחברה יש מספר מיזמים בתחום, כולל אחד עם ספייס X של אילון מאסק, עוד מיליארדר בעל דעות מאוד לא ליברליות. אבל אליסון אינו סתם איש עסקים תימהוני – זהו האיש ה-6 בעושרו בעולם, עם הון של כ-157 מיליארד דולר, כך לפי נתוני סוכנות בלומברג.
אורקל נחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה החזקות בעולם. היא אולי לא מוכרת לקהל הרחב, אבל מוצריה, בעיקר תוכנות ארגוניות, נמצאות בשימוש רוב החברות והארגונים בעולם, כולל ממשלות וסוכנויות ביטחון. כלומר, מדובר בחברה שיכולה בהחלט לקדם מוצרים ושירותים כאלה בקרב גורמים פוליטיים, גורמי אכיפה וצבאות. לכן, כשאליסון מעלה רעיונות מעין אלה, אי אפשר פשוט לפתור אותם כהזיה של מיליארדר תימהוני שלא יתגשמו לעולם.