תנו לנו סרטוני חתולים, מתכונים לאוכל מטוגן ותמונות של חופשות ולא פוליטיקה מפלגת: זו התמצית של הודעות פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס, הרשתות החברתיות של מטא ביום שישי האחרון. החברה האם, מטא, אינה רוצה יותר בעיות ומארק צוקרברג אינו רוצה להיות שוב מוזמן לשימועים בקונגרס בגלל טענות על עידוד רצח-עם או הכשלת הדמוקרטים במירוץ לנשיאות. לשם כך, ההוראה החדשה היא שתוכן פוליטי או חברתי לא יקודם יותר בפיד של חשבונות משתמשים שלא עשו לייק לחשבון שהפיץ אותו.
2 צפייה בגלריה
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)
המשמעות הפרקטית היא שאם אתם לא מנויים בערוץ שבו מתפרסם תוכן פוליטי או חברתי, הרשתות החברתיות של מטא ידאגו שלא תראו יותר תוכן מסוג זה בפיד שלכם. עם זאת, בהודעות החברות שמרו לעצמן את הודעת הטל''ח ובמסגרתה גם הזהירו שזה לא אומר שתוכן פוליטי לא יופיע לכם (במקרה או בטעות, בחברות לא ציינו בדיוק). "העדכון חל רק על חשבונות שהם ציבוריים, ונוגע כמובן רק למקומות בהם אינסטגרם ות׳רדס ממליצות לאנשים על תוכן: בפיד, ברילס, במסך ה-Explore ובהמלצות לעקוב אחר חשבונות חדשים".
"עדכון זה לא ישנה את האופן שבו אינסטגרם תציג לאנשים תכנים של חשבונות שהם בחרו לעקוב אחריהם. כלומר, אם חשבון שאינו כשיר להמלצה מפרסם תוכן פוליטי - שעשוי להיות קשור לנושאים כמו בחירות, חקיקה או נושאים חברתיים - הוא עדיין יכול להגיע אל העוקבים שלו בפיד ובסטורי", כך נכתב בהודעה שהופצה על ידי דוברות מטא. זהו מהלך שאפשר להגדיר כהגיוני. תוכן פוליטי או חברתית גרם להרבה מאוד בעיות לרשתות החברתיות של מטא ואפילו לוואטסאפ.
זה התחיל באביב הערבי שפייסבוק שימשה במהלכו כאמצעי לארגון הפגנות; זה המשיך בהפגנות האופוזיציה הדמוקרטית בהונג קונג נגד השלטון המרכזי של בייג'ינג; היה גם את המקרה של שידור מסע הטבח במסגד בכרייסטצ'רץ' בניו-זילנד בלייב של החברה; היה גם את השימוש של הדיקטטורה הבורמזית בפייסבוק כדי לעודד את גירוש ורצח העם של בני הרוהינגה; וכמובן אי אפשר להתעלם מפרשת קיימברידג' אנליטיקה שסייעה מאוד לטראמפ להפיץ את משנתו ולטענת מומחים רבים גם סייעה לו ישירות בהיבחרותו. בוואטסאפ נעשה שימוש בידי מפלגתו של הנשיא נרנדרה מודי כדי להפיץ תעמולה נגד המוסלמים למשל, מה שעודד מהומות.
בקיצור, התוכן הפוליטי והחברתי הביא למטא רק צרות, ובחברה רוצים להיפטר מהחטוטרת הזו שגורמת לה ליותר נזק מאשר תועלת. ועדיין ההחלטה הזו לא עוברת חלק. יוצרי תוכן רבים בפלטפורמות של מטא הם פעילים חברתיים, פוליטיקאים וכמובן עיתונאים ובלוגרים פוליטיים. המשמעות של ההחלטה היא שהחשיפה שלהם תצטמצם מאוד. בהתחשב שמדובר בשנת בחירות בארה"ב, ההחלטה צורבת אף יותר שכן רבים משתמשים ברשתות החברתיות כדי לצרוך חדשות שבמקרה הזה גם עשויות להפוך לכתבות על לייפסטייל או על צרכנות.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט
(צילום: Alex Wong / Getty Images)
הסיבה הנוספת לשינוי המדיניות היא העובדה שניטור ופיקוח על תכנים כאלה עולה למטא כסף, והרבה. החברה צריכה להפעיל מערכות סינון תוכן נוספות ולהשתמש בבודקי תוכן אנושיים וזה עוד לפני שהיא צריכה להתמודד עם טענות של השתקה או בחירת צד פוליטי על ידי המשתמשים או הפוליטיקאים בעצמם. בניגוד ל-X או לטלגרם, מטא לא ממש צריכה תוכן בעייתי כדי להציג פרסומות למשתמשיה. מספר המשתמשים בה עצום - כ-4 מיליארד או שליש מהאנושות - נכון ל-2023. גם אם אחוז מכובד הם חשבונות שאינם מקושרים למשתמשים אמיתיים - עדיין מדובר ביותר מכל הרשתות החברתיות המתחרות גם יחד (לטלגרם למשל יש "רק" כמיליארד חשבונות).
התפוצה של תוכן פוליטי לא ממש מסייעת לה למכור לכם טיסה לחופשת הקיץ או סט צלחות חדש לחדר האוכל. מנגד זה בהחלט גרם לה לצרות. בעיקר באירופה אך לא רק. גם הכניסה של חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי ככל הנראה היווה זרז רציני לשינוי הזה. בניגוד לארה"ב, באירופה לוקחים ברצינות את האחריות של הפלטפורמות לתוכן שמופץ על ידן ולמטא אין שם ג'וקר כמו בחוק האמריקאי שמחריג את ענקיות הטק מהתכנים שמתפרסמים בפלטפורמות שלהן.
עוד איום שהשינוי החדש אמור לסייע נגדו הוא ההצהרות ההולכות וגוברות של רבים בארה"ב ובאירופה לפרק את מטא בגלל הכוח הציבורי הרב שהפלטפורמות שלה מחזיקות. היכולת להפיץ תכנים פוליטיים או מפלגים לכמות גדולה של משתמשים מספק לה הרבה מאוד כוח שכן היא שולטת בצינור ההפצה וגם הפיקוח. זאת ועוד, הוסיפו לזה את תחום ה-AI שמטא נכנסה אליו עם הרבה מאוד יומרות, ושכבר הדגים איך אפשר בקלות להשתמש בבינה מלאכותית ליצירה של תכנים מזויפים, וקל להבין למה היא לא רוצה צרות עם רגולטורים שיחליטו שהיא צריכה להתפרק מנכסיה אם היא רוצה להמשיך להתקיים.
ריפרש
ג'ו ביידן, טיילור סוויפט ומשבר ה-דיפ פייק / עם מיכאל מטיאס
34:49
אפשר לראות בחודשים האחרונים שהפיד של פייסבוק התרוקן יחסית מתכנים "בעייתיים". עם זאת, באינסטגרם ובת'רדס המצב הידרדר בעיקר בחסות המלחמה בעזה ובאוקראינה. רבים מאלו שלא הצליחו להפיץ את מרכולתם בפייסבוק עברו לרשת החדשה של אינסטגרם והיקף התוכן הפוליטי שם זינק בחודשים האחרונים. לא ברור איך מטא מתכננת לסנן את התוכן הזה כל כך ביעילות. ככל הנראה שהיא תפעל ברמת ההמלצה על התוכן בלבד ולא באמת תיפטר ממנו לגמרי. הרי מדובר עדיין בתוכן שמכניס לה הרבה מאוד משתמשים לפלטפורמה וכאלה שמבלים בה זמן רב בוויכוחי סרק על מי צודק ומי טועה וכמובן שהוא גם משמש לקמפייני השפעה מדינתיים.
האמצעי העיקרי לשיטור הפיד יהיה דרישה מיוצרי התוכן לשלוט על התכנים שלהם. אם לא יעשו כן מטא תפסיק לקדם את התוכן שלהם לחלוטין. עבור כאלה שפרנסתם מתבססת על ההפצה של התוכן שלהם מדובר באמצעי לחץ יעיל מאוד. בחברה מבקשים מהיוצרים לבדוק ב-Account Status - מצב החשבון - את כל התכנים שעשויים להיות בעייתיים. מי שימשיך להפיץ תוכן בעייתי יחסם מקידום גם אם שילם עליו ויצטרך לקחת "הפסקה" מפרסום תוכן כזה. בחברה מודים שייקח זמן עד שהשינויים יוטמעו בצורה יעילה ושהיא בסוף "תעשה את זה נכון".