שוק מודלי ה-AI הופך לצפוף מרגע לרגע: לאחר שכבר דיווחנו כי אמזון מתכננת להציג מתחרה ל-ChatGPT, כעת זה הפך לרשמי והחברה נכנסת למרוץ הבינה המלאכותית הגנרטיבית עם Nova (נובה), משפחה חדשה של מודלים רב-תכליתיים שפותחו על ידי חטיבת הענן שלה AWS.
בכנס re:Invent השנתי שלה שנערך בימים אלה בלאס וגאס, אמזון הכריזה אמש (ג') על נובה, סדרה של מודלי AI גנרטיביים. המשפחה כוללת ארבעה מודלים ליצירת טקסט – Micro, Lite, Pro ו-Premier – כמו גם מודל ליצירת תמונות (Nova Canvas) ומודל ליצירת סרטונים (Nova Reel). "אם אנחנו מוצאים בהם ערך, כנראה שגם אתם תמצאו", אמר מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, בהתייחסו למודלים החדשים.
לפי אמזון מדובר במודלים לכל מטרה, מה שמדגיש את הניסיון של החברה להציע תחרות לכל סוג של מודל שקיים כיום בשוק, מ-ChatGPT, דרך סורה ועד קלוד. בניגוד למודלים המתחרים, מודלי הטקסט של נובה מותאמים רק ל-15 שפות (בעיקר אנגלית, עברית לצערנו לא שם עדיין) ומציעים יכולות ומחירים שונים. Micro הוא המהיר ביותר, Lite יודע לעבד גם תמונות וסרטונים, Pro מציע שילוב מאוזן של דיוק, מהירות ועלות, ו-Premier הוא החזק ביותר, ומיועד למשימות מורכבות.
2 צפייה בגלריה
אנדי ג'סי
אנדי ג'סי
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי
(צילום: אמזון)

תמונות וסרטונים בקליק

כאמור לא מדובר רק במודלי שפה אלא גם כאלה שמספקים תמונות וסרטונים בקליק. Nova Canvas מאפשר ליצור ולערוך תמונות באמצעות הנחיות טקסט, בעוד ש-Nova Reel יודע לייצר סרטונים באורך של עד 6 שניות (עם גרסה ליצירת סרטונים באורך שתי דקות שאמורה להגיע בקרוב). מבחינת בטיחות ושקיפות ג'סי הדגיש ש-Canvas ו-Reel כוללים מנגנוני בטיחות מוטמעים, כמו סימני מים ובקרת תוכן, כדי למנוע יצירת תוכן מזיק. עם זאת, אמזון עדיין מעורפלת לגבי הנתונים המשמשים לאימון המודלים שלה.
ומה בעתיד? ג'סי חשף שאמזון עובדת על מודל speech-to-speech – שייקח דיבור ויפיק גרסה משופרת שלו – וכן על מודל "any-to-any" שיוכל לקבל ולהפיק פלט בכל פורמט (טקסט, דיבור, תמונה, סרטון). ההשקה הזו מהווה ניסיון של אמזון לחזור למרוץ ל-AI לאחר שהחברה - שחשוב להזכיר הייתה מהחלוצות בתחום - די פספסה את מהפכת הבינה המלאכותית הגנרטיבית.
2 צפייה בגלריה
אמזון מציגה את משפחת מודלי ה"נובה" שלה
אמזון מציגה את משפחת מודלי ה"נובה" שלה
מתוך סרטון שהפיקה נובה
(אמזון)
אלכסה, העוזרת הדיגיטלית המוכרת שלה, לא קיבלה יותר מדי חשיפה הפעם, וזה לא מפתיע. לפני שנתיים אמזון החלה לשקול מחדש את המודל העסקי שלא הצליח להחזיר את ההשקעה הגדולה בה - ממש חודשים לפני הפריצה של OpenAI לחיינו עם ChatGPT.
האם המודלים החדשים יספיקו כדי להחזיר את ספינת ה-AI של אמזון לשוק? אי אפשר לדעת כרגע, אבל אמזון היא חברה ענקית עם משאבים גדולים ואין ספק שהיא תנסה להדביק את השוק כדי לא לאכזב את המשקיעים שלה.