לארי פייג' וסרגיי ברין, מייסדי גוגל שפרשו מפעילות יומיומית בחברה בשנת 2019, הוזעקו בחודש שעבר לשורה של פגישות עם בכירים בענקית הטכנולוגיה על מנת לדון באסטרטגיה שלה בתחום הבינה המלאכותית. הסיבה: החשש הגובר של בכירי גוגל מ-ChatGPT, הצ'אטבוט של חברת OpenAI, שנחשב לפיתוח הראשון זה שנים שעלול לאיים באופן ממשי על מנוע החיפוש של גוגל.
2 צפייה בגלריה
סרגיי ברין ולארי פייג'. עשו קאמבק
סרגיי ברין ולארי פייג'. עשו קאמבק
סרגיי ברין ולארי פייג'. עשו קאמבק
(צילום: AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

לפי דיווח בניו יורק טיימס, פייג' וברין הוזמנו לפגישות במטה גוגל בעמק הסיליקון על ידי מנכ"ל החברה סונדר פיצ'אי. שני המייסדים בחנו את אסטרטגיית המוצרים של החברה בתחום הבינה המלאכותית, אישרו תוכניות והעלו רעיונות להטמעת פיצ'רים מבוססי צ'אטבוטים במנוע החיפוש של גוגל - המוצר המרכזי של החברה, שאחראי להכנסות של כ-149 מיליארד דולר בשנה.
ביקוריהם של פייג' וברין במשרדי החברה שהקימו ב-1998 הפכו לנדירים למדי בשנים האחרונות, ולדברי גורמים בחברה הם הוקדשו בעיקר לעדכונים בפרויקטים צדדיים וניסיוניים שגוגל מכנה "הימורים אחרים" (Other Bets). העובדה שפיצ'אי, שמנהל את גוגל החל משנת 2015 ואת החברה האם שלה אלפבית החל מ-2019, החליט לזמן אותם להתייעצויות, מסמלת את תחושת הדחיפות שמורגשת בחברה לנוכח היריבות מצדה של OpenAI ומערכת היחסים ההדוקה שלה עם המתחרה מיקרוסופט.
צ'אטבוטים חכמים מסוגו של ChatGPT יכולים לענות תוך שניות על שאלות של משתמשים ולהציג להם מידע מתומצת בכמה פסקאות. למרות שהמידע הזה הוא לעתים קרובות שגוי או לא מדויק, בעמק הסיליקון ובגוגל במיוחד מתייחסים לכלים האלה כאל איום פוטנציאלי על מנועי חיפוש מסורתיים, שדורשים מהמשתמשים להיות אקטיביים יותר ולדלג בין הקישורים בתוצאות החיפוש על מנת למצוא את המידע שחיפשו. מיקרוסופט צפויה לשלב את ChatGPT במנוע החיפוש שלה בינג, שעד כה לא הצליח להוות איום על גוגל.
בשנים האחרונות פיתחה גוגל כלים דומים ל-ChatGPT, ובראשם מודל השפה LaMDA, אך היא טרם חשפה אותם לקהל הרחב. בין הסיבות: בזמן שההכנסות ממנוע החיפוש של גוגל מגיעות ממודעות שעליהן לוחצים המשתמשים, עדיין לא ברור כיצד ניתן ליצור הכנסות מחיפוש מבוסס צ'אטבוט. בנוסף, בגוגל חוששים שהצ'אטבוט יציג למשתמשים תוכן פוגעני או בלתי מדויק.
ההשקה של ChatGPT בנובמבר טרפה את הקלפים וגרמה לגוגל להכריז על "קוד אדום": לפי מצגת שהגיעה לידי הניו יורק טיימס, ענקית הטכנולוגיה מתכוונת לחשוף השנה יותר מ-20 מוצרים חדשים מבוססי בינה מלאכותית, כולל גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה שכוללת פיצ'רים מתחום הצ'אטבוטים. מוצר בולט נוסף שהיא מתכוונת להציג הוא Image Generation Studio, שמשמו ניתן להסיק שמדובר בכלי שמאפשר ליצור תמונות על בסיס תיאורים טקסטואליים, בדומה ל-DALL-E2 הפופולרי של OpenAI.
2 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT. איום על מנוע החיפוש של גוגל
(צילום: Tada Images / Shutterstock.com)
מוצר אחר, Colab + Android Studio, יאפשר לכתוב, להשלים ולתקן שורות קוד באמצעות בינה מלאכותית על מנת לפתח אפליקציות אנדרואיד; אפליקציה בשם Maya תאפשר לראות נעליים בתלת-ממד; ויישום נוסף יאפשר ליצור תקציר של סרטונים באמצעות סרטון חדש.
גוגל מתכננת גם להטמיע מוצרי בינה מלאכותית עבור מפתחים ועסקים בשירות הענן שלה, גוגל קלאוד. מיקרוסופט עשתה לאחרונה מהלך דומה כאשר הטמיעה שורת כלים של OpenAI בשירות הענן שלה אז'ור.

המסלול הירוק

מהמצגת עולה גם כי גוגל מנסה לקצר את תהליכי האישור של מוצרים בתחום הבינה המלאכותית באמצעות ערוץ חדש שמכונה "המסלול הירוק". עם זאת, בחברה מודאגים מכך שהטכנולוגיה שלה הדגימה ביצועים פחות טובים לעומת אלה שהצהירה עליהם OpenAI בכל הנוגע לזיהוי תכנים בעיתיים שכוללים ביטויי שטנה, מין ואלימות.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
דוברת מטעם גוגל מסרה לניו יורק טיימס: "אנחנו ממשיכים לבחון את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלנו באופן פנימי על מנת לוודא שהיא יעילה ובטוחה, ואנחנו מצפים בקוצר רוח לשתף עוד חוויות בקרוב". היא הוסיפה כי בינה מלאכותית תועיל לבני אדם, עסקים וקהילות וכי גוגל בוחנת את ההשפעות החברתיות הרחבות יותר של הטכנולוגיה הזאת.