קבוצת האקרים איראנית בשם Handala (הנדלה) פרסמה אתמול (א') הודעה על כך שהצליחה לחדור למרכז למחקר גרעיני שׂורק ולגנוב משם נתונים בהיקף של 197 גיגה-בייט. הקבוצה נחשבת כאחת מזרועות הסייבר של משמרות המהפכה, והתקיפה בוצעה כביכול כתגובה לחיסולו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, ביום שישי האחרון.
3 צפייה בגלריה
המרכז למחקר גריעיני שורק
המרכז למחקר גריעיני שורק
המרכז למחקר גריעיני שורק
(מרכז שורק)
עד כה אין הוכחה לכך שתקיפת הסייבר אכן בוצעה או הצליחה, אך עם זאת, הקבוצה נחשבת לאמינה ביחס לפרסומים שלה ונוהגת לפרסם הוכחות לתקיפותיה. לצד זאת יש להסתייג ולציין כי כמה פעמים בעבר הקבוצה לא היססה לטעון כי ביצעה תקיפה מוצלחת, כשבפועל מדובר היה במחזור תקיפות ישנות יותר.
כך למשל הקבוצה פרסמה (שוב) תמונות אישיות שכביכול נגנבו ממכשירי הטלפון של שר הביטחון לשעבר, ח"כ בני גנץ, שר החוץ לשעבר, גבי אשכנזי וכן ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. עוד טענה הקבוצה כי היא מחזיקה התכתבויות ומיילים רגישים של אותם בכירים ישראלים, אך ללא שום הוכחה לכך.
3 צפייה בגלריה
ההודעה של קבוצת התקיפה האיראנית הנדלה
ההודעה של קבוצת התקיפה האיראנית הנדלה
ההודעה של קבוצת התקיפה האיראנית הנדלה
(צילום מסך)

המטרה: השפעה על התודעה

קבוצת הנדלה עמדה מאחורי התקיפה על בית החולים שיבא לפני כשלושה חודשים, במסגרתה נגנבו נתונים של חברת ביוטכנולוגיה השייכת לבית החולים. זאת ועוד, היא תקפה בעבר יעדים נוספים במשק הישראלי, כשבחלק גדול מהמקרים פרסמה קבצים ובהם הנתונים שנגנבו באותן פריצות. המטרה העיקרית של הקבוצה היא בביצוע תקיפות תודעה - כלומר לייצר לחץ פסיכולוגי. מדובר בסוג מאוד פופולרי של תקיפות מצד מדינות כמו איראן או רוסיה, שנחשבת למנטורית של הראשונה בתחום.
מכון המחקר הגרעיני שורק פועל בשוק האזרחי והאקדמי ומספק הרבה מאוד תשתיות מחקר לחברות וכן לאוניברסיטאות. חלק ניכר מפעילות המחקר והפיתוח כוללת תחומים כמו בטיחות מזון, אלקטרואופטיקה, ובמכשור לגילוי עצמים חשודים.
3 צפייה בגלריה
מזכרות של נסראללה בטהרן
מזכרות של נסראללה בטהרן
מכירת מזכרות של נסראללה בטהרן לאחר החיסול בביירות. איראן נשבעה לנקום את מותו של מזכ"ל חיזבאללה
(צילום: Majid Saeedi/Getty Images)
כמו כן, עוסקים במכון בפיתוח לייזרים, שיטות גרעיניות, על-קוליות ואופטיות לבדיקות לא הורסות, חישה מרחוק של זיהומים באוויר ונתונים מטאורולוגיים, ובטכנולוגיות מגנטיות ואלקטרומגנטיות לגילוי עצמים. המכון הוקם ב-1958 סמוך לעיר יבנה בסיוע אמריקאי. הוא אינו קשור לפעילות ביטחונית, אך המחקרים שנעשים במקום מהווים את חוד החנית של הפיתוחים המדעיים בישראל.
בשלב הנוכחי ועד שההאקרים אכן יפרסמו נתונים שניתן לאמת, יש להתייחס להצהרה שלהם בספקנות. עם זאת, בהתחשב בהיסטוריה של הקבוצה, אסור גם לזלזל בה. הרשויות בישראל לוקחות את ההגנה על תשתיות מסוג זה ברצינות רבה, ויש לקוות שהפעם מדובר בעיקר בהתרברבות ריקה מתוכן, או כזו שאינה כוללת בתוכה נתונים רגישים.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם הוועדה לאנרגיה אטומית (וא״א): "האירוע מוכר ונמצא בבדיקה. המרכז למחקר מדעי שורק (ממ"ג) מקפיד על נהלי אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר, בהתאם לרגולציה הביטחונית".