אם היינו צריכים עדות נוספת לעוצמתן של הרשתות החברתיות וכוחו של הפייק ככלי ללוחמה פסיכולוגית, קיבלנו אותה בדמות האירוע הטרגי שהתרחש אמש (א') בבא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו עשרות נוספים בעת שכטב"ם של חיזבאללה הצליח לפגוע בחדר האוכל שבמקום.
1 צפייה בגלריה
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
שעות ספורות לאחר מכן, כשממדי האירוע עוד הולכים ומתבהרים, החלו כבר לצוץ ברחבי הרשתות החברתיות "דיווחים" על כך שבאירוע נהרג גם הרמטכ"ל הרצי הלוי – מה שכמובן לא היה ולא נברא, שכן הלוי הגיע לאחר האירוע לבסיס ושוחח עם המפקדים וצוותי הרפואה. אבל בגלל שאנחנו בשנת 2024, מהירות התפשטותן של עובדות היא לרוב איטית הרבה יותר מהתפשטותן של ידיעות כזב, במיוחד כשמי שעוזר להפיץ אותן היא המכונה המשומנת היטב של תומכי חיזבאללה וחמאס ברשתות החברתיות.
לראיה, שניים מהפוסטים הבולטים בנושא ברשת החברתית X, שהיא כידוע הרשת החברתית הבעייתית ביותר בכל הנוגע להפצת פייק ניוז (שנפוצה בה הרבה יותר מאשר ברשתות החברתיות של מטא למשל), כבר זכו ללא פחות מ-2 מיליון צפיות כל אחד מאז שעלו לפני כ-12 שעות.

הכטב"ם היה במעקב, עד שנעלם

מהתחקיר הראשוני שנערך בצה"ל עולה כי הכטב"ם התפוצץ בחדר האוכל בבסיס הצבאי, בשעה שטירונים מגולני אכלו ארוחת ערב במקום. שלושה חיילים נהרגו מהפגיעה במקום, והחייל הרביעי פונה באורח אנוש אך מותו נקבע בהמשך.
למקום הוקפצו מסוקי חיל האוויר לטובת פינוי הנפגעים, ובמהלך שעות הערב הגיעו קב"נים רבים לסייע נפשית לחיילים שהיו עדים לפגיעה. בצה"ל הדגישו כי בבסיס יש מיגוניות שמפוזרות בין מבני הקבע, וציינו כי מדובר בבסיס חדש יחסית עם תשתיות מודרניות.
הרמטכ"ל, כך נמסר מדובר צה"ל, שוחח עם המפקדים וצוותי הרפואה בבסיס. "אנחנו במלחמה, ותקיפה של בסיס אימונים בעורף היא קשה והתוצאות כואבות. פעלתם היטב בטיפול ופינוי הפצועים והנפגעים. חבקו את המשפחות השכולות, לוו את הפצועים וחזקו את המפקדים והחיילים", אמר הלוי. "אנחנו ממשיכים להילחם ולהתאמן לקראת הבאות. חטיבת גולני רשמה הישגים רבים במלחמה והתמודדה בנחישות עם מצבים קשים, לכו בדרך המורשת", הוא הוסיף בשיחה.