נראה שחברת מטא נחושה להילחם בירידה במעורבות המשתמשים בפלטפורמות שלה ובוחרת לשם כך בדרך לא שגרתית - הצפת פייסבוק ואינסטגרם במיליוני בוטים מבוססי בינה מלאכותית. במקום להתמקד בשיפור חוויית המשתמש האנושי, החברה מהמרת שדווקא בוטים הם המפתח לעתיד הרשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים החדשים
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים החדשים
מארק צוקרברג מציג את הצ'אטבוטים של מטא. האם זה עתיד הרשתות החברתיות?
(צילום: Carlos Barria / Reuters)
על פי דבריו של קונור הייז, סגן נשיא המוצר לבינה מלאכותית יוצרת במטא, בראיון ל"פייננשל טיימס" השבוע, הבוטים יפעלו כפרופילים לכל דבר, עם תמונות, ביוגרפיות ותוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית. "אנחנו מצפים שבוטים אלו יהיו קיימים בפלטפורמות שלנו בדיוק כמו חשבונות משתמשים רגילים", אמר הייז. "יהיו להם ביוגרפיות ותמונות פרופיל (שכמובן נוצרו ב-AI, ר"ק), והם יוכלו ליצור ולשתף תוכן שנוצר על ידי מודלים של בינה מלאכותית".

מאות אלפי בוטים כבר נוצרו

הייז חשף את התוכנית השאפתנית לאחר שמטא כבר השיקה כלים המאפשרים למשתמשים ליצור בוטים משלהם, וטוענת שמאות אלפי "דמויות" כאלו כבר נוצרו. עם זאת, רוב המשתמשים עדיין לא משתפים את הבוטים הללו בפומבי, מה שמעלה את השאלה האם הם באמת מתלהבים מהרעיון.
הייז, מצידו, מתעקש שמדובר במהלך הכרחי. אפליקציות מטא, לדבריו, חייבות להפוך למהנות ומרתקות יותר, ובינה מלאכותית היא המפתח לכך. והוא לא לבד - גם סנאפצ'ט וטיקטוק משקיעות משאבים רבים בפיתוח יכולות בינה מלאכותית, מה שמצייר תמונה מדאיגה לגבי עתיד האינטראקציה האנושית ברשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)
מומחים מזהירים מפני הסכנות הטמונות במהלך הזה. בקי אוון, לשעבר ראש צוות היוצרים במטא, טוענת שחשבונות מבוססי בינה מלאכותית עלולים לשמש להפצת מידע כוזב ותעמולה. "ללא אמצעי הגנה חזקים, הפלטפורמות מסתכנות בהגברת נרטיבים שקריים", היא טוענת.
אוון הוסיפה כי "בניגוד ליוצרים אנושיים, לדמויות בינה מלאכותית אין חוויות אנושיות של חיים, רגשות או יכולת הזדהות". אז האם מטא צועדת בכיוון הנכון? האם עתיד הרשתות החברתיות טמון בבוטים ובתוכן מזויף? או שמא מדובר במהלך שגוי שעלול להוביל לתוצאות הרסניות?

זה לא באמת תחליף

אין סיבה להאמין ששימוש בתוכן שנוצר על ידי בוטים ושאינו מבוסס על החוויה האנושית יכול להוות תחליף לשיתוף בין בני אדם. בסופו של דבר בוטים (אלה שכבר קיימים) מהווים לרוב וקטור להפצה של פייק ניוז, להגדלת חשיפה של פוסטים מסחריים או סתם כאמצעי להפצה של תכנים, לא תמיד חוקיים.
הוספה של שכבת AI לבוטים האלה יכולה להיגמר רע מאוד עבור הפלטפורמות החברתיות. אם המשתמשים לא יוכלו לקבל תכנים שמקורם בבני אדם, יכול מאוד להיות שהעניין ברשתות האלה ידעך (לא שזה רע לגמרי אם נהיה כנים).
3 צפייה בגלריה
שימוש באינסטגרם
שימוש באינסטגרם
לא בטוח שנרצה לקרוא פוסטים משתפכים של AI
(צילום: Shutterstock)
בסופו של דבר הבוטים אמורים לייצר הרבה מאוד תוכן בחינם, כך שמבחינה עסקית אפשר להבין את הרעיון מאחורי המהלך. ואולם, צריך לזכור שמלכתחילה פייסבוק ושאר שירותי המדיה החברתית נועדו בעיקר להקל על המשתמשים לשתף חוויות, זיכרונות וליצור שיח. בוטים יוכלו אולי לייצר שיח, אבל לגבי שני הראשונים, לא בטוח. גם אם כן - אלה יהיו חוויות מזויפות או שקריות, ומי רוצה לקרוא פוסט משתפך של בוט שיטען שאכל ארוחה מדהימה במסעדה עלומה בפרבר של כפר דייגים יפני לחופי הים השחור שנמצא צפונית לקייפטאון.
אכן, מדובר באשליה. כזו שאולי תעשה למטא נעים בגב אצל המשקיעים, אבל בסופו של דבר תחסל את המודל העסקי שלה, שדורש אנשים בשר ודם שישנאו, יאהבו וירגשו אחד את השני כדי שזה יעבוד. ואם הבוטים יעשו לנו את העבודה, למה שנטרח בכלל להיות שם?