מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג אמר אמש (יום ד') כי החברה מתכננת להכפיל עד סוף 2023 את כמות התוכן שהבינה המלאכותית מציגה למשתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם על אף שנוצר על ידי אנשים ועמודים שאינם עוקבים אחריהם. בכך מנסה החברה להידמות יותר לטיקטוק, שמאיימת על ההגמוניה שלה בתחום הרשתות החברתיות, ומבוססת על אלגוריתם המלצות משוכלל.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
כבר לא תיראה אותו דבר. אפליקציית פייסבוק
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"תוכן של אנשים שאתם מכירים יישאר חלק משמעותי מהחוויה", הבהיר צוקרברג, "אבל נוכל להוסיף לזה תוכן מעניין מהרשתות השונות שלנו". הוא ציין כי כרגע "כ-15% מהתוכן בפיד בפייסבוק וקצת יותר מזה בפיד של אינסטגרם מבוסס על המלצות של בינה מלאכותית מאנשים, קבוצות או חשבונות שאתם לא עוקבים אחריהם. אנחנו מצפים שהמספרים האלה יוכפלו, ויותר מכך, עד סוף השנה הבאה".
ההצהרה של צוקרברג מגיעה כשבוע לאחר שמטא הודיעה על שינוי משמעותי בפיד של פייסבוק, שיחולק מעתה לשניים: פיד ברירת המחדל יכונה Home והוא יציג למשתמשים תכנים שייבחרו על ידי "מנגנון הגילוי" של החברה, כולל פוסטים מעמודים שאינם עוקבים אחריהם בהכרח - חוויה שמזכירה את פיד גילוי התכנים של המתחרה טיקטוק. לצד זאת, יהיה פיד נוסף שבו יופיעו בסדר כרונולוגי פוסטים ששיתפו בני משפחה וחברים.
"כאשר הבינה המלאכותית שלנו מוצאת תוכן נוסף שאנשים חושבים שהוא מעניין, זה מגדיל את האנגייג'מנט (מעורבות) ואת האיכות של הפידים שלנו", הסביר אתמול צוקרברג, "מכיוון שאנחנו כבר יעילים במונטיזציה של רוב הפורמטים אלה, זה אמור להגדיל את ההזדמנויות העסקיות שלנו".

ההכנסות ירדו

צוקרברג אמר את הדברים במהלך שיחת ועידה עם אנליסטים בעקבות פרסום הדוחות הכספיים של מטא לרבעון השני של 2022. ההכנסות של החברה ירדו לראשונה אי פעם ועמדו על 28.8 מיליארד דולר - אחוז אחד פחות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עוד עולה מהדוחות כי ריאליטי לאבס, החטיבה האחראית על בניית טכנולוגיות עבור המטאברס, הפסידה 2.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון - תוצאה של ההשקעות העצומות של החברה בתחום.
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם רילס
אינסטגרם רילס
אינסטגרם רילס. זינוק ברבעון האחרון
(צילום: shutterstock)
צוקרברג, שרוצה להיות אחד מהאדריכלים הראשיים של המטאברס, הגלגול העתידי והתיאורטי של האינטרנט, אמר כי "בהתחשב בקשיים שאנחנו חווים היום בתחום המוצרים ובתחום העסקי, אני מאמין כעת אפילו יותר בכך שפיתוח של הפלטפורמות האלה יוביל עם הזמן להכנסות של מאות מיליארדים של דולרים, אם לא טריליונים. ברור שמדובר בתהליך מאוד יקר שיימשך בשנים הבאות, אבל ככל שהמטאברס יהפוך לחשוב יותר בכל חלק בחיים שלנו - פלטפורמות חברתיות, בידור, עבודה, השכלה ומסחר - אני בטוח שנהיה שמחים שמילאנו תפקיד חשוב בבנייה שלו".

רילס: מנוע צמיחה - אבל גם אתגר

במהלך השיחה התייחס צוקרברג גם לרילס, פיצ'ר הסרטונים הקצרים שמטא פיתחה על מנת להתחרות בטיקטוק: "ברבעון הקודם שיתפתי שאנשים מבלים 20% מהזמן שלהם באינסטגרם מול רילס. ברבעון הזה, ראינו עלייה של יותר מ-30% בזמן שאנשים בילו באנגייג'מנט מול רילס בפייסבוק ואינסטגרם". עם זאת, ההכנסות של מטא מרילס נמוכות יותר לעומת ההכנסות מתכנים אחרים, "ולכן בטווח הקצר, ככל שרילס יצמח יותר מהר, כך ייפגעו הכנסות מאזורים שמכניסים יותר כסף".
בהקשר הזה, צוקרברג סיפר על טרנד מעניין ברשתות החברתיות של החברה: "במקום לתקשר אחד עם השני באמצעות תגובות בפיד, רוב האנשים מוצאים תוכן מעניין בפידים שלהם ואז שולחים אותו לחברים באמצעות הודעה ומתקשרים שם. זה יוצר מעין גלגל תנופה של גילוי תוכן, ואז חיבור חברתי, ומעודד את האנשים ליצור עוד תוכן בעצמם. באינסטגרם, למשל, אנחנו רואים שרילס מהווה חצי מהתוכן שאנשים משתפים מחדש באמצעות הודעות". לדבריו, האסטרטגיה של החברה אינה להחליף את שיתוף התוכן הציבורי באינטראקציות פרטיות, אלא "יצירה של גלגל תנופה שמשלב את שניהם".

הקרדשיאנס נגד אינסטגרם

העברת כובד המשקל של אינסטגרם לרילס וסרטונים באופן כללי על חשבון תמונות עוררה סערה בשבוע האחרון: האחיות כוכבות הריאליטי קים קרדשיאן וקיילי ג'נר, שלכל אחת מהן מאות מיליוני עוקבים, פרסמו סטורי שקורא למטא "להפוך את אינסטגרם לאינסטגרם שוב" ומבקש באופן מפורש: "תפסיקו לנסות להיות כמו טיקטוק, אני רק רוצה לראות תמונות חמודות של החברים שלי. בברכה, כולם". הפוסט מפנה לעצומה שעליה חתמו כבר יותר מ-200 אלף איש.
מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי, פרסם בתגובה סרטון שבו אמר כי העדכון שבמסגרתו משתמשים ראו פיד שמופיע על גבי מסך מלא הוא רק ניסוי שמשפיע על מספר קטן של משתמשים. "הרעיון הוא שחוויה על מסך מלא, לא רק לסרטונים אלא גם לתמונות, יכולה להיות יותר כיפית ולעודד מעורבות. אבל אני רוצה להיות ברור, היא עדיין לא טובה", אמר מוסרי. מוסרי הבהיר כי אינסטגרם תמשיך לתמוך בתמונות, אבל עם הזמן היא תהיה מבוססת יותר ויותר על וידאו מכיוון שזה הפורמט שהמשתמשים מעדיפים: "זה יקרה גם אם לא נשנה כלום".