מחקר חדש של פלטפורמת המסרים הארגונית סלאק מבית סיילספורס (Salesforce) מגלה נתונים מפתיעים: כמעט מחצית מהעובדים, 48% מהם אם להיות מדויקים, מעדיפים להסתיר את העובדה כי הם משתמשים בבינה מלאכותית ממנהליהם.
מהנתונים עולה כי הפחד להיראות "פחות מוכשרים" או עצלנים, כמו גם חשש לחשוף את ההישענות על AI, מובילים עובדים רבים להסתיר את העובדה שהם נעזרים בכלי AI שונים, אפילו במחיר של ויתור על מערכות שמאפשרות להם לייעל את עבודתם.
הסקר*, שבוצע בקרב למעלה מ-17 אלף עובדים ברחבי העולם, מצביע על כך שמנהלים אמנם תומכים בשימוש בבינה מלאכותית, אך האימוץ של הטכנולוגיה על ידי העובדים עצמם נבלם, לראשונה מזה זמן מה. הסיבה - עובדים חוששים שמנהליהם יתחילו לדרוש מהם להגביר את עומס העבודה, במקום לאפשר לעובדים לנצל את הזמן הפנוי שנוצר להתפתחות מקצועית או לעיסוק במשימות יותר יצירתיות.
במקביל, המחקר מצא פערים משמעותיים בהכשרות: 61% מהעובדים הקדישו פחות מחמש שעות ללימוד בינה מלאכותית, ו-30% כלל לא עברו הכשרה בתחום. לא רק זאת - למרות שמנהלים מצפים לראות קפיצה בשימוש ב-AI בעבודה, העובדים דווקא מדווחים על ירידה בהתרגשות סביב הנושא בשלושת החודשים האחרונים.
האטה באימוץ AI ברחבי העולם
הסקר מצביע על כך שאימוץ הבינה המלאכותית בקרב עובדים ברחבי העולם, ובעיקר בארה"ב, מצוי בהאטה: בעוד שמובילי דעה ואנשי עסקים מדגישים את חשיבות ההטמעה של AI, שיעורי האימוץ בארה"ב כמעט לא השתנו, וגדלו ב-1% בלבד, מ-32% ל-33%.
למה זה חשוב - הערכות מקינזי (אחת מחברות הייעוץ המובילות בעולם) מצביעות על כך שבינה מלאכותית עשויה להניב רווחים כלכליים גלובליים בהיקף של 4.4 טריליון דולר בשנה. יתרה מכך, מחקר קודם של סיילספורס הצביע על כך שצוותי מכירות המשתמשים בבינה מלאכותית מציגים סיכוי גבוה ב-1.3 לצמיחה בהכנסות, לעומת צוותים שאינם עושים בה שימוש.
השפעת "דור ה-AI"
המחקר מעלה ממצא מעניין נוסף בנוגע לעתיד הארגוני: בעוד שמספר עובדים ותיקים נרתעים מהטכנולוגיה, הדור הצעיר מאמץ את הבינה המלאכותית בהתלהבות רבה, מתוך אמונה שמיומנויותיהם בתחום מתעלות על אלו של עובדים ותיקים.
68% מהעובדים סבורים שבוגרי קולג' מחזיקים במיומנויות AI גבוהות מאלו של עמיתיהם הוותיקים, והם מעדיפים לעיתים לפנות לבינה המלאכותית לקבלת עזרה מקצועית, על חשבון קולגות, דבר העלול להוביל להפחתה בקשרים החברתיים בארגון.
"כיום, יותר מדי מהנטל נופל על העובדים בניסיון להבין כיצד להשתמש בבינה מלאכותית", טוענת כריסטינה ג'אנצר, סמנכ"לית מחקר ואנליטיקה בסלאק. לדבריה, "יש לספק הכשרה מותאמת וליצור שיח פתוח בנושא השימוש בבינה מלאכותית, על מנת לעזור לעובדים להתגבר על תחושת העמימות והחשש מפני הטכנולוגיה החשובה הזו והכלים שיש לה להציע".
*הסקר בוצע על ידי Qualtrics כלל 17,372 עובדי משרד מ-15 מדינות שונות והתקיים במהלך חודש אוגוסט 2024.