גרי שאלון הוא אולי לא שם מוכר מאוד לישראלים, אבל עבור ה-FBI מדובר בשם שגרם וככל הנראה ימשיך לגרום לכאב ראש לא קטן. על פי תחקיר של סוכנות בלומברג שפורסם היום (ה'), שאלון שנשפט ב-2015 על פריצת ענק לבנק האמריקאי JPMorgan ועל הרצת הונאת מניות בהיקף ענק בארה"ב, הוסגר מישראל ושהסכים להסדר טיעון ב-2017 הפך במסגרתו למלשין של ה-FBI וסוכנויות פדרליות נוספות. על פי מה שידוע הוא סייע במלחמה בפשע המאורגן המקוון ברוסיה והפך עם השנים לאחד מה"נכסים" הכי חשובים של רשויות החוק האמריקאיות במסגרת מאבקן בפשיעת סייבר.
1 צפייה בגלריה
גרי שאלון בדיון הארכת המעצר שלו בבית משפט השלום בירושלים ב-2015
גרי שאלון בדיון הארכת המעצר שלו בבית משפט השלום בירושלים ב-2015
גרי שאלון בדיון הארכת המעצר שלו בבית משפט השלום בירושלים ב-2015
(צילום: בראל אפרים)
בין הפעולות שביצע שאלון עבור האמריקאים ניתן למנות, לפי עדותם של שני גורמים שכיהנו בעבר בתפקידים רשמיים וכן על פי עדותו של עוזר הפרקליט האמריקאי שהיה אחראי על הפעלתו יון יונג צ'וי, הסתננות לקבוצות האקרים, איסוף ראיות ואפילו נסיעות למדינות שונות תחת פיקוח של הבולשת הפדרלית. במשך כארבע שנים, שאלון סיפק מידע יקר ערך על מערך הלבנת הכספים של המאפיה הרוסית, על ראשי קבוצות הפשיעה המקוונות ועל קמפייני סייבר שונים שהתקיפו - ואולי עדיין תוקפים מטרות ברחבי העולם.
עולם הפשיעה המקוונת נחשב לקשה במיוחד לפיצוח. לא פעם האקרים פליליים עובדים בשיתוף פעולה עם ממשלות ומשכירים את שירותיהם לכל המרבה במחיר. למשל לא נדיר למצוא האקרים רוסיים שעובדים עם ה-FSB הרוסי כדי לתקוף מטרות שאינן לרוחו של הקרמלין וזאת תמורה לחופש פעולה כל עוד הם אינם תוקפים מטרות רוסיות או פרו רוסיות. הם גם הרבה פעמים משתפים פעולה עם מדינות ידידותיות לרוסיה כגון איראן, סין או צפון קוריאה. שאלון סיפק לאמריקאים גישה לכל העולם הזה מבפנים - סוג של סוכן כפול.
בתמורה שאלון קיבל תנאים שרוב המלשינים או משתפי הפעולה היו יכולים לחלום עליהם. עונשו שהיה יכול להגיע לעשרות שנים בכלא האמריקאי הומר למאסר של 10 חודשים בלבד וקנס של כ-400 מיליון דולר ששולם מכספי ההונאות שביצע. עם סיום הריצוי עבר לגור בבית בן 7 חדרים בניו יורק עם אשתו ובנותיו, וכעת מתברר שהוא גם עשה לביתו בעוד דרך. על פי חקירה של רשויות החוק באירופה, שאלון ניצל את המעמד שלו כמוגן על ידי ה-FBI ובנה אימפריית פשע מקוונת שפעלה בעיקר במדינות אירופאיות - שוודיה, בריטניה, גרמניה ואוסטריה - וגלגלה מיליוני יורו. שאלון אגב, עזב את ארה"ב ב-2021 לישראל.

אופציות בינאריות בפייסבוק ומוקדים טלפוניים במזרח אירופה

בשלב הנוכחי לא ברור לאן תוביל החקירה של רשויות החוק האירופאיות. השאלות שעלו הן כיצד הרשויות האמריקאיות הרשו או העלימו עין מפעילותו של שאלון וכיצד הוא הצליח לתפעל לכאורה אימפריית פשעי סייבר נוספת ללא מגבלה. החקירה האירופאית נגדו החלה ב-2019 עת נעצר פושע סייבר גרמני בשם אווה (Uwe) לנהוף, שניהל מבצע הונאה ענק באוסטריה וגרמניה. ההונאה הבטיחה החזר גדול למשקיעים באופציות בינאריות והופצה דרך מודעות בפייסבוק. כשהמשקיעים, ברובם המוחלט אנשים פשוטים, ביקשו את כספם חזרה, לנהוף ושותפיו "נעלמו". במרכז ההונאה הזו עמד מוקד טלפוני שהופעל ממזרח אירופה ואויש על ידי עובדים צעירים מישראל ואירופה. לנהוף אגב נמצא מת בתאו בזמן שהמתין למשפטו, בדמו נמצאו שרידים של רעלים, אך הרשויות לא הצליחו להוכיח שמת כתוצאה מפעולה פלילית.
חקירה מעמיקה יותר של האירופאים הניבה זיהוי של עוד מוקדים טלפוניים כאלה שפעלו ממדינות כגון אוקראינה, בולגריה, גיאורגיה (שאלון הוא גם גיאורגי ואביו אף מכהן בפרלמנט המקומי שם), סרביה ובוסניה. המשותף לכל המוקדים הללו היא חברה בשם Tradologic שעל פי ממצאי החקירה הופעלה מאחורי הקלעים בידי שאלון. החברה סיפקה למפעילי ההונאה את כל התשתית הטכנולוגית והפיננסית הנחוצה להפעלה שלה. סוג של שירות הונאות בתשלום. על פי החשד היקף הקורבנות של השיטה מגיע לעשרות אלפים ברחבי אירופה. אחד ממפעילי הקנוניה הזו, ישראלי נוסף בשם טל-ג'קי פיטלזון, שמרצה מאסר של 7 שנים על חלקו בפרשה בבית סוהר בגרמניה הודה ששאלון היה זה שהפעיל את כל המבצע הזה מאחורי הקלעים.
עם השנים האירופאים בנו תיק מכובד נגד שלל השותפים בקנוניה של Tradologic - וחלקם כבר הואשמו בבתי משפט. כעת המאבק של הרשויות שם מופנה להוצאה של צווי הסגרה לעוד מספר שותפים ישראלים בפרשה וביניהם גם גרי שאלון. בשלב בנוכחי, שאלון שמפעיל כיום לפי החוקרים חברת הימורים בשם OX Gaming שפועלת באיזור האפור של משחקי ההימורים באינטרנט, חי בישראל ללא חשש. עם זאת יכול להיות שבהמשך הדברים ישתנו. מה שבטוח זה שלפי עדותו של רב בית הכנסת הגיאורגי ששאלון היה ממתפלליו הקבועים: "הוא לא באמת פושע אמיתי - אבל הוא יודע איך לשבור את המערכת ולהרוויח כסף".