מחקר של אוניברסיטת אוקספורד ורויטרס מצא שהשימוש בשירותי בינה מלאכותית כמו ChatGPT הרבה פחות נפוץ בקרב הציבור ממה שהיה ניתן להעריך. למעשה מדובר באחוזים קטנים מאוד. החוקרים סקרו כ-12,000 עונים בשש מדינות: ארגנטינה, צרפת, דנמרק, יפן, ארה"ב ובריטניה.
1 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית לא ממש מעניינת את הציבור הרחב
(צילום: shutterstock)
על פי הממצאים, בבריטניה למשל רק כ-2 אחוז מהעונים עשו בהם שימוש על בסיס יומיומי. עם זאת, צעירים, בעיקר בגילאי 18 עד 24, כן עשו בה שימוש באופן הרבה יותר נרחב. מוביל המחקר, ד"ר ריצ'ארד פלטשר אמר ל-BBC שישנה "חוסר התאמה" בין ההייפ שהטכנולוגיה זוכה לו לבין העניין הציבורי בשימוש בה.
המחקר עצמו העלה את השאלה "מה הציבור חושב על בינה מלאכותית יוצרת בחדשות?"
בפועל החוקרים ניסו לבדוק את האופן בו הטכנולוגיה נתפסת בעין הציבורית. מדובר בעיקר בבינה מלאכותית יוצרת כגון ChatGPT, כלי יצירת תמונות כמידג'רני או כלי יצירת סרטונים כ-Sora. הטכנולוגיה עצמה פרצה לעולם רק בנובמבר 2022 כש-OpenAI השיקה את ChatGPT ומאז ישנה תחושה שהעולם כולו עסוק רק בה. אך מתברר שהתחושות האלו עשויות להיות מטעות.
חברות טכנולוגיה השקיעו מיליארדי דולרים בשירותים כאלה או בחברות אחרות שמפתחות אותם. ואולם למרות כל ההשקעות האלה, עבור רוב המשתמשים מדובר עדיין בטכנולוגיות איזוטריות שאינן חלק מסל הכלים בהם אנו עושים שימוש ברשת, במחשבים וסמארטפונים. למעשה כ-30 אחוז מהעונים לסקר בבריטניה טענו שלא שמעו כלל על שירותי AI כולל על ChatGPT.
הכניסה של הבינה המלאכותית לזירה הציבורית גרמה גם להצתת דיון ציבורי רווי רגשות עזים על כל מיני "סכנות" או "יתרונות" שיש לשימוש בה. אנשים החלו להתווכח על האם היא שימושית או מסוכנת, כאשר התומכים רואים בה קטליזטור לצמיחה כלכלית ועד לכלי שיסייע בפיתוח תרופות חדשניות ומצילות חיים. המתנגדים מן הסתם רואים בה סכנה לאנושות. המחקר מצא שרוב העונים ציפו לכך שבינה מלאכותית יוצרת תשפיע באופן עמוק על החברה ב-5 השנים הקרובות, בעיקר בתחומים כגון תקשורת, חדשות ומדעים.
רוב העונים גם העריכו שבינה מלאכותית יוצרת תסייע לשפר את החיים שלהם. עם זאת כששאלו אותם לגבי ההשפעה של הטכנולוגיה על החברה, רובם היו פסימיים לגביה. "רוב הציפיות של הציבור ביחס לטכנולוגיה השתנו בהתאם לתחום עליו נשאלו", ציין ד"ר פלטשר. לדבריו רוב הציבור מאוד אופטימי בכל הקשור לשימוש ב-AI במדע או ברפואה, אבל רובנו חוששים יותר מ-AI כשזה מגיע לשימוש במדיה ובעיתונות. רבים הביעו דאגה להשפעה שעשויה להיות לטכנולוגיה על שוק העבודה ועל הביטחון התעסוקתי שלהם.