חברת הפוד-טק הישראלית איפישיאנט פרוטאין (EFISHient Protein) הכריזה היום (ג') כי הצליחה ליצור אבטיפוס של פילה דג אמנון מתורבת, שמבוסס על תאים שגדלו במעבדה. בחברה אומרים כי האבטיפוס מזכיר את המבנה והמרקם של פילה אמנון אמיתי.
2 צפייה בגלריה
האבטיפוס של איפישיאנט פרוטאין
האבטיפוס של איפישיאנט פרוטאין
פילה אמנון מתורבת של חברת איפישיאנט פרוטאין
(צילום: רועי שפרניק)
לפי החברה, מדובר בפריצת דרך משמעותית בדרך לפיתוח סוגים שונים של דגים לבנים מתורבתים שיצמצמו את הפגיעה בבעלי חיים ימיים, באוקיינוס ובסביבה. עם זאת, עדיין לא ברור אם ומתי המוצר יגיע לשוק. "הגענו לאבטיפוס ראשון של פילה דג אמנון אחרי שעבדנו במלוא המרץ ונמשיך לעבוד במלוא המרץ כדי להביא את המוצרים לשוק במהרה", אמרה ל-ynet מנכ"לית החברה דנה לוין. "כרגע עוד מוקדם להתחייב על מועד משוער להשקה מסחרית של המוצר".
לפי לוין, הטכנולוגיה של החברה תאפשר לה לייצר תחליפי דג במחירים תחרותיים בהשוואה לדגים ממקורות מסורתיים: "אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של שוק הבשר המתורבת הוא המעבר לייצור בהיקפים תעשייתיים. זו הסיבה שהאסטרטגיה העסקית שלנו מתבססת על שדרוג של טכנולוגיות ייצור קיימות בתחום המזון".
ריפרש
האמת על הביקור של מאסק בישראל / עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר
27:06
איפישיאנט פרוטאין הוקמה ב-2020 על ידי שותפות ביומיט ומכון וולקני, והיא אחת משורה של חברות ישראליות שמפתחות דגים ופירות ים מתורבתים, בהן וונדה פיש, סי-טו-סל, פורסי ומרמייד סיפודס. לצדן פועלת Oshi (פלנטיש לשעבר) שמפתחת פילה סלמון שמבוסס על חלבון מהצומח.
ישראל ניצבת בחוד החנית של תעשיית הפוד-טק העולמית: לפי GFI ישראל, מכון מחקר שפועל לקידום תחום החלבון האלטרנטיבי, בשנת 2022 הושקעו 454 מיליון דולר בחברות ישראליות בתחום - 15% מההשקעות העולמיות. למעשה, התעשייה הישראלית הייתה שנייה רק לזו האמריקאית, שגייסה 1.246 מיליארד דולר. לפי GFI ישראל, ההשקעות בחברות הישראליות בתחום חצו את רף המיליארד דולר בשנים 2022-2021.
2 צפייה בגלריה
האבטיפוס של איפישיאנט פרוטאין
האבטיפוס של איפישיאנט פרוטאין
עדיין אין צפי להשקה מסחרית. הפילה של איפישיאנט פרוטאין
(צילום: רועי שפרניק)
עד כה, תשומת הלב של המשקיעים התמקדה בחברות שעוסקות בפיתוח בשר מתורבת, בהן אלף פארמס, בליוור מיטס (פיוצ'ר מיט לשעבר), סטייקהולדר פודס (מיטק לשעבר), סופרמיט ומיטאפורה. ההכרזה של איפישיאנט פרוטאין מצביעה על כך שלתעשייה הישראלית יש מה להראות גם בתחום הדגים המתורבתים.
ניר גולדשטיין, מנכ"ל GFI ישראל, מסר בעקבות ההכרזה של איפישיאנט פרוטאין כי "בעוד הביקוש העולמי לדגים ומאכלי ים צפוי לעלות ב-14% עד 2030, לא ניתן להגביר את הדיג מבלי לפגוע משמעותית בבריאות האוקיינוסים. לכן קמו בשנים האחרונות יוזמות רבות לייצור תחליפי דגים, לא מעט מהן ישראליות.
"הנושא חשוב במיוחד בימים אלו, בהם ישנו איום על נתיבי האספקה של ישראל, אשר מייבאת מעל 90% מצריכת הדגים שלה. מעבר לייצור מקומי באמצעות טכנולוגיות חדשניות אלו יחזק את ביטחון המזון הלאומי, יסייע לשמירה על האוקיינוסים, וייתן מענה לאוכלוסייה הולכת וגדלה של צרכנים שמחפשת מאכלי ים שאינם פוגעים בסביבה".