בעוד אלפי חיילים בסדיר ובמילואים מתמודדים עם הדי הקרב של מלחמת חרבות ברזל, רבים מהם תוך כדי המשך הלחימה, סטארט אפ ישראלי מציע להם יד וירטואלית תומכת. בשיחה עם שני לוחמים (שביקשו לא להזדהות) ניסינו להבין האם שיחה עם בינה מלאכותית יכולה באמת להחליף מפגש עם פסיכולוג, ומה עשוי לגרום להם להיפתח בכלל לרעיון.
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברפיח ובמרכז רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברפיח ובמרכז רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברפיח ובמרכז רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

"מראות קשים שלא יוצאים מהראש"

מ', בן 33, משרת בפיקוד העורף לאחר שירות סדיר במשמר הגבול. הוא נמצא במילואים מאז 7 באוקטובר - שוחרר, חזר לשירות נוסף, וכעת מיועד לשירות שלישי בינואר 2025. "המטרה של היחידה שלי היא חילוץ והצלה. כל נפילת טיל או כטב"ם, כל דבר שקורה, אנחנו הראשונים להגיע לזירה", הוא מסביר.
מ' משווה את השירות הנוכחי לשירותו הסדיר: "בשירות הסדיר נתקלתי לא מעט באירועים קשים, היו לנו המון מעצרים ולחימה. כאן אנחנו יותר רגועים אמנם, אבל עדיין בכל אירוע הפחד הוא להגיע לזירה כמו זו שהייתה בקרית שמונה, עם הרוגים ומראות קשים שלא יוצאים לך מהראש".
י', בן 30, משרת בעזה ביחידה שפועלת לחילוץ נפגעים וגופות. במהלך שירותו, הוא נחשף למראות קשים מאוד וראה את חבריו נופלים בלחימה הקשה. "ברגע אחד הבנו שיש פה משהו אחר, משהו שקשה מאוד להבין ולהכיל", הוא משתף.
5 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
זירת הפגיעה בקריית שמונה בה נהרגו שני אזרחים
(צילום: אביהו שפירא)
"עזבנו הכל ונכנסו כל הצוות פנימה כשבראש אתה מקווה שתחלץ חטופים, תהיה חלק מזה. מהר מאוד אתה מבין שמדובר בסיפור אחר, לחימה קשה מאוד. חילצנו חיילים, ילדים ממש שעד לפני כמה חודשים עוד היו בבית הספר, שנפצעו וצריך להביא אותם למקום בטוח", הוא חושף.
"לאחר כמה שבועות הבינו שאנחנו חייבים לצאת הביתה להתרענן ולחדש כוחות כדי לחזור לתופת הזו בעזה. אז אתה מגיע הביתה למשפחה, לחברים, מנסה להתנתק. אבל זה לא תמיד עובד", הוא מסביר. עם חזרתו לעזה, שלחו את היחידה של י' למפגש עם קב"ן, כהכנה לקראת המשך הלחימה. "למרות שמדובר בשיחה שעוזרת, זה כלום לעומת מה שאנחנו באמת צריכים לאור כל מה שנחשפנו וראינו".
י' מודע לאפשרות שהוא סובל מפוסט-טראומה, אך מתקשה להתחיל בתהליך טיפולי. "אני יודע שאפשר להכיר בי כפוסט טראומתי, ראיתי זוועות, דברים קשים מאוד. אבל אין לי סבלנות להתחיל את התהליך הזה. לוויתי על ידי אחת העמותות בזמנו, אבל עצרתי את זה כי אין לי זמן לזה, ולא הרגשתי שזה עוזר לי. אני לא מסוגל לשבת מול פסיכולוג ולפרוק את מה שיש לי, זה לא בשבילי. מעדיף לשבת עם החברים שלי ליחידה ולפתור את מה שעובר עלינו ביחד".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל. חיילים רבים איבדו חברים ומתקשים להתאושש
(צילום: יריב כץ )

תמיכה נפשית מבוססת בינה מלאכותית

בתגובה לאתגרים אלו ולעובדה כי מערכת בריאות הנפש בישראל מתקשה לעמוד בעומס מאז החלה המלחמה, החלו להופיע בארץ בחודשים האחרונים פתרונות טכנולוגיים שונים המציעים תמיכה נפשית מקוונת. אחד מהם הוא של הסטארט אפ הישראלית קאי (Kai.ai), שפיתח פלטפורמת טיפול נפשי מבוססת בינה מלאכותית.
הפלטפורמה הייחודית משלבת תמיכה רגשית אונליין עם מעקב פיזי של צוות מקצועי בהובלתה של הפסיכולוגית הקלינית פרופסור ענת שושני. השירות זמין 24/7 ומציע תמיכה באמצעות וואטסאפ, בהתאם לתוכנית אישית שנקבעת לכל מטופל.
הייתם יכולים לראות את עצמכם פונים לתמיכה נפשית מבוססת AI?
לדבריו של מ', "כשאשתחרר, אני מתכנן לשים הכל מאחורי ובשאיפה לחזור להיות הבנאדם שהייתי לפני שכל זה התחיל. הייתי רוצה להאמין שאצליח בזה, אבל אם אצטרך אז כן - אעדיף זמינות באפליקציה מאשר משהו שצריך לצאת עבורו מהבית ולדבר עם מישהו בארבע עיניים, כמו שאמרתי, שיחות עם פסיכולוגים זה לא בשבילי".
5 צפייה בגלריה
גבר עם סמארטפון ושלט רחוק
גבר עם סמארטפון ושלט רחוק
זמינות ואנונימיות מאפשרות לקבל סיוע נפשי באופן מיידי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
י' הביע פתיחות רבה יותר לרעיון: "מבחינתי מה שהכי חשוב זאת עצם הידיעה שמדובר בטיפול אנונימי ושאף אחד לא מכיר אותי. אני לא רוצה שיסתכלו עליי ויחשבו שאני מסכן. גם העובדה שאפליקציה זמינה 24/7 היא הרבה יותר רלוונטית לי ואני בטוח שגם לחבר'ה שלי מהיחידה. כשאתה יודע שיש לך תמיכה בכל שעה בה אתה צריך אותה – זה מה שעושה את ההבדל".

צורך גובר בתמיכה נפשית

במהלך השנה האחרונה, כחצי מיליון מילואימניקים עזבו את חייהם האישיים לטובת המאמץ הלאומי, כשרבים מהם נחשפו למראות קשים וחלקם איבדו חברים לנשק. על פי אגף השיקום במשרד הביטחון, עד סוף השנה צפויים להיקלט באגף אלפי חיילים, כשלא פחות מ-60% מהם יצטרכו מענה נפשי.
לאור העובדה שמערכת בריאות הנפש והעמותות השונות נמצאות כבר עתה בקריסה, עם קושי לגייס צוותי טיפול וזמני המתנה שנמשכים כחצי שנה ויותר, נוצר צורך דחוף למצוא מענה עבור אלו הזקוקים לכך. בפער הזה נכנסות מערכות כמו זו של קאי, המשלבות בינה מלאכותית וטיפול אנושי.
5 צפייה בגלריה
מייסדי Kai.ai (מימין לשמאל): אלכס פרנקל, זיו שליו ונתנאל לב
מייסדי Kai.ai (מימין לשמאל): אלכס פרנקל, זיו שליו ונתנאל לב
מייסדי Kai.ai (מימין לשמאל): אלכס פרנקל, זיו שליו ונתנאל לב
(עומר הכהן)
עם זאת, חשוב להדגיש כי בינה מלאכותית אינה מחליפה את המטפלים האנושיים, אלא משלימה את עבודתם. בעוד שפתרונות טכנולוגיים מציעים אפשרויות חדשות ומבטיחות, האתגר של תמיכה נפשית בחיילים ואזרחים שנפגעו במלחמה נותר משמעותי ומורכב.
אלכס פרנקל, מייסד שותף ומנכ"ל Kai.ai, מסביר: "הקמנו את החברה מתוך מטרה לשפר את הרווחה הרגשית של מיליוני אנשים ברחבי העולם. במהלך המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, סיפקנו תמיכה נפשית למאות משפחות, וראינו את ההשפעה המוחשית של המערכת שלנו על המשתמשים. עם פרוץ המלחמה בארץ, זיהינו את הפוטנציאל לסייע לאוכלוסייה גדולה המתמודדת עם חוויות קשות מהלחימה, ביצענו התאמות ונכנסנו לפעולה, מתוך תקווה שנוכל לסייע גם כאן".