אינסטגרם ממליצה באופן קבוע על סרטונים מיניים בחשבונות של בני נוער – כך עולה מבדיקה מקיפה שערכו בנפרד המגזין "וול סטריט ג'ורנל" וחוקרת מדעי המחשב פרופ' לורה אדלסון מאוניברסיטת נורת'איסטרן ושעיקריה פורסמו היום (ה'). לפי הבדיקות, שנמשכו שבעה חודשים מאז חודש ינואר האחרון, שירות המדיה החברתית, המופעל על-ידי ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר), המשיך לקדם תוכן המיועד למבוגרים לקטינים גם אחרי שהחברה הודיעה כי היא מגבילה תוכן רגיש לבני נוער, כולל חומרים בעלי רמיזות מיניות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של פדופיליה ברשת
אילוסטרציה של פדופיליה ברשת
תכנים מיניים ברשת לבני 13
(צילום: Shutterstock)
גם כתבי "וול סטריט ג'ורנל" וגם פרופ' אדלסון וצוותה, השתמשו במתודולוגיה דומה: הם הקימו חשבונות חדשים כשהם מציגים את עצמם כבני 13, ולאחר מכן תיעדו את סרטוני הווידיאו שהוצעו על-ידי האפליקציה ב-Reels: אלה כללו תמהיל של קליפים, שכלל גם תכנים מיניים וגזעניים, וכש"בני הנוער" הפיקטיביים צפו בהם עד סיומם ודילגו על קליפים אחרים, המערכת המליצה להם על תכנים קיצוניים אף יותר. לאחר פחות מ-20 דקות של צפייה ב-Reels, הפיד שלהם כבר נשלט בקידומי מכירות של יוצרי תכנים מיניים, שחלקם אף הציעו לשלוח להם תמונות עירום.
המגזין מציין, כי בדיקות דומות שנערכו על המוצרים המקבילים ל-Reels של הרשתות החברתיות המתחרות טיקטוק וסנאפצ'ט לא הניבו תוכן מיני.
דובר מטעם מטא, אנדי סטון, דחה בתגובה את ממצאי הבדיקה כ"לא מייצגים את החוויה הכוללת של בני הנוער", וטען כי מדובר ב"ניסוי מלאכותי שלא תואם את המציאות של האופן שבו בני נוער משתמשים באינסטגרם". "כחלק מעבודתנו ארוכת השנים בנושאי נוער", הוסיף, "הגברנו מאמץ להפחית עוד יותר את נפח התוכן הרגיש שבני נוער עשויים לראות באינסטגרם, וצמצמנו משמעותית את המספרים הללו בחודשים האחרונים".
עם זאת, עובדים לשעבר של מטא סיפרו לעיתון בעילום שם, כי בעיות דומות באינסטגרם זוהו כבר בשנת 2021 בבדיקות פנימיות של מטא עצמה, ואף הופיעו במחקר פנימי של החברה שלא נחשף מעולם.
לפי "וול סטריט ג'ורנל", מטא יודעת כבר זמן רב שאינסטגרם מציגה יותר פורנוגרפיה, הומור ודברי שנאה למשתמשים צעירים מאשר למבוגרים, וכי הנתונים הסטטיסטיים הפנימיים שלה מצביעים, כי "סביר להניח" שהפלטפורמה תציע תוכן לילדים בדרך שמפרה את כלליה עצמה "באופן לא פרופורציונלי". על פי ניתוח שנערך בחברה ב-2022, בני נוער צפו בפי שלושה פוסטים המכילים עירום, פי 1.7 בפוסטים אלימים ובפי 4.1 בתוכן בריוני מאשר משתמשים מעל גיל 30. בפברואר האחרון אף הגישה מדינת ניו יורק תביעה נגד שלל רשתות חברתיות וביניהן אינסטגרם על כך שהן מהוות סכנה לבריאות הנפש של בני נוער וילדים.