לפעמים תות הוא פשוט תות. לא במקרה הזה, שבו סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, צייץ - "אני אוהב את הקיץ בגינה" וצירף תמונה של שיח תותים בעציץ. הקריצה בציוץ הזה הכתה גלים ממזרח לפסיפיק וממערב לאטלנטיק.
כולם הבינו את ההקשר: "תות" – פרויקט סטרוברי (Project Strawberry) - הוא הפרויקט אולי המעניין ביותר של OpenAI בימים אלה. למה רק אולי? כי הפרויקט הכי מעניין הוא אוריון (Orion), מסתורי אפילו יותר מקודמו, עם קשר הדוק ביניהם. ובתוך כמה שבועות הם עתידים להיחשף.

למה זה חשוב

לפי הדיווחים, OpenAI הציגה פריצת דרך משמעותית בפרויקט סטרוברי, עם יכולות AI חזקות פי 100 מהיכולות הנוכחיות שלה. סטרוברי תוכל לבצע משימות מורכבות, כאלה שטובי מוחות ה-LLM (מודלי השפה הגדולים) כשלו בהם עד כה.
במקביל, פרויקט אוריון עוסק בפיתוח בינה מלאכותית רבת עוצמה, שבאמצעות סטרוברי תתגבר על תקרת הזכוכית הנוכחית שמעכבת את צמיחת ה-AI: המחסור בדאטה. השילוב בין שתי אלה יוכל לתת ל-OpenAI יתרון משמעותי על פני המתחרים עם יכולות AI שטרם ראינו כמותן, וגם לפתוח עבורה שוק ענק של לקוחות בלעדיים.
5 צפייה בגלריה
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI. עד לפני רגע זה היה כמו הדבר המדהים ביותר.
(צילום מסך: יוטיוב)

מה חדש כרגע

פרסום של אתר Information חשף שבכירים ב-OpenAI נפגשו בחשאי עם גורמים במערכת הביטחון הלאומי האמריקאית, והציגו להם את יכולות מערכת סטרוברי החדשה. המפגש הזה עורר מיד סערת פרשנויות וניחושים, בהם ש-OpenAI בדרך לעסקה עם הממשל האמריקאי או להיפך, שהממשל האמריקאי בדרך לשלוט בפיתוח ה-AI.
על פרשנות אחת אין ספק: היכולות של סטרוברי הן כה חזקות, שיש להן משמעות מבחינת הביטחון הלאומי של ארה"ב.

איך זה עובד

הטכנולוגיה של פרויקט סטרוברי התחילה ממחקר של איליה סוצקובר, הבכיר הישראלי שפוטר מאז, שפיתח שיטה חדשה של חשיבת מכונה, המכונה test time computation. מי שעוקב בדקדקנות אחרי המחקרים של OpenAI זוכר שמדובר במערכת שכונתה קיו-סטאר (Q*), אך לאחר פיטורי סוצקובר שונה שמה לסטרוברי.
5 צפייה בגלריה
המדען הראשי של OpenAI ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב לפני שנה
המדען הראשי של OpenAI ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב לפני שנה
המדען הראשי של OpenAI, ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן בעת ביקורם באונ' תל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
והיכולות של המערכת רחבות יותר מכל AI עד כה - היא חושבת על כל ההיבטים של הבעיה, כמו בתכנון מהלך בשחמט או בפתרון של בעיה מתמטית מסובכת. סטרוברי הצליחה לפצח חידת Connection בניו יורק טיימס, שמתחרים כמו קלוד או גרוק נכשלו בה והיא לא רק מחקה חשיבה אנושית טוב יותר מקודמותיה, אלא מאפילה בכך בכמה סדרי גודל. בנוסף, היא כנראה גם מצליחה להתגבר על בעיית ההזיות (מסירת מידע שגוי או שקרי) של ה-AI, שהיוותה עד כה מחסום משימוש ב-GenAI בתחומים כמו רפואה ומשפטים.
קשה להאמין, אבל כל זה הוא רק הכנה לאוריון, שמו החדש של GPT-5 שדובר עליו רבות. OpenAI משתמשת בשיטה שנויה במחלוקת: סטרוברי מייצרת נתונים סינטטיים, מומצאים, לצורך אימון אוריון. כך עוקפת OpenAI את המחסור האקוטי במיליארדי פריטי נתונים לצורך אימון. האם התוצאה היא בינה מלאכותית מטומטמת שלא מכירה את העולם האמיתי? או להיפך - אוריון קרובה מכל קודמותיה להיות בינה מלאכותית כוללת (AGI)? אם כן, זה מוקדם מדי ומפחיד מדי. וכן, השמועות העקשניות אומרות שאוריון ישנה את חוקי המשחק בעולמות ה-AI.
5 צפייה בגלריה
צ'אט GPT על האייפון
צ'אט GPT על האייפון
צ'אט GPT על אייפון. השמועות טוענות כי GPT-5 ישנה את חוקי המשחק בעולם ה-AI
(צילום: Domenico Fornas / Shutterstock.com)

מה אפשר יהיה לעשות עם זה

מכיוון שבינתיים שום דבר רשמי לא פורסם, אפשר רק לנחש לאיזה כיוונים זה הולך. סטרוברי יוכל להיות הבסיס לפיתוח סוכני AI חכמים הרבה יותר מהנוכחיים, שיזניקו קדימה את התעשייה הזו, המתפתחת.
לגבי אוריון, הערכות של אנשי מקצוע שונים מדברות על פתרון בעיות בלתי פתירות עד כה בתחומי תעשיית החלל, הנדסת מבנים, הגנת הסביבה, כתיבת קוד יצירתית וכו'. היכולות החדשות האלו יכללו גם זיכרון לטווח ארוך, חשיבה אסטרטגית ותכנון מרובה משתנים. וייתכן שבדיוק פה אוריון פוגש את צרכי מערכת הביטחון האמריקאית.
5 צפייה בגלריה
  USS Georgia
  USS Georgia
כנראה שאוריון זה בדיוק מה שצבא ארה"ב צריך. ארכיון
(צילום: צבא ארה"ב / ויקיפדיה / הצי האמריקני )

מתי נראה את זה קורה

OpenAI תציג ככל הנראה בשבועות הקרובים שילוב של יכולות סטרוברי בתוך ChatGPT שלה, שעתידות להזניק את הביצועים של הצ'אטבוט הפופולרי לשחקים. אגב, זאת למרות שיכולותיו הנוכחיות, מבוססות GPT4o, נחשבו למופלאות רק לפני כמה חודשים. בגלל ששיטת החשיבה העמוקה של סטרוברי גוזלת זמן ארוך ומשאבי מחשב רבים, מה שאנחנו צפויים לראות בגרסה הפתוחה לציבור תהיה כנראה יכולת "מזוקקת", כך מכנים זאת, של הסטרוברי. תאריך היעד - "הסתיו הקרוב".

כמה זה יעלה

לפי דיווח ברויטרס, חברת OpenAI מתכוונת לגבות תשלום לא נמוך עבור שימוש ביכולות ה-AI המתקדמות האלו - עד 2,000 דולר לחודש למנוי היקר ביותר, כאשר משתמשי השירות החינמי יאלצו להסתפק ביכולות AI ישנות יותר.
כפי הנראה, כל זה משתלב בתוכנית של מיקרוסופט ושל סם אלטמן להכניס משקיעים משמעותיים חדשים ל-OpenAI. השמות אפל ואנבידיה (Nvidia) הוזכרו "לא מעט בדיונים בנושא", לפי ציטוט מפי בכיר שהשתתף בהם. סבב הגיוס החדש יהיה כנראה מהמרשימים שראינו, ויעמיד את שווי החברה על 100 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט
סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. ענקית הטק מושקעת עמוק בתוכניות של OpenAI
(צילום: גטי)

האם זה בטוח לשימוש

לא, וזה אפילו מסוכן. התחרות של OpenAI מול מתחרות כמו גוגל, אנתרופיק, מיסטרל, x.AI של אילון מאסק ואפילו מודלי שפה בקוד פתוח כמו LLAMA2, גורמת לסם אלטמן לרוץ הכי מהר שהחברה יכולה, לא משנה כמה כשלים מתגלים בדרך. הפרצות שמאפשרות להאקרים לעקוף חסימות של מידע מסוכן מה-AI הופכות מסוכנות יותר, כשה-AI מסוגל כיום לתת מידע אסטרטגי ולא רק מתכונים לייצור סמים.
חמור מזה, החשיבה העמוקה של אוריון עלולה להוביל למסקנות שאינן תואמות את המוסר האנושי. בחינת התאימות (Alignment) של ה-AI על ידי OpenAI היא בינתיים מס שפתיים: החברה מצהירה שהיא מחויבת לזה אבל בפועל מתקדמת בקצב שלא מאפשר לבחון את זה.
וזה הרי הרקע לפיטורים הססגוניים של אלטמן, שהסתיימו בהחזרתו לתפקיד ובפיטורי סוצקובר שהתריע מפני הסכנות. בעקבות הביקורת, OpenAI התחייבה להעניק לגופי פיקוח ממשלתיים גישה למערכת החדשה לצרכי שקיפות, אבל אלה יתקשו לדעת אם הם מתחברים לאוריון המלא או לגרסה המדוללת של סטרוברי.