בהתחלה היו מצלמות אבטחה בבתים ובחנויות, אחר כך מצלמות ברחובות ולאורך הכבישים. מערכת חדשה שאינטל השיקה בשבוע שעבר מפעילה רשת של מצלמות שמתעדות את העולם כולו. מעכשיו אפשר להגיע לכל נקודה על פני כדור הארץ, ולבחון אותה בכל רמת רזולוציה נדרשת, ממעוף לוויין, דרך מטוסים ורחפנים ועד צילום אוטונומי קרקעי.
היכולות של המערכת החדשה, אינטל ג'יאוספשיאל (Intel Geospatial), עלולות להדאיג את שוחרי הפרטיות, אבל אינטל, חברה שמחויבת לזכויות אדם מכל סוג (על מחויבות למאבק בעבדות מודרנית שמעתם, למשל?) מייעדת את המערכת בינתיים לשימושים אחרים לגמרי. כך למשל משתמשות בה חברות חשמל בארה"ב כדי לפקח על אלפי קילומטרים של קווי חשמל, רשויות כיבוי משתמשות בה כדי לעקוב אחרי אחר התפרצויות שריפות, ערים חכמות יכולות לאתר פקקי תנועה בעת התהוותם.
כך אינטל צופה בכל נקודה על פני כדור הארץ

טלי מרקוביץ' מאינטל ישראל היא מנהלת הפיתוח של ג'יאוספשיאל, ולא במקרה. הפרויקט כולו הוא יוזמה של איש אינטל שגיא בן משה, שנולדה ופותחה בישראל באקסלרטור EGI, "חוות הסטארטאפים" של אינטל בפתח תקווה. הפיתוח ארך כשנה בסך הכל, התנהל כמו סטארט-אפ ונעשה ברובו בתנאי עבודה מהבית, עם 30 עובדים שחלקם גוייסו מחוץ לאינטל כדי להביא מיומנויות ייחודיות. "אני חושבת שהפרויקט שאנחנו משיקים עכשיו הוא אחד היותר מלהיבים בקריירה שלי", אומרת מרקוביץ'.
3 צפייה בגלריה
Intel Geospatial
Intel Geospatial
אילו מיפגעים מסכנים את העוברים בצומת?
(צילום: Intel)
המערכת של אינטל עשויה לקרוץ לחברות ענק, בהן כאלה שמנהלות נכסים ומתקנים מסביב לעולם, חברות חשמל, חברות קידוח נפט וגז, חברות תשתית ובנייה, רשויות פיקוח והצלה, עיריות בערים גדולות. הפתרונות הקיימים הם פרישה של הרבה מצלמות, לפעמים צילום מרחפנים, ובעיקר שליחת פקחים אנושיים לראות מה קורה. זה יקר, מסובך לתפעול והרבה פעמים לא אפקטיבי מספיק. אינטל מצידה, רוצה למנף את יכולות אחסון הנתונים ועיבוד הנתונים שלה, בתוספת יכולות הבינה המלאכותית. בתווך בין הצורך לבין היכולת הצוות של מרקוביץ' פיתח את המערכת.
"יש היום ניצנים של הטכנולוגיה הזו בכמה חברות", היא אומרת, "רחפן הוא נהדר למידע ברזולוציה מאוד גבוהה אבל פחות מתאים כשאתה רוצה שטחים גדולים. יש נתונים רלוונטיים לחברות לוויין ויש גם חברות שאוספות מידע במטוסים. אבל הפלטפורמה שלנו נותנת את הכל במקום אחד. זה פיתרון הוליסטי שמחבר חיישנים מסוגים שונים כולל ליידר (LiDAR), מצלמות, מצלמות טרמיות. יו ניים איט, אנחנו תומכים בזה".
3 צפייה בגלריה
Intel Geospatial טלי מרקוביץ'
Intel Geospatial טלי מרקוביץ'
טלי מרקוביץ'. "אחד הפרוייקטים היותר מלהיבים בקריירה שלי"
(צילום: Intel)
בלב המערכת נמצא אלגוריתם הבינה המלאכותית, "הדובדבן בקצפת" כפי שקוראת לו מרקוביץ', שלומד לזהות את הבעיות בצילומים במקום צורך בעובדים שיצפו בכמות אינסופית של צילומים. לדבריה מדובר במערכת למידת מכונה (ML) שלומדת לזהות בעצמה תופעות ובעיות והיא ממשיכה בלימוד לאורך כל תהליך העבודה ומשתפרת ביכולת לזהות תופעות ולחזות אירועים.
כשנותנים לבינה המלאכותית ללמוד נושא, היא מגלה דברים שבני אדם לא תמיד הבחינו בהם לפני כן. כך למשל המערכת יודעת לזהות מתי ערימות של בולי עץ להסקה מאוחסנות קרוב מדי למתקנים, אבל הבינה המלאכותית מצאה שבמקרים האלה יש סיכוי גבוה שיש הפרות נוספות של חוקים והנחיות.
3 צפייה בגלריה
Intel Geospatial
Intel Geospatial
מעקב אחר עמודי חשמל
(צילום: Intel)
השירות החדש של אינטל מצטרף לרשימת המוצרים הגיאו-מרחביים שמוצעים על ידי חברות כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון. ה-BigQuery GIS של גוגל מאפשר ללקוחות הענן שלה לנתח ולהמחיש נתונים גיאו-מרחביים. מיקרוסופט מציעה את מפות Azure, קבוצה של ממשקי API גיאו-מרחביים להוספת פתרונות ניתוח מרחביים וניידים לאפליקציות. אמזון מספקת רישום של מערכי נתונים גיאו-מרחביים פתוחים בשירותי האינטרנט של אמזון. חברת המיפוי Here Technologies פיתחה את שירות XYZ המאפשר לכל אחד להעלות את הנתונים הגיאו-מרחביים שלו - כולל נקודות, קווים, מצולעים ומטא נתונים קשורים - וליצור אפליקציות המצוידות במפות בזמן אמת.
עכשיו מדברים אצלנו על זיהוי התקהלויות ואנשים בלי מסכות. המערכת שלכם תדע לעשות את זה?
"זה אפשרי, אם כי אני חייבת להודות, שפחות לקוחות שלנו מסתכלים בכיוון הזה. אם יעשו שימוש גם בצילום מרכבים או מרחפנים, אפשר יהיה גם לזהות מי עוטה מסכה".
מערכת הביטחון יכולה גם לעשות שימוש במערכת?
"חד-משמעית. זו החלטה של מנהלי הצד העסקי למי אתה פונה קודם. אנחנו מתאימים גם לגופי ביטחון, אבל בחרנו כמעגל ראשון לפנות למגזר העסקי. עם זה, המערכת מאוד כללית ויכולה לשרת מגוון של לקוחות".