זה השריד האחרון של תערוכות הטכנולוגיה בעידן הקורונה: כנס GITEX, שבימים כתיקונם לא מצליח להתברג לרשימת תערוכות החדשנות המובילות (בהן CES, MWC ו-IFA) - הפך השנה לנקודת עניין חשובה במיוחד. הסיבה הפשוטה היא שהתערוכה הזאת היא היחידה בעולם שנערכת בצורה מסורתית, פיזית, ולא במתכונת וירטואלית וחסרת משמעות. מדובר בכנס המיועד למדינות המפרץ, אך ככל תערוכת טכנולוגיה - גם הוא מושך אליו בכל שנה מבקרים מכל העולם.
7 צפייה בגלריה
תערוכת GITEX
תערוכת GITEX
תערוכת הטכנולוגיה היחידה שמתקיימת ב-2020
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
וואווי. המותג הכי פופולרי
(צילום: הגר בוחבוט)
התערוכה, שנפתחה רשמית בתחילת השבוע וצפויה להימשך עד יום חמישי, נערכת במרכז הסחר העולמי שבדובאי, והשנה היא מציינת 40 שנות קיום. בנוסף, זו הפעם הראשונה שאפשר לראות נציגות ישראלית בולטת - גם על רצפת התערוכה, וגם במסגרת ועידה ראשונה מסוגה לציון שיתוף הפעולה הכלכלי-מסחרי בין ישראל לבין איחוד האמירויות, כחלק מ-Beyond Business, המשלחת העסקית הישראלית הראשונה בהובלת בנק הפועלים ומכון הייצוא.
לכאורה, הרבה סיבות לשמוח. המארגנים מספרים כי לתערוכה צפויים להגיע כ-80 אלף מבקרים מ-60 מדינות שונות בעולם. אבל לפחות בשלושת הימים הראשונים ל-GITEX, לא נראה שההמונים נוהרים. סידורי האבטחה והתורים בשלל דלתות הכניסה של מרכז הכנסים הזה, נותרו די מיותמים מאנשים, ואפשר להניח שרבים חששו להגיע לכאן בגלל הקורונה, על אף שהנחיות ריחוק חברתי, עטיית מסכות וחיטוי המתקנים נשמרות בהקפדה יתרה.
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
GITEX 2020
(צילום: הגר בוחבוט)
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
GITEX 2020
(צילום: הגר בוחבוט)
תערוכת GITEX קטנה משמעותית מתערוכות טכנולוגיה מוכרות יותר, אבל היא מתיישרת עם הסטנדרט העולמי המחייב: אפשר למצוא ברצפת התערוכה ביתנים של חברות גדולות ומוכרות (המותג הפופולרי ביותר הוא וואווי, אבל יש כאן גם חברות ענק שהעולם המערבי פשוט לא מכיר עדיין) לצד סטארט-אפים קטנטנים, עמדות שידור מכל העולם, הרצאות, פאנלים, והרבה הזדמנויות עסקיות.
הביתן הגדול והמשמעותי ביותר הוא זה של חברת Etisalat - ענקית טלקום אמירתית, המספקת שירותי תקשורת ב-15 מדינות באסיה, אפריקה והמזרח התיכון. כאן אפשר למצוא הכל - החל מדגמי קונספט של מוניות מעופפות (כמיטב המסורת של תערוכות טכנולוגיה בעולם), דרך רובוטים, רכבים אוטונומיים, והרבה קידום לרשתות 5G. בהיותה ספקית הטלקום היחידה באמירויות, Etisalat מחוייבת לאסטרטגיה של הממשל בדובאי, לפיה בתוך עשור, 25 אחוזים מכלל אמצעי התחבורה בעיר יהיו אוטונומיים.
באזורים החווייתיים יותר של התערוכה אפשר היה למצוא משחק כדורסל וירטואלי - שבו אפשר להשחיל כדורים אל הסל מבלי בכלל לגעת בהם, קרבות רובוטריקים ב-VR - שעברו חיטוי סיזיפי בין הנסיינים השונים, מסלולי אופניים חשמליים, ואפילו טטריס עם טוויסט - משחקים אותו בעמידה, כשצריך לזנק מול המסך כדי לארגן את הקוביות.
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
GITEX 2020
(צילום: הגר בוחבוט)
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
GITEX 2020
(צילום: הגר בוחבוט)
7 צפייה בגלריה
GITEX 2020
GITEX 2020
GITEX 2020
(צילום: הגר בוחבוט)
ברמת התכנים - הורגשו הנושאים הרלוונטיים ביותר לאמירויות: מיקוד חזק באגרוטק ובטכנולוגיות סביבתיות, בביטחון תזונתי ובטכנולוגיות של מים, וגם הרבה עניין סביב פינטק - טכנולוגיות פיננסיות, אבטחת מידע, קידום של טכנולוגיות מבוססות 5G והרבה מאוד עיסוק בטכנולוגיות רפואיות, בעיקר סביב נגיף הקורונה, אבל ממש לא רק. בתערוכה לקחו חלק גם כ-20 סטארטאפים מאיראן, אולם המשלחת הישראלית קיבלה הנחיות מפורשות שלא לייצר אינטרקציות מיותרות באזור הדוכנים האיראניים, מטעמים ביטחוניים כמובן.
בהשוואה הבלתי נמנעת לתערוכות טכנולוגיה אחרות, בדובאי ראינו הרבה פחות מיקוד בגאדג'טים מנצנצים. רובוטים חמודים שמצליחים למשוך בדרך כלל את תשומת הלב של מבקרי תערוכות בעולם הגיחו מדי פעם מכל מיני ביתנים, אבל בכמות כמעט לא מורגשת. המוקד הגדול כאן הוא בחברות תוכנה, וייתכן שהבחירה הזו קשורה לגודל הפיזי של התערוכה: אין פה הרבה קשקושים, יש בעיקר את התכלס.
מי שחווה למשל את CES - התערוכה הגדולה בעולם שספגה השנה הפסד של מאות מיליוני דולרים בעקבות משבר הקורונה, יראה ב-GITEX העתק חיוור וצנום למדי. למרות זאת, אפשר להניח שכשהקורונה תהיה מאחורינו - התערוכה הזאת תהפוך די מהר למוקד עבור חברות טכנולוגיה ישראליות, שיבקשו לפתוח לעצמן הזדמנויות עסקיות בשווקים חדשים, שעד לפני שלושה חודשים נחשבו לחלום רחוק. הכתבת היא אורחת מכון היצוא ובנק הפועלים בדובאי