בעוד המירוץ העולמי להשגת חיסון נגד נגיף הקורונה מתחמם, ענקיות הטכנולוגיה נערכות לאחד המאבקים החשובים של הזמן האחרון: מיזם משותף הכולל את פייסבוק, טוויטר, גוגל, ארגוני חדשות (רויטרס), גופים בודקי עובדות ומשרדים ממשלתיים ברחבי העולם - שם לו למטרה לייצר מודל עבודה שיתופי בהתמודדות עם מידע כוזב הנוגע לחיסונים ולנגיף הקורונה עצמו. השאיפה - לייצר תשתית ראשונית לעבודה כבר בתוך חודשיים, ולמזער את ההפצה של פייק ניוז הנוגע לנגיף ולחיסונים, ואת תיאוריות הקונספירציה שפורחות ברשתות החברתיות ועוסקות בנושא.
המאמצים למזעור הפצת מידע כוזב ברשתות החברתיות החלו כבר עם פרוץ הנגיף: קבוצות קונספירציה גדולות נסגרו בפייסבוק, מפיצי מידע כוזב הוסרו מטוויטר וסרטונים פסבדו-מדעיים הוסרו מיוטיוב. בחודש שעבר הודיעה פייסבוק כי תאסור לחלוטין מודעות שמעודדות את הציבור שלא להתחסן מפני הנגיף, והיא מוסיפה תגית אוטומטית לכל חיפוש שנעשה ברשת החברתית וכולל את הביטוי "חיסון" - ובו קישור לעמוד של ארגון הבריאות העולמי ומידע רחב יותר הנוגע לחיסונים.
זה כמובן לא מספיק: בשעה שקבוצות ועמודים גדולים אכן הוסרו מהרשתות החברתיות, פרחו להן קבוצות שוליים קטנות וממוקדות יותר. הקבוצות לעיתים סודיות לחלוטין, ולעיתים מתהדרות בכותרות שמקשות על זיהוי אלגוריתמי לאתר ולהסיר אותן. למרות שצעדים מסוימים ננקטו, ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות להסתמך בעיקר על בודקי עובדות לסימון תכנים המכילים מידע רפואי כוזב, ומצהירים כי לא יוסרו תכנים המציעים נקודת מבט ביקורתית רחבה כלפי חיסונים.
בין שלל התיאוריות המופצות ברשתות החברתיות אפשר למצוא כמה טיעונים מופרכים במיוחד: חיסוני הקורונה הם לא יותר מתרמית שנועדה להשתלת שבבי מעקב בבני-אדם; הקורונה היא המצאה מוחלטת; הקורונה ופיתוח החיסון הם מזימה של ביל גייטס; מערך פיתוח החיסונים הוא למעשה הניסוי הגדול ביותר שנעשה אי פעם בבני-אדם; רשתות 5G הן הגורם מספר אחת לתחלואה בקורונה; וחברות התרופות משתפות פעולה עם הממשל כדי לבסס כוח ולהעצים רווחים.
אלה נפוצו במיוחד במהלך החודשים האחרונים מאז שיתק נגיף הקורונה את העולם כולו, אלא שכעת - לאור תוצאות ראשוניות חיוביות של מחקרים ומתוך הבנה שכבר בחודשים הקרובים כנראה שנראה חיסון לנגיף, ואולי אפילו כמה מהם, הדריכות גבוהה מתמיד. הידיעות המגיעות ממפתחי החיסונים ומחברות התרופות ממלאות את נפח השיח ברשתות החברתיות, ואותם אלגוריתמים שעד כה למדו לתמרץ שיח מהסוג הזה ולקדם אותו, צריכים ללמוד מחדש איך למזער, להעלים ואפילו לחסום אותו.
היוזמה החדשה, כדאי לזכור, לא מבטיחה התמודדות ראויה עם מבול המידע הכוזב הנוגע לנגיף הקורונה ולחיסונים. אין גם כל התחייבות מצד פייסבוק, טוויטר וגוגל, שהתשתית החדשה למאבק בפייק ניוז אכן תמצא דרכה אל תוך מדיניות השימוש ברשתות החברתיות, או תוביל למהלכים מעשיים אחרים. למרות זאת, מדובר ביוזמה חשובה הכוללת לא מעט אתגרים, וייתכן שדווקא בגלל התזמון הרגיש - רגע אחרי מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב וכשהן נמצאות על המוקד יותר מאי פעם - ענקיות הטכנולוגיה ינצלו את ההזדמנות לעשות טוב.