מייסד טלגרם, פאבל דורוב, הודיע אתמול (ב') בפוסט שפרסם ברשת שלו על שינויים במדיניות הפרטיות של האפליקציה. אם בעבר החברה לא התחייבה להעביר פרטים או נתוני משתמשים לרשויות, כעת היא אומרת, המצב השתנה. "אם אתם חשודים בהליך פלילי או אם קיבלנו בקשה רשמית של בית המשפט" החברה טוענת שתעביר לפחות את כתובת ה-IP ומספר הטלפון שלכם לרשויות. בהתחשב בכך שהיקף הפעילות החשודה כפלילית באפליקציה לא קטנה בכלל - זה עשוי להוביל למבול של בקשות מצד כל מיני מדינות ורשויות אכיפה.
2 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
מייסד טלגרם פאבל דורוב
(צילום: Albert Gea, Reuters)
השינויים במדיניות של האפליקציה, שזוהו על ידי אתר 404 מדיה האמריקאי, מגיעות לאחר המעצר המתוקשר של דורוב על ידי רשויות צרפת בחודש שעבר, בהאשמה שהוא "אפשר פעילות פלילית" בפלטפורמה שלו. לדברי דורוב, השינוי התבצע כדי לחסום את השימוש בפיצ'ר החיפוש בפלטפורמה. להזכיר, בניגוד לוואטסאפ, בטלגרם ניתן לחפש ערוצים ציבוריים או בוטים על פי מילות מפתח, מה שהוביל לכך שניתן היה למצוא הרבה ערוצים שמציעים מוצרים או שירותים לא חוקיים, ישירות משדה החיפוש.
"לא נרשה לגורמים פליליים לסכן את אמינות הפלטפורמה שלנו ומיליארד המשתמשים שלה", כתב דורוב. אם המספר שנקב בו אכן מדויק, מדובר בגידול של כ-500 מיליון משתמשים בשלוש שנים. על פי הדיווחים מתחילת 2021, האפליקציה הייתה בזמנו "רק" עם כחצי מיליארד משתמשים.

סופה של אכסניית הפשע

יש לציין שהשינוי אין משמעו שטלגרם לא התחייבה כבר להעביר פרטי משתמשים בעבר, רק שלפני כן היא התחייבה לעשות זאת עבור חשודים בפעילות טרור. וגם זה היה שינוי שנוסף לאחר פיגועי דאע"ש באמצע העשור הקודם - לאחר שהתברר שהאפליקציה שימשה לתיאום בין המחבלים בפיגועי התופת בפריז ב-2015.
2 צפייה בגלריה
מתקפת תודעה על ידי האקרים פרו-פלסטינים
מתקפת תודעה על ידי האקרים פרו-פלסטינים
מתקפת תודעה על ידי האקרים פרו-פלסטינים בטלגרם. אלפי קבוצות טרור פועלות בפלטפורמה ללא מפריע
(צילום מסך: טלגרם)
למרות ההתקפלות של דורוב והיללות של הליברטריאנים וחובבי הפרטיות, יש לזכור שטלגרם אכן משמשת כאכסנייה לפעילות פלילית/טרור בלי יותר מדי נקיפות מצפון. דו"ח שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס מצא אלפי ערוצים הקשורים לטרור, פדופיליה, הטרדות מיניות, תכנים קיצוניים וכמובן מכירת סמים בפלטפורמה. לרבים מאיתנו זכורה פרשת טלגראס בישראל - תעשיית הפצת הסמים שתפסה תאוצה בפלטפורמה. רק שמאז נטרול טלגראס, צצו במקומה מאות ערוצים של סוחרי סמים שמבטיחים לכל לקוח משלוח חינם עד הבית, ואפילו מועדון לקוחות עם מתנות.
כעת המצב עשוי להיות יותר בעייתי, שכן הרשויות יוכלו לקבל בקלות את פרטי הסוחרים וכמובן את פרטי המזמינים. ואם חשבתם להשתמש במצב פרטיות, אז לצערכם גם כאן המצב השתנה. כעת, משתתפים בשיחות "פרטיות" יכולים לדווח עליהן לבודקי התוכן של האפליקציה. לא ברור לאן הדיווחים הולכים או מה עושים איתם, אבל סביר להניח שזה מאפשר שמירה של השיחות החשודות בארכיון למקרה שרשות אכיפה כזו או אחרת תרצה לברר מה נאמר שם.
שני פיצ'רים נוספים שהוסרו לפני כחודש כוללים את האפשרות להעלות פוסטים עם תכני מדיה ל"טלגרף", מעין ערוץ בלוגים אנונימי, והפיצ'ר People Nearby (חברים לידי), שאפשר למצוא משתמשים על בסיס מיקום דרך חיפוש פשוט.