הישג לתעשיית הקוונטום הישראלית: חברת IBM, המובילה בעולם בתחום המחשוב הקוונטי, חתמה על הסכם עם חברת קדמה (Qedma) הישראלית, לשילוב התוכנה של קדמה בפלטפורמת הפרימיום של IBM. קדמה תקבל בין 15% ל-25% מכל מכירה של IBM שבה נעשה שימוש בתוכנה שלה, מה שצפוי להביא לחברה הכנסות של מיליוני דולרים בשנים הקרובות.
5 צפייה בגלריה
מייסדי קדמה
מייסדי קדמה
מייסדי קדמה. מימין נתנאל לינדנר, דורית אהרונוב , אסיף סיני
(אייל טואג)
קדמה חתמה הסכם דומה עם חברות נוספות בתחום, והיא בדרך להסכמים נוספים עם חברות מחשוב קוונטי גדולות, בהן גם מתחרות של IBM, כך שבסופו של דבר היא צופה שתגזור הכנסות של כ-20% מעסקאות רבות בתחום המחשוב הקוונטי. עם פרסום העסקה עם IBM, החלה קדמה בסבב שני של גיוס הון (סבב A), שיכלול בתוכו גם סכומי כסף שגויסו במהלך התקופה האחרונה (גיוסי Safe).

פתרון לבעיה גדולה

קדמה פיתחה תוכנה המתגברת על הבעיה העיקרית איתה מתמודדים יצרני המחשבים הקוונטיים: הופעת שגיאות בתהליך העיבוד. הניסיון להתמודד עם השגיאות מעכב את התוכניות של כל החברות להגיע למחשבים בעלי עשרות אלפי יחידות עיבוד (קיוביטים), בהן גם IBM עצמה, שבחרה כאמור לאמץ את הטכנולוגיה של קדמה.
"זו הפעם הראשונה ש-IBM מודה שהיא לא יכולה להציע את כל יכולות המחשוב הקוונטי (full stack) שלה, ואומרת שהפתרון שלנו יותר טוב", אומר ד"ר אסיף סיני, מייסד משותף ומנכ"ל קדמה, "כשהקמתי את החברה לפני ארבע שנים, כולם אמרו לי 'אסיף אתה חי בסרט שהם יעשו אתכם אינטגרציה'. והנה היום זה סוף-סוף קורה".
5 צפייה בגלריה
IBM מחשב קוונטי
IBM מחשב קוונטי
מחשב קוונטי של חברת IBM. הופעת שגיאות בתהליך העיבוד היא בעיה גדולה מאוד
(צילום: IBM)
חברת קדמה הוקמה בשנת 2020 על ידי סיני, בוגר תוכנית תלפיות ומכון וייצמן, המשמש כמנכ"ל החברה, פרופ' דורית אהרונוב מהאוניברסיטה העברית, המשמשת כמדענית ראשית, ופרופ' נתנאל לינדנר מהטכניון, המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות.
החברה, שמעסיקה 27 עובדים, גייסה 5 מיליון דולר בגיוס ראשוני (סיד) ויש לה כבר הכנסות ראשונות. מולה בשוק העולמי מתמודדות חברות כמו CTRL-Q האוסטרלית שגייסה כ-120 מיליון דולר ו-Riverlane הבריטית שגייסה סכום דומה. גם לחברות האלה הסכמים עם חברות מחשוב קוונטי שונות, אבל לדברי סיני הן לא הצליחו להתמודד עם הפחתת השגיאות בהיקף שקדמה מצליחה בו.

תחום בחיתולים

תחום המחשבים הקוונטיים נמצא עדיין בחיתוליו. מדובר במחשבים בעלי עוצמת עיבוד אדירה, שתאפיל על יכולתם של המחשבים הכי חזקים כיום. הם מבוססים על תיאוריית הקוונטיים שבמרכזה הביט הקוונטי (Qbit) שיכול להכיל לא רק 0 או 1 כמו מחשבים רגילים, אלא אינסוף ערכים ביניהם.
5 צפייה בגלריה
מחשב קוונטי של IBM בתערוכה בגרמניה
מחשב קוונטי של IBM בתערוכה בגרמניה
מחשב קוונטי של IBM בתערוכה בגרמניה
(צילום: shutterstock)
כדי להוכיח את היתכנות הטכנולוגיה, חברות העוסקות בתחום מתאמצות להגיע ל"יתרון קוונטי" - מחשב קוונטי שיוכל להתמודד עם בעיות בלתי פתירות. המכשול בדרך לשם הוא השגיאות הרבות שנוצרות בתוך הקיוביטים, שמקשות על ביצוע אלגוריתמים מורכבים.
המוצר של קדמה הוא תוכנה, מעין מערכת הפעלה, המכונה "קסם" (QESEM - Quantum Error Suppression and Error Mitigation) ומאפשרת למשתמשים הגיע ליתרון קוונטי תוך הפחתה משמעותית בכמות השגיאות.
אפשר לדבר על "שוק המחשוב הקוונטי"? הרי עוד אין מחשב קוונטי מלא
"רוב השוק של IBM הוא באמת שוק של מחקר ופיתוח, אבל מדובר בשוק עצום - מדינת אילינוי הקצתה 500 מיליון דולר לתחום, ממשלת יפן הקצתה לתוכנית הקוונטום 800 מיליון דולר ו-IBM מכרה ליפן מחשב קוונטי רק לפני כחצי שנה, כשכל מחשב קוונטי כזה עולה עשרות מיליוני דולר. בשנה הבאה אנחנו נגיע ליתרון קוונטי ראשוני, מה שאומר הרבה ניסויים במכוני מחקר והרבה כסף שהולך לנושא".
5 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן בוחן מחשב קוונטי במעבדה של חברת IBM בניו יורק
הנשיא ביידן בוחן מחשב קוונטי במעבדה של חברת IBM בניו יורק
הנשיא ביידן בוחן מחשב קוונטי במעבדה של חברת IBM בניו יורק
(צילום: Andrew Harnik / AP)
אתם נערכים לסבב גיוס A, זה אומר שאתם לא שוקלים למכור את החברה לאחת הענקיות בשוק?
"שמענו הרבה הצעות, אבל החברה עוד לא מיצתה את הפוטנציאל שלה. חובת ההוכחה היא עלינו: להראות שלפני שקונים חברה, עושים אינטגרציה. ככה זה נעשה תמיד - לפני שחברה מחליטה לרכוש היא דבר ראשון בונה יחסים ועושה אינטגרציה. אנחנו כבר עושים אינטגרציה עם כמה חברות, ויכול להיות שהצעה כזו תבוא. אבל קודם כל צריך להוכיח שזה נותן ערך ומביא לקוחות. וזה התהליך שאנחנו מתחילים בו עכשיו".
החברה צמחה בארץ במקביל לחברות מרשימות נוספות בתחום הקוונטום. אפשר לדבר על ההובלה של הטכנולוגיה הישראלית?
"יחסית לגודל המדינה ולכמות ההשקעות, ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם במחשוב קוונטי. מה שיפה זה שיש פה את כל המחסנית הקוונטית (כל סוגי הטכנולוגיות הקוונטיות). יש מקומות בעולם שאין להם את הדברים האלה, למרות שהתעשיות הרבה יותר גדולות ועם יותר תקציבים, והם מנסים לייבא טכנולוגיה ישראליות אליהן".
5 צפייה בגלריה
מחשב קוונטום בישראל
מחשב קוונטום בישראל
מחשב קוונטום בישראל
(צילום: דימה קרמינסקי)
"יש בארץ חברות מדהימות שמובילות את תחום המחשוב הקוונטי, אם זה קוונטום מאשינס, קלאסיק, חברות חומרה כמו קוונטום סורס או קוונטום ארט, דברים מדהימים. מה שקורה בישראל ועוד בתקופה כזו, זה פשוט גאווה. החברות הישראליות משתלטות על תחום הקוונטום בעולם".
ג'יי גמבטה, סגן נשיא IBM Quantum, מסר: "הפחתת שגיאות היא כלי חיוני להשגת יתרון קוונטי. היכולות של שותפינו, בהם קדמה, מאפשרות למשתמשים לנצל באופן יעיל את הטכנולוגיות האלו כדי לשפר את הדיוק בביצוע מעגלים בקנה מידה רחב. התקדמות זו סוללת את הדרך לפריצה משמעותית של תחום המחשוב קוונטי בטווח הקרוב".