השעון של טיקטוק מתקתק: בתוך יומיים אמורה להיחתם עסקת הרכישה של הפלטפורמה הסינית בידי חברה אמריקאית, אבל בינתיים הקשיים נערמים ואין התקדמות. במהלך סוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי בכירים בממשל הסיני מעדיפים לראות את טיקטוק מוחרמת לחלוטין בארה"ב, מאשר נמכרת לחברה אמריקאית.
הדיווח הזה מצטרף לקושי משמעותי נוסף שהציבו בבייג'ינג בשבועות האחרונים - עם העברת תקנות חדשות על ייצוא טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית. האלגוריתם הפועל מתחת למכסה המנוע של טיקטוק, וקובע את אופן חשיפת הסרטונים בפלטפורמה, נחשב לסוד מסחרי מרכזי בפלטפורמה והתקנות החדשות חלות עליו. המשמעות היא שהממשל הסיני יצטרך לאשר את עסקת המכירה בעצמו - מה שכרגע נראה כמעט בלתי אפשרי.
עוד על עסקת טיקטוק:
אל הדיווחים המגיעים מבייג'ינג מצטרפת אמירה חד-משמעית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ולפיה לא יעניק הארכת זמן לצורך גיבוש העסקה. הדד-ליין הרשמי, 15 בספטמבר, מתקרב בצעדי ענק, אולם קשה להאמין שבתוך יומיים תוכל להתגבש ולהיחתם עסקה שתהיה מוסכמת על כל הצדדים - לא רק על המוכרים והקונים, אלא גם על שלטונות סין וארה"ב.
המתמודדות המובילות את מרוץ הרכישה הן ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט בשיתוף עם ענקית הקמעונאות וולמארט, וגם חברת הטכנולוגיה אורקל - שהמייסד השותף שלה, לארי אליסון, נחשב לתומך טראמפ נלהב. לפי הדיווחים, חברות ומשקיעים נוספים ניסו את מזלם בגיבוש עסקה, אולם נחסמו על-ידי ממשל ארה"ב, שמחפש שהבעלות על טיקטוק תימצא בידיים של חברת טכנולוגיה.
טראמפ הציב תנאי חסר-תקדים נוסף לקיום עסקת הרכישה: עם החתימה על הצו הנשיאותי המחרים את בייטדאנס הסינית, הוא הודיע כי נתח משמעותי מעסקת הרכישה יועבר לקופת האוצר במדינה, כתנאי לקיום העסקה. לפי ההערכות, סכום הרכישה צפוי לעמוד על 20-30 מיליארד דולר, והיא תכלול את הפעילות של טיקטוק בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד.
ברקע, בשבועות האחרונים התחוללו אירועים משמעותיים נוספים: מנכ"ל טיקטוק התפטר לאחר חודשים ספורים בתפקיד, טיקטוק הגישה תביעה נגד ממשל טראמפ בטענה כי הצו הנשיאותי המחרים את החברה הינו בלתי חוקתי, ותביעה דומה הוגשה גם על ידי קבוצת משתמשים באפליקציית וויצ'אט הסינית - גם היא צפויה להיות מוחרמת בקרוב. גם במקרה של וויצ'אט, לחרם יש השלכות משמעותיות על הכלכלה האמריקאית, ובייחוד על ענקית הטכנולוגיה אפל - שייתכן ותיאלץ למכור את סדרת האייפון החדשה שלה בסין בלי האפליקציה הפופולרית ביותר שם.