מכתב שנשלח אתמול (ב') לחבר קונגרס רפובליקני על ידי מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא, מכיל התייחסות לנושא התנהלות פייסבוק במהלך מגפת הקורונה. המכתב שיועד לג'ים ג'ורדן, יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי, כולל "הכאה על חטא" מצידו של צוקרברג על כך שנכנע ל"לחצים מצד בכירים בממשל ביידן" לצנזר תכנים הקשורים למגפת הקורונה ב-2021. צוקרברג הוסיף שאם המצב יחזור על עצמו הוא "ייאבק בכך", כך לפי פרסום של סוכנות רויטרס היום (ג').
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט מול ועדת המשפט
(צילום: Evelyn Hockstein / Reuters)
בנוסף התייחס המכתב לכך שהוא לא דיבר על כך בפומבי לפני כן ונמנע מ"לצלצל בפעמון האזהרה", לדבריו. לדבריו, מטא וחברות הבת שלה, פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ הוכרחו להסיר תכנים מסוימים. "בכירים בממשל ביידן, כולל הבית הלבן, הפעילו לחץ מתמשך על הצוותים שלנו ב-2021 כדי שנסיר תכנים הקשורים לקורונה, כולל תכנים הומוריסטיים וסאטיריים. הם הביעו תסכול גדול כשסירבנו לדרישותיהם", כתב.
כאמור, צוקרברג ציין שההתקפלות שלו ושל החברה שלו הייתה "טעות". עוד ציין שהלחץ הממשלתי היה "לא תקין, ואני חושב שבדיעבד, חלק מההחלטות שלנו בנושא בהתחשב במידע שיש לנו כיום היו נראות אחרת ולא היינו חוזרים עליהן כיום", הוסיף.
בפוסט שפרסמה הוועדה בפייסבוק, נכתב שמדובר ב"ניצחון גדול לחופש הביטוי" ואמרה שצוקרברג למעשה הודה שפייסבוק "צינזרה אמריקאים". במקביל לדברים האלה, ציין צוקרברג במכתבו שהוא לא מתכוון לתרום כסף ל"תשתיות ההצבעה" כפי שעשה בבחירות הקודמות. קרן צ'ן-צוקרברג המשותפת לו ולאשתו פריסילה, תרמה כ-400 מיליון דולר למלכ"רים שונים במהלך הבחירות הקודמות כדי להקל על הגישה של הבוחרים לקלפי. בזמנו, הוא הותקף על ידי הרפובליקנים שטענו שהוא מנסה להשפיע על תוצאות הבחירות.
יש לציין שאז כמו היום, צוקרברג וחברותיו עומדות בפני חקירות ובדיקות על ידי הממשל והקונגרס. ואולם ההבדל הוא שכיום בית הנבחרים נשלט בידי הרפובליקנים, כך שהם מחזיקים לפחות תיאורטית בסוג של פטיש מעל ראשו. צוקרברג אמר שהפעם הוא לא מתכנן לתרום בכלל כדי שלא יחשבו שהוא מצדד במועמד כזה או אחר. עם זאת, צוקרברג היה מזוהה במשך כמה שנים עם הדמוקרטים, אך גם לא היסס להתחכך בטראמפ ונציגיו בהמשך.