נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אמש (שבת) כי נתן את ברכתו לעסקת טיקטוק, שבמסגרתה ייכנסו החברות האמריקאיות אורקל ו-וולמארט כשותפות ברשת החברתית שבבעלות בייטדאנס הסינית. עדיין לא מדובר באישור פורמלי, אך המשמעות המיידית היא שהסרת האפליקציה מחנויות האפליקציות בארה"ב תידחה כרגע בשבוע ל-27 בספטמבר.
2 צפייה בגלריה
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: AP, AFP)
"נתתי את ברכתי לעסקה, אם הם יצליחו לסגור את זה - זה בסדר. אם לא - זה גם בסדר", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן. הוא הוסיף כי האבטחה של הרשת החברתית תהיה "100 אחוז. הם ישתמשו בעננים נפרדים ובאבטחה מאוד מאוד חזקה". עוד ציין נשיא ארה"ב כי במסגרת העסקה תוקם קרן של 5 מיליארד דולר שתעסוק בנושא חינוך בארה"ב - ככל הנראה כדי לתת מענה לדרישתו, שהתבררה כבלתי-חוקית, שמשרד האוצר האמריקני יקבל נתח משמעותי מהעסקה. בניגוד לדרישה המקורית של ממשל טראמפ, וולמארט ואורקל - שהביסו את מיקרוסופט במרוץ לעסקה - לא ירכשו את טיקטוק מבייטדאנס הסינית, אלא ייכנסו כשותפות. אורקל תהיה הבעלים של 12.5 אחוז מיישות חדשה שתיקרא טיקטוק גלובל, ואילו וולמארט תהיה הבעלים של 7.5 אחוז. החברה החדשה תרחיב את הפעילות הקיימת של טיקטוק בארה"ב, תיצור 25 אלף משרות חדשות, וככל הנראה תקים את המטה החדש שלה בטקסס.
2 צפייה בגלריה
אורקל וטיקטוק
אורקל וטיקטוק
אורקל תהיה הבעלים של 12.5% מהחברה
(צילום: רויטרס)
80 אחוז מטיקטוק יישארו בבעלות בייטדאנס הסינית, אולם מכיוון ש-40 אחוז מהחברה נמצאים בבעלות של קרנות הון סיכון אמריקאיות, ממשל טראמפ יוכל כעת לטעון שטיקטוק גלובל היא חברה אמריקאית ברובה. בוולמארט אמרו כי הכוונה היא להנפיק את החברה החדשה בארה"ב, מהלך שאמור לחזק את הבעלות האמריקאית שלה. לטיקטוק יש לפי ההערכות כ-100 מיליון משתמשים בארה"ב. בחודשים האחרונים פתח נגדה ממשל טראמפ בקמפיין חרם אגרסיבי בטענה שהיא מהווה אמצעי לריגול אחר אזרחי ארה"ב בידי הממשל הסיני ולכן מסכנת את הביטחון הלאומי. בחודש שעבר חתם טראמפ על צו נשיאותי שלפיו ייאסר על חברות אמריקאיות לנהל עסקים עם בייטדאנס הסינית ועם טיקטוק - אלא אם יימצא לה רוכש אמריקאי. מיקרוסופט, טוויטר וחברות נוספות פתחו במשא ומתן עם בייטדאנס, אך ידה של אורקל הייתה לבסוף על העליונה.