עלייתו המהירה של הטליבאן לשלטון באפגניסטן מציבה אתגרים חדשים בפני הרשתות החברתיות: פייסבוק, טוויטר ורשתות נוספות מתמודדות עם דילמות מתמשכות בכל הנוגע לתכנים שמפרסמים מנהיגים, כאשר אחת ההחלטות השנויות במחלוקת ביותר שהתקבלו על רקע זה הייתה חסימתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעקבות המהומות בבניין הקפיטול בינואר. כעת נשאלת השאלה האם ההתייחסות לתכניו של הטליבאן תהיה כאל ארגון טרור, או כאל משטר לגיטימי.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

פייסבוק כבר הבהירה את מדיניותה בנושא, כשמסרה היום לכלי תקשורת בחו"ל כי חסמה את הטליבאן מכל הפלטפורמות שלה (כולל וואטסאפ ואינסטגרם), וכן כי היא אוסרת לפרסם תכנים התומכים בו בפלטפורמות שלה, מאחר שהיא מחשיבה אותו כארגון טרור. החברה הצהירה בנוסף כי כדי להוציא לפועל את המדיניות הזו ולהתמודד עם מה שקורה בשטח, יש לה צוות ייעודי של מומחים אפגנים, ששפת האם שלהם היא דארי ופשטו (שתי השפות הרשמיות באפגניסטן), אשר מבינים את ההקשרים המקומיים, ויוכלו לזהות ולהתריע מפני סוגיות שעולות בפלטפורמה. עוד אמרו בפייסבוק כי "הטליבאן הוא ארגון טרור מבחינת החוק האמריקאי וחסמנו אותם מהשירותים שלנו תחת המדיניות שלנו הנוגעת לארגונים מסוכנים. המשמעות היא שנסיר חשבונות שמתוחזקים על ידי הטליבאן או בשמו, ונאסור על תמיכה, דברי שבח וייצוג שלהם". לדברי החברה, היא לא מקבלת החלטות הנוגעות להכרה בממשלות, אך עוקבת אחרי "הסמכות של הקהילה הבינלאומית".
1 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אנשי הטליבאן בארמון הנשיאות בקאבול
(צילום: AP)

הודעות בוואטסאפ מהטליבאן

למרות המדיניות של פייסבוק, לפי דיווחים, הטליבאן השתמש בוואטסאפ כדי לתקשר באופן ישיר עם האפגנים. לפי דיווח בוושינגטון פוסט, בהודעות וואטסאפ לתושבי קאבול הצהיר הארגון כי "אנחנו אחראים לביטחון בקאבול", וכן צירף מספרי טלפון שאליהם תושבי שכונות שונות יכולים להתקשר אם נתקלו בביזה או "התנהגות לא אחראית" מצד חמושים. באחת ההודעות נכתב כי "אף אחד לא צריך להיכנס לפאניקה או לפחד", ובהודעה אחרת נכתב כי "הטליבאן משתלט על העיר ללא קרב ואף אחד לא יהיה בסיכון". בפייסבוק אמרו כי החברה תפעל אם תמצא חשבונות באפליקציה שמקושרים לארגון.
בעוד שפייסבוק הצהירה על מדיניותה בנושא, פלטפורמות חברתיות אחרות כמו טוויטר ויוטיוב לא מיהרו לעשות זאת. ייתכן שבחברות חוששים מכך שלאחר שהטליבאן יבסס את שלטונו, הגישה של העולם כלפיו תשתנה, והוא יתקבל כשחקן לגיטימי בזירה הבינלאומית - מה שעשוי לסבך חברות שבחרו שלא לשתף את תכניו.
בינתיים, דובר הטליבאן זביולה מוג'אהיד פועל ללא הפרעה בטוויטר, והשתמש בחשבונו שמונה 287 אלף עוקבים כדי לפרסם דיווחים חיים על ההשתלטות על המדינה. זאת למרות שלפי כללי הפלטפורמה, פעילות של ארגונים שמקדמים טרור או אלימות כלפי אזרחים אסורה.
ביוטיוב אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השירות מסתמך באכיפת הכללים שלו על ההגדרה של ממשלות ל"ארגוני טרור זרים", והפנו לרשימת ארגוני הטרור הזרים של מחלקת ההגנה האמריקאית - שבה הטליבאן לא מופיע. הארגון מוגדר בארה"ב כ"Specially Designated Global Terrorist", קטגוריה שמשמעותה לגבי מי שנכלל בה היא הקפאת נכסיו בארה"ב, ואיסור על אמריקאים לעבוד עמו.
עדכון: יוטיוב פרסמה הצהרה חדשה לגבי מדיניותה בנושא, לפיה "כל התוכן ביוטיוב כפוף לכללי הקהילה שלנו. יוטיוב עומדת בכל הסנקציות וחוקי הסחר, כולל סנקציות רלוונטיות של ארה"ב. בהתאם לזאת, אם נמצא חשבון שנראה ששייך לטליבאן ומתופעל על ידו, נסגור אותו. נוסף לכך, המדיניות שלנו אוסרת על תכנים שמסיתים לאלימות". בנוסף, וואטסאפ סגרה חשבון הטליבאן הפעיל בתור קו חירום לתושבים, וספגה ביקורת לפיה בסיטואציה הנוכחית, צעד כזה לא מסייע לשטח.
פורסם לראשונה: 15:13, 17.08.21