שלושה בכירים ב-OpenAI הודיעו אמש (ד') על עזיבתם. על פי הפוסטים שפורסמו ב-X, השלושה הם מירה מוראטי סמנכ"לית הטכנולוגיות, בוב מק'גרו סמנכ"ל המחקר הראשי ובארט זוף סגן נשיא מחקר. השניים האחרונים עזבו עם הודעתה של מוראטי, כך שנראה שהמהלכים עשויים להיות מתואמים - זאת למרות שהמנכ"ל סם אלטמן טען בתגובתו שאין קשר ביניהם.
4 צפייה בגלריה
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
מירה מוראטי באירוע הכרזת GPT-4o
(צילום מסך: יוטיוב)

העתיד החדש של OpenAI

המהלך הזה הוא עוד מסמר בארון הקבורה של OpenAI המקורית - זו שחרטה על דגלה לעבוד כמלכ"ר לטובת האנושות. עם עזיבת שלושת הבכירים, אלטמן יכול כעת לחזק את אחיזתו, ולקדם את תוכניותיו שכללו בין היתר שינוי הסטטוס של החברה ממלכ"ר (חברה ללא כוונות רווח) לאחת שיכולה להשיא רווחים למשקיעים, מבלי לדלל את האחזקות של המשקיעים הנוכחיים בכל גיוס הון.
העזיבה של מוראטי לא מפתיעה, מה שמפתיע זה שהיא נשארה עד כה. היא הייתה חלק מהבכירים שניסו להביא לפיטוריו של אלטמן, לצד המייסד השני של OpenAI, איליה סוצקובר הישראלי, שהיה זה שהחל את המהלך והיה גם הראשון ללכת הביתה לאחר שנכשל.
4 צפייה בגלריה
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
כעת גם מוראטי והבכירים המקורבים לה עוזבים את החברה. המהלך צפוי לאפשר לאלטמן להתחיל את גיוס ההון עליו הוא שוקד בימים אלו, שיעניק לחברה שווי שוק מוערך של כ-150 מיליארד דולר.

המדענים עוזבים או מועזבים

מוראטי, מק'גרו, זוף, וסוצקובר לא היחידים שעזבו. היו גם מנהל האבטחה יאן לייקה והמייסד השותף השני ג'ון שולמן, שעבר בחודש שעבר למתחרה אנת'רופיק. גם הנשיא הנוכחי של OpenAI, גרג ברוקמן, נמצא בחופש מתמשך עד לסוף השנה. כעת נראה שמהלך ההשתלטות של אלטמן הולך ומסתיים בהצלחה, לאחר שכמעט כל מי שהתנגד לו עזב או הועזב.
4 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
כמובן שמבחינתו של אלטמן העזיבות האלה היו רצונותיהם של העוזבים. בפוסט התשובה שלו על הודעות ההתפטרות האחרונות הוא ציין שההחלטות היו עצמאיות ונפרדות אחת מהשנייה, אך מכיוון שהצעד של מוראטי בוצע, לא היה היגיון עבור שני האחרים להמתין עוד - רמז עבה לכך שהעזיבות היו מתואמות. בהמשך הוסיף שהוא מצפה למעבר חלק לדור ההנהלה הבא. או במילים אחרות - הוא מאוד שמח לראות כעת את אלו שנאמנים לו נכנסים לעניינים.
אלטמן כנראה לא מבצע את כל המהלכים האלה מתוך זדוניות או רשעות (למרות שאף פעם אי אפשר לדעת). מדובר בהחלטה שהוא מחויב לה אם הוא רוצה שהחברה תמשיך לשרוד כגוף עצמאי ולא ליפול טרף לענקיות הטק או למשקיעות (שיעול, מיקרוסופט, שיעול) הקיימות.
OpenAI זקוקה נואשות לכספי הסבב הבא - החברה כבר בזבזה כ-7 מיליארד דולר על הוצאות אימון ועוד כמיליארד וחצי דולר על משכורות, כך לפי נתוני The Information. מפתחים וחוקרי AI אינם סחורה זמינה או זולה, וקשה מאוד למשוך את המוכשרים ביותר כשיש תחרות עצומה על כל טאלנט בתחום, בייחוד מצד חברות ענק עם כיסים מאוד עמוקים.
בנוס, עלות התפעול היומית של OpenAI מגיעה לכ-700 אלף דולר, כשרק האימון של GPT4 עלה לה כמאה מיליון דולר, ויש לה עוד הרבה מאוד מודלים לאמן (כלומר הרבה מאוד כסף שהחברה תזדקק לו במשך השנה-שנתיים הקרובות).
אין ספק שעבור אלטמן מדובר בצורך עסקי, אך לשם כך הוא מנסה לפרק את החזון המקורי של מייסדי OpenAI. לראייה, מתוך 13 המייסדים המקוריים - נותרו כיום שלושה בלבד. אחד המוכרים שבהם, אילון מאסק, אף מנהל מאבק מר מול אלטמן.
4 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
אלטמן לצד מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה בכנס המפתחים של OpenAI
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
ועדיין, לא צריך להפוך את אלטמן לאלטרואיסט. הסבב הבא יהפוך אותו לעוד יותר עשיר בזכות מניותיו שעומדות כיום על כ-7%. כלומר אם החברה תגדיל את השווי שלה ל-150 מיליארד דולר, הוא יכפיל את הונו בבת אחת.
יש לציין שלא מדובר באדם שלא היה עשיר לפני כן. אלטמן הוא יזם שמכר כמה חברות בחייו לפני הרפתקת OpenAI והיה שותף בפיתוח העסקי של חברות כמו איירביאנבי, סטרייפ ודרופבוקס בימיו כנשיא במאיץ הסטארטאפים הידוע Y Combinator. לסיכום, אפשר לומר שמעתה אלטמן יוכל לשלוט הרבה יותר בקלות בעתיד של OpenAI ולקדם אותה לעבר מטרתה הסופית - פיתוח של בינה מלאכותית כללית.